Hallo, Henk Hier

HenkHenkHenk

Senior Member
hi,

Ik ben Henk! Ik heb nog nooit een Skoda gehad, VAG auto’s eigenlijk ook nog nooit gehad ( behalve heel kort een golf 3 tig jaar gelden )

Ik heb zojuist proefgerden met een fabia combi 1.4 mpi blok.

De auto had aardig wat gereden ( 230k) maar op een beetje zweet na bij de kleppen deksel niet echt iets aan de hand.

Nu lees ik eigenlijk dat de oude type mpi blok (8v) wel eens voor problemen zorgt .

Lekke koppakking en distributie ketting.
Bij welk km stand komt dit gemiddeld voor?

Ik weet dat het een oudje is met veel Km, maar de eerste indruk was wel goed.
Wel de gok nemen? De auto kost niet de wereld hoor, het is ook een voor erbij zegmaar

Groetjes ,

Henk
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Hallo Tripple Henk, welkom op dit forum!

De grote vraag bij de aanschaf van een dergelijk auto is natuurlijk "wat wil je ermee én wat veracht je ervan?"

Los van hoe de auto er nu bij staat, speelt de onderhoudshistorie ook een belangrijke rol bij de te verwachten onderhoudspunten in de toekomst.
Dus als de distributieriem recentelijk is vervangen, zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken.
Koppakking is eveneens sterk afhankelijk van hoe de auto in het verleden gebruikt is én hoe je deze nu gaat gebruiken.

Succes bij de afweging!
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Auto is voor erbij, veel km erbij gaan er niet komen. Ik vermoed dat de ketting nooit is vervangen, ik hoor hem verder niet tikken of rammelen, eigenlijk was ik best verbaasd hoe mooi het autotje nog loopt met zo een hoge km stand.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Het enige wat ik merkte bij stationair wilde soms de motor trillen ( niet als een traktor , enkel al 1 klein missfire ter vergelijking ) maar ik ben wel aan het overdrijven
 

Duijzer

Donateur
Welkom op dit leuke forum. Tja, wat zijn problemen. Op zo'n forum lees je vaak de dingen die niet goed zijn gegaan, daarvoor is advies nodig. Als je de auto voor niet teveel geld kunt kopen, en investeert in een distributieketting en eventueel een koppakking kun je jaren plezier hebben van zo'n auto. Veel plezier er mee!
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Bedankt voor de warme welkom!

Ik ga de gok gewoon aan, heb nog nooit een auto gekocht met zoveel km op de teller maar gevoel is goed rijdt goed zonder rare geluiden en bedrag ook niet te hoog voor een gok. Auto wordt netjes nagekeken en paar punten verholpen.Apk en kleine garantie meegekregen ook.

Ik weet niet als de moeite waard is om preventief de ketting te vervangen of niet, het is een oude auto, ik vermoed dat de kosten hoger worden dan de auto zelf.

Misschien is het een beetje vloeken in de kerk nu maar het wordt een auto die het moet doen totdat het te stuk is om te rijden.

.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Wel moet ik zeggen dat Skoda is een merk die ik tig keer zag maar ook nooit echt had gezien. ( zelf ben ik liefhebbers van Franse auto’s, echter rij ik dagelijks op de motor voor woon werk verkeer). De gezin auto is een grote Mitsubishi die zijn werk goed doet maar als de Skoda mij goed gaat bevallen zou ik best wel eens verder willen kijken naar de wat grotere Skoda ik de toekomst
 

Hakar

Donateur
@HenkHenkHenk Of het de moeite waard is de ketting te vervangen is op afstand niet te zien natuurlijk.

Wel kan ik je een linkje geven waar de vraag om wel of niet te vervangen wordt gesteld, met daarop reacties.
Link, https://www.skodaforum.nl/forum/i/e...rvangen-van-distr-ketting-en-koppeling.32607/

Met wat geluk heb je een boekje met de onderhoudshistorie van de auto, waarin het wel of niet afgetekend is.
Heb je dat boekje (nog) niet gezien, de auto even flink doorzoeken in de 9soms) verborgen ruimtes.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
ja idd hoop vakjes, auto heeft netjes al zijn stempels ..... tot 70.000 km ... daarna wel langdurig in onderhoud bij een garage in de buurt hier. In het dashboard kastje stond nog per ongeluk het adres van de vorige eigenaar. Misschien met een wijntje in handen vragen naar de onderhouds geschiedenis
 

Hakar

Donateur
Gewoon doen, op ongeveer eenzelfde manier ben ik er bij de dealers die mijn 2005 Fab in onderhoud hebben gehad achter gekomen wat de onderhouds en vervangings historie er uit zag.

Als vorige eigenaar nog op hetzelfde adres woont natuurlijk :D
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Gewoon doen, op ongeveer eenzelfde manier ben ik er bij de dealers die mijn 2005 Fab in onderhoud hebben gehad achter gekomen wat de onderhouds en vervangings historie er uit zag.

Als vorige eigenaar nog op hetzelfde adres woont natuurlijk :D

ja idd haha
 

HenkHenkHenk

Senior Member
ik zal volgende week een paar foto's posten asl de auto af is, is geen beauty hoor maar een oude werkpaard. lamppjes een beetje dof en skoda embleem verkleurd
 
Bovenaan Onderaan