Groot licht? Mistlampen werken niet!!!

fredie

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Vandaag eens de mistlampen aangezet, maar tot mijn grote verbazing als je de het grote licht aanzet gaan de mistlampen uit. Is dit normaal? Iemand anders hier ervaring mee?

Toch vreemd, wanneer je ze los onder de gril hebt blijven ze normaal geproken wel branden!

reacties welkom.

Fredie.
 

Tallguy

Forumguru
Heb dan wel geen Superb, maar kan me er wel wat bij voorstellen. In de mist heb je over het algemeen (vooral bij dichte mist) meer aan mistlampen dan aan dimlicht (=normaal licht). Dit omdat je anders bijna verblind wordt door de weerkaatsing.

Wat zou er gebeuren als je groot licht gaat voeren in de mist? Dan zie je waarschijnlijk helemaal geen klap meer.
In denk dat de fabrikant ervoor heeft gekozen om wel een combinatie dimlicht + mistlamp te koppelen (cq toe te staan), maar grootlicht + mistlicht niet.

Het heeft ook geen nut om én groot licht én mistlicht aan te hebben...tenzij het je gaat om de sier ofzo :smiley29:
 

Pim

Lid
Ik weet dat dit vroeger heel normaal was, aangezien het in diverse landen verboden was om meer dan 1 vorm van groot licht te voeren en mistlicht als groot licht werd gezien. Het was dus wettelijk niet toegestaan. Ik dacht echter dat deze regel al jaren geleden werd geschrapt. Wij hadden (heel) vroeger thuis een Audi 100 Avant GL5E (1979), en daar gingen de af fabriek gemonteerde, los onder de bumper hangende mistlampen ook al uit bij grootlicht schakeling.
Ik heb er eigenlijk nooit meer op gelet.
 
Bovenaan Onderaan