Groupbuy - TSI inlaat reiniging bij Celtemp

Hi allen,

Een van de nadelen bij de direct ingespoten turbo motoren van de VAG-goep is de afzetting van benzine en olie resten op de inlaatkleppen. Uiteindelijk zorgt deze verkoling voor het niet meer juist functioneren van de klepafsluiting wat nadelig is voor het brandstof verbruik en het motorvermogen.

Nu zijn er diverse middeltjes te koop welke je aan de brandstof kunt toevoegen, maar deze doen wel iets, maar echt veel zal het niet uithalen omdat de brandstof niet lang de inlaatkleppen gespoten wordt. De andere optie, en daar gaat deze group buy over; is het inlaat traject te laten reinigen met een speciale reiniger welke word ingespoten via een speciaal hogedruk systeem rechtstreeks in de luchtinlaat. Er is voor zeer hevige vervuiling ook nog een derde optie; en dat is door bij een ander bedrijf het inlaat spruitstuk te reinigen doormiddel van walnoot-stralen. Walnoot is hard genoeg om de verkoling los te straken maar niet hard genoeg om beschadigingen achter te laten aan het inlaat traject. Hier kun je even op googlen naar bedrijven welke dit eventueel aanbieden.


Celtemp_motorreiniging_kleppen.jpg


De methode waar ik het hier over heb, het direct inspuiten in de luchtinlaat, word door diverse bedrijven aangeboden waaronder JD-Engineering, VAG-Techniek en andere welke hier op het forum wel bekend zijn.


Na de succesvolle groupbuy bij TVS-Engineering voor een chiptuning en DSG aanpassingen zet ik graag een volgende Groupbuy op touw bij Celtemp in Hendrik Ido Ambacht.

De normale prijs bij Celtemp is 130 euro.
Voor onze groupbuy met minimaal 6 tot 8 deelnemers 100 euro.
Dat is een zeer scherpe prijs welke ik elders nog niet heb gevonden.

De advies voor de kilometertrage varieert een beetje per bedrijf. Celtemp adviseert elke 40.000km.


Deze groupbuy zou ergens in het begin volgend jaar, februari, maart, kunnen plaatsvinden.
De reiniging neemt ongeveer per auto 1 uur in beslag.
Voor meer informatie bezoek de website van Celtemp

Graag jullie reactie en of aanmelding :)

Werkprocedure van de reiniging;
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Heb dit al ooit eens laten doen een jaar of twee en half geleden (@Corné de Kluijver was de organisator) bij CelTemp tijdens een mini-meeting. Denk dat de auto het wel weer een keer kan gebruiken. Inmiddels toch al weer 50-60Dkm verder. Dus hier heb ik wel interesse in.

Inmiddels zal Corné niet meer bij CelTemp komen..

Na behandeling voelde de auto wel wat soepeler aan in lagere toeren regionen. Maar of dat tussen de oren zat ben ik nog steeds niet achter.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Heb je ook de ervaringen hier van anderen met Celtemp gelezen? Kijk vooral eens in het topic van @Corné de Kluijver en bekijk het onderdeel uitlaat-miseres. Motorreiniging is door een aantal mensen hier al eerder in een groepsactie gedaan, en als ik het goed heb begrepen, was de uitkomst daarvan twijfelachtig.

Misschien dat Corné, @ertromp en @turboturbo en ik dacht dat ook @Pendragon daar aanwezig is geweest, hun ervaring kunnen delen in dit topic.
 
Ik heb door dit topic heen gebladerd en het groupbuy topic van Corné.
Daar lees ik toch best wel positieve verhalen? Ik had voor mijzelf al besloten dat ik het ging laten doen.
Ik zou wel graag de actuele stand van vervuiling willen zien echter heb ik geen cameratje welke ik naar binnen kan voeren.

Door middel van een groupbuy te realiseren profiteren we allemaal van een lagere prijs ;)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Over de motorreiniging was ik destijds positief. Ik had van alle deelnemers de oudste auto / hoogste km stand. Er kwam bij mijn Skoda zwarte prut uit de uitlaat bij een stotterende motor tijdens de behandeling - er was kennelijk wel degelijk eea los gekomen. De dagen daarna liep de auto merkbaar rustiger tijdens en de eerste meters na een koude start etc.

Ik heb zeker interesse om nogmaals mee te doen. Dit keer met m'n 2e Skoda en ook wederom geen TSI. Maar als dat geen probleem is (lees: deze reiniging kan evengoed zinvol zijn voor mijn 1.8 20VT AUM motor, dan mag je mij wederom op de lijst zetten.

Destijds was @ertromp er ook met inspectie camera en die heeft eea aan ons kunnen laten zien.

Als februari/maart haalbaar is, valt dat voor mij mooi samen met een oliewissel die ik er dan meteen na kan doen (zelf)

Dan rij ik 2017 schoon het nieuwe jaar in :)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Cordoba, met die motorreinigingsactie bij Celtemp was niets mis mee. Zolang je er verder maar geen zaken mee doet. Afspraken worden niet nagekomen en problemen die ontstaan liggen nooit aan Celtemp en worden dus ook niet opgelost. Met die ervaring zou ik hun nooit meer iets aan mijn auto laten doen, want ALS er iets mis gaat bij die motorreiniging wat dan?? Ik heb m'n billen daar al eens gebrand en 1 x op de blaren zitten is me meer dan genoeg.
 
@Kempes ja ik kan ze idd via Ebay of aliexpress een keer aanschaffen maar tot op heden nog nooit nodig gehad dus ik heb simpelweg zo'n ding niet liggen.. kan hem wel eens een keer kopen.. duur zijn ze idd niet.

@Corné de Kluijver ik ben niet bekend met de negatieve verhalen. Ik zag juist positieve verhalen over de motorreiniging en ik was voor mijzelf al van plan om naar dit bedrijf te gaan. Nu dus i.c.m. met een groupbuy. Uiteindelijk zal er over ieder willekeurig bedrijf wel het nodige te zeggen zijn.. tja.. ? Ik kan er verder niet goed over oordelen.



Aanmeldingsteller tot nu toe:
01 @Disaster-Master
02 @Noord26
03 @turboturbo
04 @....
 

ertromp

Forumguru
Het chemisch reinigen gaat best redelijk goed
Heb je het 2.0TSI blok of 1.8TSI blok zoals in de auto van bijvoorbeeld @Noord26 zit dan zou ik persoonlijk gaan voor de wallnut blasting die 99% effectief is
Dikke koolaanslag gaat er veel beter mee weg en de kleppen tbv retourgassen kunnen ook veel beter schoongemaakt worden omdat het inlaatspruitstuk er toch makkelijk af kan bij dergelijke blokken
 

Spinal

Forumguru
Ik heb toch ook wel negatieve dingen gehoord over deze chemische reiniging. Met name dat de rommel die losweekt de kat deels verstopt. Heeft hier iemand deze ervaring? Ik zou persoonlijk eerder voor walnut blasting kiezen, dan weet je zeker dat het goed schoon is.

@Kempes, voor de 1.2 en 1.4TSI heb je niks aan die camera. Die kan de bocht in het inlaatspruitstuk niet maken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik bedoelde wat de motorreiniging betreft ook op de verhalen in de trant zoals Spinal die blijkbaar ook gelezen heeft. Omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, en de precieze achtergrond van de twijfels niet ken, heb ik daar verder ook geen details over genoemd.

@Spinal Wat mij wel verbaast: je hebt het over een verstopte kat (uitlaat dus), terwijl de aangeboden reiniging specifiek een inlaatreiniging is. Dat betekent dus dat er materiaal uit de inlaat los moet komen, via de kleppen de cilinder in, vervolgens via de uitlaatklep de cilinder uit het uitlaattraject in, en dan nog steeds zo grof dat het de kat kan verstoppen, maar wel door de in- en uitlaatkleppen komt.
 

Spinal

Forumguru
En toch zijn er mensen op het Seat-Online forum die hier problemen mee hebben gehad. Ook Vagtechniek waarschuwde mij hiervoor toen ik ze belde voor een prijsopgave van deze procedure. Uiteindelijk brand het wel weg maar het kan zeker gebeuren dat je tijdelijk een minder prettig rijdende auto hebt.
 

turboturbo

Forumguru
Nu ik deze discussie zo lees, kan ik me herinneren dat direct na de procedure werd aangeraden even zeer stevig een stukje te gaan rijden. Correct me if I'm wrong....

In mijn geval (geen T(F)SI of TDI) heb ik ook niet veel keus.... Walnut blasting had bij mijn niet-TSI geen enkele zin volgens Tom.
 

Noord26

Forumguru
Ik ben nog niet overtuigd van de werking van dit systeem tov walnut belasting; voor onze bolide. Dus pin mij niet vast.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de walnoot methode idd echt 100% resultaat bied.
Maar kost dan ook ruim het dubbele; 225 euro heb ik gelezen.

Maar in het groupbuy topic van Corne waren er 14 aanmeldingen?
Niet allen hebben daarna gerageerd maar er waren er een paar die aangaven niets gemerkt te hebben en ook een aantal welke juis wel positief waren. Over echte problemen heb ik eigenlijk niet gelezen, het seat-forum ben ik nog wel lid van, ik zal daar eens kijken.


Mijn auto heeft 60.000 gelopen en ik verwacht wel wat vervuiling maar niet heel ernstig, dat is een aanname ik zou het eens moeten bekijken. Wellicht volledig verkoolt en zie ik straks zélf vanaf zien en gedwongen voor walnut gaan haha!

Maar dat verwacht ik van niet met deze km stand.

@Spinal ; het is dus bij de 1.4 niet mogelijk om in het spruitstuk te kijken?
 

Spinal

Forumguru
@turboturbo chemische reiniging heeft bij jou 20VT blok geen zin. Die heeft indirecte inspuiting en blijven de inlaat kleppen schoon door de benzine die erlangs gaat. Ik heb bij mijn Leon bij 180000km de inlaat eraf gehad en de kleppen zagen eruit als nieuw.

@Disaster-Master het is wel mogelijk om erin te kijken alleen de door jouw geposte endoscopen hebben een te lange camera. Je gaat in het gat van de temp sensor de inlaat in en die lange camera kan de hoek niet maken om de inlaat kleppen te kunen zien. Je hebt dus een endoscope of boroscope nodig met een heel klein cameratje, en die zijn heel duur. Op mijn werk hebben we die maar ik heb er nog geen tijd voor gehad om mijn inlaat te bekijken.
Schijnbaar is de verkoling bij de 1.2 en 1.4TSI lang niet zo ernstig als bij de 1.8TSI, dat heeft iets te maken met het recirculatie systeem van de uitlaatgassen dacht ik.
 
Ja die camara had iemand anders gespot maar ik zie ebay etc helemaal vol staan met allemaal dezelfde cameras met idd een lange nek.


Mochten er nog gegadigden zijn dan merk ik dat valzelf :)
 

turboturbo

Forumguru
@Spinal bedankt voor je reactie!

Mijn Fabia I met 1.2 12V MPI benzine motor had ook indirecte inspuiting (verbeter me als ik fout heb) en daarbij had deze reiniging wel degelijk een merkbaar effect gehad (zowel wat ik er als bestuurder van merkte, als wat er aan zwarte kuch uit de uitlaat kwam tijdens de procedure)

En dan had ik een paar maanden daarvoor zelfs nog zelf handmatig het gasklephuis schoongemaakt (boven- en onderkant) dus daar kon het ook niet afkomstig van zijn.

Het doet/deed dus wel degelijk iets, wat dan precies? Als het nier verkoolde kleppen of klepstelen waren geweest?
 
Tjaaa...

De kerst is soort van voorbij.. vanuit de luie stoel diverse internet sites, forums etc afgestruind naar meer info..
Conculsie is iets wat de meeste al wisten; ja, het word schoner met een chemische reiniging, maar wil je 100% schoner hebben dan kun je idd het beste laten walnoot stralen..

Tot op heden heb ik 3 bedrijven gevonden welke een dergelijke dienst aanbieden, en nog een 4e bedrijf maar die is meer voor BMW eigenaren (dus geen idee of hij de electische systemen heeft om de boordcomputer te resetten etc voor VAG)


Hier bekend op het forum: http://www.hbttechniek.nl/
ook volgens mij eerder ergens op het forum gevonden: http://www.wendeldejoodeautotechniek.com/
En nog een derde: http://www.avsautos.nl/ deze kende ik nog niet..


Verbruik van de O3 1.4 DSG is overigens 1 op 14.5 over 8000km
 
Bovenaan Onderaan