Hard remmen = bellen. Bug Citigo of iphone?

Me Zelf

Forumguru
Ik heb nu in 1 week tijd al 2x ondervonden dat als ik stevig rem (geen abs ingreep oid) dat dat mijn iphone het laatst gekozen nummer begint te bellen. Bijzonder en best verwarrend voor zowel @Mezelf en de gebelde persoon.

Herkent iemand dit? Ik ben benieuwd of het een bug in de auto is of dat mijn telefoon de schuldige is.

Dit zijn de omstandigheden:
Auto: Citigo e IV. Middenconsole op Radio of Media (SD-kaartje speelt). Telefoon via Bluetooth verbonden.
Telefoon: iphone 11 met softwareversie 15.3
Telefoon zit in daarvoor bedoelde houder op het dashboard en er worden door de pootjes vd houder geen zijknoppen ingedrukt (ook niet bij eventueel verschuiven). Modificatie aan de houder is een dunne draadloze lader (handig!).

Het gebeurde eerst bij stevig remmen van 130 km/u naar 50 km/u in een poging om de weinig gebruikte remmen ook eens goed schoon te poetsen. De 2e keer was het bij een rotonde waar ik van max 20 km/u tot stilstand moest komen om een flitsbezorger op een elektrische fiets niet aan te rijden. Vrij bruusk op de rem, maar geen piepende banden bijvoorbeeld.

Ik rem meestal als een oud mannetje/ laat de regeneratie zijn werk doen en toevallig deze week 2x wel wat meer de remmen aangesproken. Maar ik herken het niet direct van het het afgelopen anderhalf jaar dat ik de auto rijd (mijn geheugen is ook van een oud mannetje, dat verklaart misschien ook wel wat).
 

Japanese Power

Donateur
Volgende week hoop ik je te kunnen vertellen of ik dat herken in onze komende CitiGo e iV.
Klinkt wel raar. Heb je het al getest met een andere telefoon?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als er een knop op het stuur zit om de telefoon te bedienen, zou dat knopje wat ruimte kunnen hebben en "zichzelf indrukken".
Of een los contactje onder die knop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Of iets soortgelijks voor de Iphone. Bij hard remmen wordt relatief grote voorwaartse kracht gegenereerd en daartegen kan zo'n niet helemaal jofel knopje of contactje wel eens niet bestand zijn. Ik zou eens kijken wat er gebeurt als een bijrijder de telefoon stevig vasthoudt en je remt stevig
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

MarcoO2

Forumguru
Ik herken wel dat de Iphone reageert op hard remmen (het scherm wordt dan actief), maar meer dan dat gebeurt er niet.
 

Japanese Power

Donateur
De laatste generaties Apple Watch hebben inderdaad val-detectie. Maar een iPhone zou het in de praktijk kunnen hebben. En dan moet je ook echt een grote schok hebben. Met andere woorden als jij flink valt en niet meer reageert, hartslag hebt of niet verder gaat lopen kun je instellen dat hij gaat bellen…
 

EdK

Forumguru
het laatst gekozen nummer begint te bellen. Bijzonder en best verwarrend voor zowel @Mezelf en de gebelde persoon.
Tsja je zal gisteravond nog met je scharrel gebeld hebben en de volgende ochtend met je vrouw in de wagen zitten en je maakt een noodstop.................
Tsja hoe ga je dat dan je vrouw uitleggen , als je scharrel zegt "Hallo Lieverd, het was weer bijzonder gisteravond "
Zou toch maar een Samsung telefoon nemen.......:koffie:
 

Duijzer

Donateur
Heb je in Instellingen - Toegankelijkheid - aanraken- gekeken? Daar kun je diverse dingen instellen als tikken op de achterkant, Herstel door schudden, etc. Dit euvel lijkt te komen uit de bewegingssensors van de iphone. Als ik optrek, rem of een rotonde wat ruig neem gaat ie ook altijd even aan. Als hij ergens ingesteld is dat hij bij een bepaalde beweging het laatste nummer belt zou je dat uit moeten zetten.
 
Bovenaan Onderaan