Hallo allemaal

Hallo allemaal.

Mijn naam is William en kom uit het diepe zuiden van het land.

Recentelijk hebben wij onze oude Octavia 3 1.2 TSI Combi met 265.000 km (170 000 km mee gereden) op de teller ingeruild bij PON voor een prachtige Octavia 4 IV 1.4 PHEV Combi met alle toeters en bellen (Duitse import). Reden voor de inruil was het hoge olieverbruik van de O3.

Op de O4 hebben we inmiddels ook al 10 000 km bijgereden en zo langzamerhand merken we de wat minder sterke punten van de auto zeker m.b.t. airco, infotainment, ACC, etcetera. Dus daarom kom ik op dit forum de ervaringen van andere Skoda-gebruikers lezen en hopelijk ook mijn ervaringen te delen.

William

Edit: Foto's. De nieuwe O4 en oude O3.

Bijlagen

• skoda_octavia_iv_phev-1.png
    skoda_octavia_iv_phev-1.png
    1,4 MB · Weergaven: 9
  • skoda_octavia_iv_phev-2.png
    skoda_octavia_iv_phev-2.png
    1,4 MB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Welkom William!

Wat bevalt je juist minder goed aan de Infotainment en de ACC?
Infotainment wil wel eens blijven hangen. Ook Android Auto heeft zijn nukken. Zeker met wisselen van providers vanwege rijden in het buitenland (Belgie en Duitsland liggen op een steenworp afstand) stopt Android Auto ermee (Waze blijft hangen, Spotify/Tidal speelt niet verder) en dan helpt alleen een herstart van de telefoon of de auto aan de kant en de auto herstarten.

ACC werkt an sich prima maar af en toe remt de ACC in situaties waar ik, schijnbaar, te laat van baan wissel en dan denkt dat ik op de voorligger bots. Dit is te heftig naar mijn beleving.

Nu zie ik dat mijn softwareversie 1803 is ver achterligt op de huidige versie. Ik ga bij PON informeren of ze hier iets aan kunnen doen onder garantie.

hemi24

Forumguru
Heb je het over ACC, of is het de Front Assist die ingrijpt?

V.w.b. Je mediaunit zou ik eerst proberen deze te laten bijwerken, dit gaat zeker bijdragen in de stabiliteit!

Bedoel je met Front Assist het anti-collision systeem? Wat er nu gebeurt is dat ik van baan wissel en de ACC denkt dat er nog een auto voor zit terwijl de linkerbaan vrij is. Dus nadat ik van baan gewisselt ben remt de ACC alsnog af om er dan achter te komen dat de rijbaan vrij is. Ik wissel altijd ruim op tijd van baan. Liefst voordat de ACC in de HUD een autosymbool laat zien. Dat geeft een betere rijervaring.

hemi24

Forumguru
Kwestie van nog even wennen aan het systeem, zo klinkt het. Afstand op zo kort mogelijk zetten, is mijn advies.
En ja bij wisselen naar een lege rijbaan heeft het systeem net iets teveel bedenktijd nodig voordat het doorheeft dat die baan daadwerkelijk vrij is; zelf even een beetje gas bijgeven is wat ik dan meestal het beste vindt werken.

EdK

Forumguru
(Belgie en Duitsland liggen op een steenworp afstand) stopt Android Auto ermee (Waze blijft hangen, Spotify/Tidal speelt niet verder)
Daar heb ik ook last van als ik in grens gebieden rij dat waze blijft hangen.
Dit is dan met me tablet en phone
Dit ligt echt aan de phone cq de app en niet aan je media unit....

Gebeurd echt alleen in grensgebied waar hij blijkbaar naar andere provider aan overschakelen is

Bovenaan Onderaan