Handmatig sluiten achterklep Enyaq

LakeRoad

Nieuw lid
Keuzes, keuzes, uiteindelijk niet voor een automatische achterklep gekozen (…), maar voor een trekhaak. Nu merk ik met het sluiten van de achterklep, dat je die echt een ‘zwiep’ moet geven om ‘em goed te laten sluiten. Hoe vaak ik niet ben weggereden met een ‘rood klepje’ op m’n dash (…). Valt me dus op dat het slot niet lekker sluit. Hoe zit dat bij jullie? Is dit een herkenbaar euvel, te verhelpen of gewoon spierballen kweken? Dank!

Japanese Power

Donateur
Heb hiervoor een electrisch bedienbare klep gehad en nu ouderwets handmatig. Nog nooit de afgelopen 2 jaar een melding gehad dat hij niet goed dicht was. Ik geef altijd een zwiep aan het hengsel en hij sluit altijd. Niet bang zijn dat je het misschien te zacht doet…

Bij mij als je t zachtjes doet gaat het rode klep lampje branden en blijft de kofferbakverlichting aan. Bij harde zwiep gaat t altijd goed.

hemi24

Forumguru
Heeft de dealer al bij zitten te prutsen dan? Want je probleem klinkt als een slechte afstelling van de achterklep..!

LakeRoad

Nieuw lid
Klopt, dat is ook wat ik hoop te ontdekken als-ie in januari voor onderhoud bij PON is. We gaan t beleven, want ik lees al wel terug dat de sluiting gewoon goed moet kunnen zijn. Dank!

Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Je pakt de klep toch gewoon aan de handgreep (die aan de binnenkant) geeft een zwiep en de klep is dicht? Zou geen probleem moeten zijn.

LakeRoad

Nieuw lid
Klopt, maar dat gaat dus vaak niet goed. Zowel mijn vrouw als ik moeten de klep vaak een tweede keer sluiten, omdat bij de eerste ‘zwiep’ de klep niet volledig in het slot valt. Ik ben dus benieuwd te horen of het slot is af te stellen.

jesse_s93

Forumguru
Niet per se een oplossing voor het probleem, dat zou je inderdaad meer moeten zoeken in de afstelling van de achterklep, maar je kunt via OBDeleven of VCDS instellen dat je derde remlicht zachtjes brandt op het moment dat je kofferklep is geopend. Als hij dan niet goed dicht zit, zie je dit direct omdat je derde remlicht aan staat.

Het afstellen zou je volgens mij moeten zoeken in de rubbers. Die komen dan wellicht te ver naar buiten waardoor hij niet goed in het slot valt. Als je deze wat verder naar binnen zou kunnen zetten, zou het probleem zich al wellicht oplossen.

Ja, je kunt die rubberen “knoppen” indraaien en uitdraaien. Dit heb ik laatst gedaan om de kofferbaknaden netjes te laten aansluiten.

Nedje

Senior Member
Ik herken het helemaal, moet hier best een flinke slinger geven om de klep goed dicht te krijgen. Zal ook eens checken of ik de knoppen iets kan indraaien. Heeft iemand toevallig een foto waar die krengen precies zitten?

EdK

Forumguru
Dat jullie een flinke slinger moeten geven aan die klep om hem dicht te krijgen , heeft dat misschien ook te maken met jullie lengte ?
Want met al me Skoda's en die ene Peus heb ik daar nooit last van gehad (196 cm)

Nedje

Senior Member
1000054848.jpg
Moest ruitenwisservloeistof bijvullen dus meteen even de klep gecheckt in de hoeken zitten inderdaad draai knopjes. Heb ze beide twee slagen gedraaid waardoor ik beduidend minder hoef te slingeren!

Beetje ruk dat de Enyaq overigens geen simply clever ruitenwisservloeistoftrechtertje heeft!

Ook ik heb het probleem met de achterklep. Moet hem zo hard dichtgooien dat je bang bent dat de ruit eruit vliegt…. Auto vandaag voor de tweede keer hiervoor (en een aantal ander euvels) terug naar de dealer. Heb weinig hoop dat dit verholpen kan worden. Wat een teleurstellende ervaring zo’n Enyaq.

Bovenaan Onderaan