Haldex-vraagje

Muug

Senior Member
Zaterdag is het zo goed als zeker dat ik mijn handtekening zet voor zo'n Yeti 1.8 TSI 4x4. Gisteren verneem ik van een collega die ook zo'n 4x4 heeft dat die Haldex om de 60.000 km een onderhoud nodig heeft (oliewissel?) en dat dat gemakkelijk 1200-1400 euro kost. Klopt die bewering?
En jawel, het voertuig dat ik wens te kopen heeft 66.000 km. Dus ik wens te weten of die Haldex-koppeling al onderhouden is geweest. Is er een manier om dat te weten te komen of te controleren?

B

bijbeuner

Toevallig nog vorige week bij WheelerDealers gezien hoe bij een Haldex de olie ververst word.
Ik denk dat dit max een half uurtje werk is, een olie filtertje en wat olie en klaar.
En hiervoor dan 1200-1400 € ? mss eerder 120-140€ ?

Muug

Senior Member
even mijn vroegere skoda-dealer gebeld, die confirmeert dat het niet zoveel werk is. Hoogstens het vullen ervan is een wat vervelend klusje.

Muug

Senior Member
het laatste wellicht. :koffie: Het is een collega in een heel groot gebouw en hij zit ver en op een ander verdiep, dus niks aan de hand :D

ertromp

Forumguru
Zag er super makkelijk uit bij Wheeler Dealers zoals @bijbeuner aangeeft opeen Audi TT
Kwestie van filter vervangen en nieuwe olie in afgepaste hoeveelheid in tube er in spuiten

CDK

Forumguru
Zitten ze je daar ff voor nop bang te maken zeg! Don't worry, het reguliere onderhoud is tientjes werk. Weet wel waar je aan begint als je die handtekening echt gaat zetten, want als je eenmaal 4x4 met haldex gewend bent dan wil je nooit meer iets anders vrees ik ;)

bobbl

Forumguru
Heb laatst een beurt laten doen:
Motorolie vervangen, DSG olie vervangen,Haldex olie vervangen, Remolie vervangen plus alle benodigde filters, en als je dat 2x laat doen betaal ik nog geen 1200Euro:D

Cordoba

Forumguru
Er is één ding waar je Haldex wel op moet letten: het verschil in profiel diepte tussen je banden mag niet meer dan ca. 2 mm bedragen. Dat betekent dus af en toe wielen wisselen om gelijkmatige slijtage te houden. De oorzaak ligt in het feit dat grotere verschillen in profieldiepte te veel verschil maakt in wielomtrek, en dat krijgt de Haldex voor zijn kiezen. Als je je daar niet aan houdt krijg je wel die reparatie kosten van pakweg 1200 euro voor je Haldex op je brood (of de leasemaatschappij)

• Leuk
Waarderingen: Muug

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver Ík had verwacht dat je alleen een versleten onderkant zou hebben met de Superb. ;)
Serieus: ook al slijten ze mooi gelijkmatig, dat betekent ook dat je met een niet te repareren lekke band, en niet zomaar één of twee nieuwe banden onder kan gooien, maar dat je dat even serieus moet bekijken.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan