(handrem)lampje dashboard blijft vaag branden (contact uit)

trebstra

Nieuw lid
Hallo allen,

Mijn Fabia uit 2002 heeft een eigenaardig probleem.
De lampjes op het dashboard en dan met name het handremlampje blijft tijdens het rijden vaag branden (harder en zachter). Uiteraard zonder dat de handrem erop staat.
Soms gaan ook de letters en cijfers bij de kmstand "dansen" in onleesbare tekens.
Vreemd, maar niet onoverkomelijk.

Echter, wanneer ik de auto van het contact haal blijft het handremlampje nog steeds vaag branden.
Ook wanneer ik de auto afsluit (centrale deurvergrendeling) zie ik door het raam nog steeds het lampje branden.
Hierdoor wordt de accu leeggetrokken en sta ik na een paar dagen met een lege accu...

Iemand dit eerder meegemaakt? Lijkt op een storing in het dashboard. Zou ik dit ergens kunnen checken? Zekering eruit? Moet zeggen dat de auto weinig wordt gebruikt en altijd behoorlijk vochtig is van binnen...

Tips en ideeen zijn welkom!
Bedankt voor het meedenken alvast.
 

Maggy

Forumguru
Dit lijkt zeer sterk op een massa probleem. Probeer eens een nieuwe massa te leggen tussen blok,carrosserie en accu minpool. (Lang geleden, me eens het schompes gezocht, ook een dashboard als een kerstboom, zowel met contact aan(superkerstboom)als uit.)
 

trebstra

Nieuw lid
Dit lijkt zeer sterk op een massa probleem. Probeer eens een nieuwe massa te leggen tussen blok,carrosserie en accu minpool. (Lang geleden, me eens het schompes gezocht, ook een dashboard als een kerstboom, zowel met contact aan(superkerstboom)als uit.)
Hoe kan ik dit het beste doen? Ben niet heeeel goed met autotechniek :(
 

Maggy

Forumguru
Een dikkere stroomkabel nemen, daar ogen aanzetten, en vervolgens vanaf bijvoorbeeld het hijsoog van het blok naar de min pool, datzelfde doe je ook met de carrosserie. ( kabel bevestigen aan de carrosserie onder de kap, en verbinden met de min pool.)
 

EdK

Forumguru
Als je dit uit wil proberen alleen voor de deur dan kun je ook de massa als bovenstaand creëren met twee startkabels.
Maar je praat al over een vochtige wagen !
Wat is er vochtig of zelfs al nat ?
Probeer dat eerst eens te achterhalen, want vocht en stekkers (koper) is vaak corrosie op massapunten of IN stekkerverbindingen.
Zijn je accupolen vrij van corrosie ?
Zitten de accupolen wel goed vast ?

Maw je kunt het zo gevonden hebben, maar kan ook zomaar zijn dat je nog even zoekende zal zijn.

Maar zou eerst eens kijken waar dat vocht vandaan komt en indien gevonden dan daar eens de bekabeling / stekkers controleren op corrosie
 

trebstra

Nieuw lid
Het is met name in de auto vochtig. vochtige bekleding en gordels, beslagen ruiten. De auto wordt niet heel vaak gebruikt. Ik verdenk ik het dakraam, maar zie daar geen vochtplekken oid.

Toen ik de auto gister wegzette, brandde het handremlampje nog (flikkerend). vandaag weer even gekeken en het lampje brandde niet meer. Accu was ook niet leeg. Stukje gereden en lampje heeft niet meer gebrand. Het probleem doet zich dus kennelijk niet altijd voor....

Even kijken of ik het goed begrijp...

Wanneer het lampje weer begint te flikkeren, pak ik een startkabel en bevestig die op de min-pool van de accu en op het motorblok. en dan kijken of het lampje stopt met flikkeren?
 
Bovenaan Onderaan