H4 lampen test... (Autobild.de)

Captain Hook

Forumguru
https://www.autobild.de/artikel/h4-lampen-test-14146557.html
https://www.autobild.de/bilder/21-h4-lampen-im-vergleich-20433.html#bild1

Opvallend: Philips komt er in principe goed uit.
Maar ook een 'noname' merk als Cartechnic krijgt als oordeel "Sehr Gut" En dat voor 12 euro/set.

Let op! Er zijn ook merken/types bij, die zelfs schade aan de koplampbehuizing/-reflector kunnen veroorzaken. :(

De Philips Vision +30% komt als allerbeste uit de bus. 18 EURO/set
Maar de Cartechnic als goede tweede. 12 EURO/set.

Nu is alleen de vraag; zijn deze testresultaten representatief voor b.v. H7 lampen?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst onbekend merk zegt niets, dat kan een huismerk zijn dat in opdracht van een verkooporganisatie door een premiumfabrikant wordt gemaakt, net als vroeger bij gloeilampen voor thuis. Heel soms betekent dat, dat bij een merk voor derden bijvoorbeeld een andere gloeidraad wordt gebruikt (andere samenstelling/dikte), maar ook vaak dat de lampen gewoon op de verpakking na 100% gelijk zijn. Een onbekend lampmerk, kan ook een lamp zijn die ergens tegen bodemprijzen, met minder precisie en kwalitatief minder goed uitgangsmateriaal wordt gemaakt, met navenant minder goede ervaringen (levensduur, lichtbeeld) bij het gebruik van de lamp.

Wat vergelijk tussen H4 en H7 betreft: H7 is een wat nieuwere en kleinere lamp, dus vraagt iets betere spullen om te maken, aan de andere kant heeft een H7 maar één gloeidraad, en heeft een H4 een dubbele spiraal. Over het algemeen zal een (onbekend) merk niet én goedkope rommel verkopen voor het ene model en goede lampen voor een ander model: voor je het weet, leveren de slechte lampen ook een slechte reputatie op voor de andere lampen die wel goed zijn, en gaat het ten koste van je verkopen.
 

Okki

Donateur
Ik zie veel verschillende Philips lampen voorbij komen. Dan denk ik....maak gewoon 1 type goeie lamp!

Ik zie ook een verpakking die lijkt op de GP Thunder Xenonlook, maar zo te zien zijn deze afgekeurd?
 

turboturbo

Forumguru
en. Dan denk ik....maak gewoon 1 type goeie lamp!
Er is toch ook geen één type klant?
Ik heb van die lampjes met extra licht opbrengst voor extra geld en neem de verkorte levensduur voor lief.

M'n pa wil liever zo min mogelijk vaak lampjes wisselen en die neemt gewone of long-life. Die interesseert hoeveelheid licht niet. Daar zijn lantaarns voor immers. En daar moet ik m gelijk in geven. Ik rij ook vrijwel nooit echt in het donker (wegen zonder verlichting)

En iemand anders wil blauwe xenon look lampjes. Ieder z'n heug zeg maar.
 

Cordoba

Forumguru
Heet je toevallig Ford van je achternaam ?
Die had dezelfde gedachten als jij nu oppert....die maakte maar één goede kleur.... ZWART

Overigens heb ook op Ford een variant:
1245602.gif
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb van die lampjes met extra licht opbrengst voor extra geld en neem de verkorte levensduur voor lief
Ik heb onlangs Philips RaceVision (150% lichtopbrengst) in dim- en grootlicht laten zetten. Werkt meer dan prima, zou er geen aftermarket xenon voor willen hebben. Hier heb ik juist veel te maken met onverlichte agrarische wegen rond het dorp, waar ook veel reeën rondzwerven. Die krijg ik liever niet op schoot...
 

Cordoba

Forumguru
Als je wil zien wie/wat er op je schoot zit, zou ik de interieurverlichting aanpassen.
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Ik heb onlangs Philips RaceVision (150% lichtopbrengst) in dim- en grootlicht laten zetten. Werkt meer dan prima, zou er geen aftermarket xenon voor willen hebben.
Interessant. Maar is dat de meerprijs ten opzichte van de Nr. 1 Philips Vision +30% waard?
Wat voor waarde moet ik hechten aan +30% (more vision) tegenover +150% (more brightness). Heb je dan zoveel beter zicht? Ik woon ook in een buitengebied, met soms reeën die oversteken en onverlichte wegen. En ik vraag me af of het de moeite waard is om er twee nieuwe lampen in te zetten, hoewel ik denk dat ik prima zicht heb.
 
Op de motorfiets, voordat de refelectorkoplamp had omgebouwd naar projectielenzen met xenon, had ik altijd van osram de nightracer. Zelfde als de nightbreaker voor de autos (H4) maar dan meer trilling bestendig. Gaven in vergelijking met de originele philips standaard pitten aanzienlijk meer licht.


Verschil goedkope en duurdere lampen kan hem ook in het glas zitten. Wel of geen gebruik van kwartsglas. Kun je eenvoudig tesen; lampje op 12v aansluiten, beetje water tegen de lamp. Pats? Dan is het dus geen kwartsglas ;)

Bewijschbeeld;
 

Captain Hook

Forumguru
Dit is ook een 'leuke' aanbieding:
https://www.anwb.nl/ledenvoordeel/voordelen/auto/philips/autoverlichting
Philips LongLife EcoVision
Deze set van 2 lampen kost normaal 39,-, maar is voor ANWB-leden slechts 27,50, inclusief montage bij KwikFit.
Gratis montage door KwikFit

Terwijl diezelfde set H4 of H7 Philips Longlife EcoVision bij amazon.de nog geen 12 euro kost!
Hoezo aanbieding? :fool:
M.a.w. de 'gratis' montage verdubbelt de prijs van de lampjes... Maar ja, er zijn altijd mensen met 2 linkerhanden... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Neeee... 150% is +50, niet +150. Basisrekenkunde... ;)

Ik heb natuurlijk geen uitgebreid vergelijkend onderzoek gedaan met meetapparatuur en/of proefritten in het donker, direct na elkaar met de diverse lamptypen. Veuls te bewerkelijk...

Het lag wat eenvoudiger: ik had op de Fabia al jaren tot volle tevredenheid de XtremeVision (130%) zitten, wilde die nu dus ook op de Seat laten zetten maar de monteur (die mij inmiddels wel een beetje kent...) had ook 2 stuks RaceVisions in het magazijn. Ervan uitgaande dat dit (nog) meer licht betekent, heb ik daarvoor gekozen voor het dimlicht. Ik heb natuurlijk pas 's avonds tijdens een proefritje buiten het dorp kunnen zien hoe het uitpakt en ik kreeg toen geen spijt van mijn - enigszins instinctieve én impulsieve - keuze. Dus de volgende ochtend gebeld dat ze er nog 2 konden bestellen voor het grootlicht, plus 2 van een ander type (ben alweer vergeten wat precies) voor de mistlampen, want die lijken nu iets gelig ten opzichte van de rest. Laatstgenoemde blijken helaas (nog?) niet leverbaar, maar misschien komt dat nog.

Ik kan de vraag niet beantwoorden of het voor jou de moeite c.q. meerprijs waard is - voor mij in elk geval wel. In die mate zelfs dat ik me niet eens heb afgevraagd wat de onderlinge prijsverschillen zijn. Voor de kosten van één ree op je motorkap (of erger) kun je een behoorlijke stapel "dure" lampjes kopen...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Voor de kosten van één ree op je motorkap (of erger) kun je een behoorlijke stapel "dure" lampjes kopen...
Daartegen ree vlees kan ook aardig wat opleveren , zeker rond de kerstdagen.
En is trouwens verdomd lekker vlees.
Dus als die op de motorkap ligt dan in de kofferbak leggen al mag het wettelijk misschien niet
 

Canon-Eye

Forumguru
de 'gratis' montage verdubbelt de prijs van de lampjes... Maar ja, er zijn altijd mensen met 2 linkerhanden... ;)
Het verwisselen van een lampje is tegenwoordig maar al te vaak een hele operatie. Sommige mensen zijn misschien niet handig genoeg, andere hebben er gewoon geen zin in. Voor de laatstgenoemde groep is het simpelweg een kwestie van vrije keuze.
Toch?
 
Bovenaan Onderaan