Haldex controller

CDK

Forumguru
Wel gaaf zo’n controller, maar ben benieuwd wat het met de levensduur van het Haldex systeem doet. In de basis is het een voorwielaandrijving en als je bijvoorbeeld permanent de meeste krachten naar de achterwielen laat sturen, wat doet dat qua levensduur?
 

myfirstoctavia

Forumguru
Interessant.. Werkt ook op de mijne zie ik (octavia 2.0 4x4, 1e generatie haldex) maar......... die prijs..... 785 euro?? :O
Sorry dat ik 't zeg, maar ik heb in de korte tijd dat ik mn octavia heb, nog nóóit t gevoel gehad dat ik tractie "bij zou willen stellen". Ding gaat in álle omstandigheden (bijna) haaks de bocht om, en heb nog nóóit wielspin ervaren. Zelfs niet toen ik 't probeerde te forceren (in z'n 1, koppeling in, gas onderin, koppeling omhoog)
Kanttekening: sneeuw / losse ondergrond / off road nog niet meegemaakt, maar wanneer gebeurt dat? zelden tot nooit.
 

Frup

Forumguru
Haha, herkenbaar. Vorig jaar op een camping in Oostenrijk. Een gravelpad schuin omhoog. Terwijl de meesten met slippende banden wegreden (met een caravan), reed mijn Yeti fluitend en stil het pad omhoog. Ook in de sneeuw nog geen spin ervaren (in de winter naar Livigno). In ieder geval bleven de kettingen in hun tas.
Eigenlijk merk ik nooit óf en wanneer de haldex ingrijpt. Ik bedoel, er gaat geen lampje branden ofzo. Kennelijk doet hij stilletjes z’n werk. En dat is wel zo fijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

myfirstoctavia

Forumguru
Precies dát dus. Nog geen gravel meergemaakt, nog nooit iets aan de haak gehad met mn octavia, maar 1 ding forsure: Een haldex uitvoering (welk type dan ook) IS een "tractiewolf" in schaapskleren. Ik heb 't al diverse keren meegemaakt dat men zoiets had van "hóe is t in godsnaam mogelijk dat die lompe zware station zó stoicijns bochten neemt??" Mooiste voorbeeld (tot nu toe) vanuit IJsselmonde brienenoordbrug op, oud type Civic achter me (type "petje" achter t stuur) me opduwen (op de manier van "hey ouwe! ik wil er langs!" Ik schakel terug, trap 'm onderin, als op rails de bocht door accelererend, ik kijk in mn spiegel, en zie 'm uitbreken omdat ie me probeert bij te houden. Nee, mn auto is niet snel, verre van... maar kom ik een bocht tegen? DOEI! :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan