Haperen bij starten

Beste forumgenoten,

Ik heb een Skoda Fabia 55KW, benzine, 2004 (26-pb-ns). De laatste tijd merk ik dat mijn wagen met starten soms erg hapert. Ik denk zelf dat het mogelijk met het inlaatspuitstuk te maken heeft (Google). Als ik dan lees in verschillende posten zie ik dat onderstaande stappen uitgevoerd dienen te worden.

6 januari ga ik op wintersport naar Oostenrijk. Is dit risicovol? Ik denk er zelf aan auto vandaag naar garage te brengen. Wat voor kostenpost zal dit ongeveer met zich meebrengen? Grove schatting (begrijp dat dit lastig is).


Stap 1: Check Gasklephuis smerig. Schoonmaken + basisafstelling
Stap 2: Check Vacuumlekkage
Stap 3: Inlaatspruitstukdruksensor. Inlaatspruitstukpakking lekt. Testen met remreiniger. Niet teveel in een keer.
Stap 4: Lekkage in uitlaat.

Bedankt alvast..!!
 

Bakkertje

Forumguru
Stap 1: even netjes voorstellen op dit gezellige forum :lezen:
Stap 2: de auto uitlezen met een obd tool
Stap 3: inderdaad de verschillende slangen controleren

Qua kosten zal het er heel sterk aan liggen hoe snel het euvel gevonden wordt.
Ik denk dat het een uurtje werk is en als er slangen kapot zijn dan is het maar de vraag wat een dergelijke slang kost.
Uurloon van de garage dus + zeg even €50,- totaal €100,- ??

Of een wintersport in Oostenrijk risico vol is, ligt aan jezelf :deuk:
 
Uitlezen wordt je inderdaad een hoop wijzer van,kan een krukassensor zijn,kan ook een koelvloeistoftemperatuursensor zijn,maar het kan ook iets simpels als een kapot slangetje zijn.
Als je hem naar de garage brengt gewoon vragen of zij een schatting kunnen maken,waarschijnlijk niet,maar niet geschoten is altijd mis.
 
Hoi Bakkertje en Kevinvh :dankje:

Bedankt voor jullie reactie! Toch maar even naar persoon brengen wie auto kan uitlezen dus..

Betreft stap 1: even voorstellen. Als historie heb ik gereden in een Opel Corsa, Peugeot 206 (nooit meer Franse auto), Volkswagen Polo (diesel) en nu Skoda Fabia (reeds erg tevreden). Mijn auto is al 14 jaar oud en gekocht met teller op 68k (1.5 jaar geleden). Nu 94k, dus hopelijk kan ik er nog vele jaren mee vooruit :rockon:
 

Hakar

Donateur
Wat doet ie dan (niet)
Slaat niet in 1 keer aan
Slaat aan maar loopt niet door
Slaat aan en loopt door maar komt niet op toeren

Zomaar wat symptomen, die allen mogelijk zijn.
 
Dan neig ik naar een haperende koelvloeistoftemperatuur sensor.
Sensor geeft aan dat de auto warm is,terwijl hij koud is,dan krijgt hij dus minder brandstof dan wat hij nodig is als hij koud is.
Lijkt mij dat als je gasklep vervuild is of als je een vacuüm lek hebt hij altijd beroerd zal moeten lopen,maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk.
 

Cordoba

Forumguru
Het hoeft niet in een temperatuursensor te zitten, zelfs niet heel waarschijnlijk: na 20 seconden is je koelvloeistof echt niet serieus warmer. Misschien zijn gewoon de bougies aan vervanging toe, om maar eens iets te noemen en bij iets meer warmte in de motor loopt ie net wat soepeler, maar het kan bijvoorbeeld ook in een brandstofinjector zitten.

Het blok kan nog heel lang mee: mijn Fabia I combi uit 2003 had ook het BBY-blok, en is afgelopen zomer ingeruild met meer dan 192.000 km op de teller, en rijdt nog steeds rond. Goed onderhoud is natuurlijk wel belangrijk bij een oudere auto met veel km's.
 
Koelvloeistof hoeft ook niet warmer te worden als de ECU toch al denkt dat hij warm is.
laten we zeggen dat hij nu bij de start dat extra beetje brandstof mist wat normaal wordt ingespoten bij koude start,dus het enige wat hoeft te gebeuren is de cilinders warm genoeg krijgen om op een armer mengsel beter te draaien.
 
Bovenaan Onderaan