Handleiding vervangen 2e lambdasensor BFQ-motor.

Cordoba

Forumguru
Een nichtje van me heeft onlangs haar Jappie omgeruild voor een O1 hatchback uit 2003 met BFQ-blok. Nu moet de 2e lambdasonde vervangen worden, die lambda is besteld en onderweg, maar wat ondersteuning in de vorm van een handleiding is meer dan welkom. (probleem was bekend bij aankoop, dus geen garantie maar mijn ervaring met Skoda vond zij voldoende om de auto toch te kopen)
 

turboturbo

Forumguru
Zie bijlages, een paar foto's van Haynes.
Ik vind zelf de Haynes vrij onduidelijk (zowel de kwaliteit van de foto's, de logica van de beschrijvingen en de uitleg zelf) maar dat even terzijde. Ik zie ook dat je de foto's zelf even op volgorde moet leggen -__-

Je kunt op deze website ook nog Workshop Manuals downloaden (die heb ik ook al eens doorgebladerd) maar daar zul je ook geen (de)montage instructies vinden voor de (2e) lamdasonde.
http://www.cardiagn.com

Wat ik uit de plaatjes begrijp zit de 2e lambdasonde bovenop de katalysator, aan de achterzijde gemonteerd. Geen idee of je daar gemakkelijk bij kunt zonder de uitlaat deels te demonteren of te laten zakken. Die info werd mij niet duidelijk.

Succes!

BGFQ7826.jpg EXPJ0777.jpg GJYV3142.jpg OUIF6613.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Peter, bedankt voor de moeite. Ik denk dat het neer gaat komen om een brug te huren bij een DHZ-garage en zelf even sleutelen.
 

Spierings

Forumguru
Gewoon even opkrikken en er onder kijken, dan zie je zo waar deze zit..

De tweede lambdasonde zit het makkelijkste, maar wel onder de auto..
Dus op de brug velen malen handiger, zeker als deze erg vast zit..
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Bij mijn eigen Fabia heb ik de 1e lambda al eens vervangen.

@Spierings Ik had al begrepen dat dit de makkelijkste is, waar de stekker zit is ook gewoon de kabel volgen, maar het is handig als je het vooraf weet, zodat je beter een inschatting kan maken van benodigde tijd en spullen. Bij mijn eigen Fabia bleek het op straat loshalen van de stekker nog een probleem, omdat je alleen van onderaf voldoende kracht kon zetten om 'm los te halen, maar daarvoor moest de bodemplaat los, en om dan je hand/arm goed naar boven te kunnen doen, moet de auto net wat hoger staan (opgelost door de voorwielen op een tegel van 30x30 cm te zetten).
 
Bovenaan Onderaan