Vooral niet aan beginnen. Absoluut geen toevoegingen in je motorolie gooien en al helemaal niet bij commonrail diesels met roetfilter zoals de Fabia Greenline. Ik zie daar al onzin staan van toevoegingen die iedere willekeurige motorolie in longlife olie veranderd. Dat kan dus absoluut niet. Longlife olie heeft o.a. een laag zwavelgehalte waardoor het de belangrijke eigenschap heeft dat het bij verbranding minder as achterblijft. Je roetfilter raakt namelijk verstopt van as. Het kan dus niet zo zijn dat als je dit wondermiddeltje bij een willekeurige olie gooit dat de zwaveldeeltjes ineens weggetoverd worden. Ook andere zaken als katalysatorreiniger en engineflush kunnen zeer schadelijk zijn voor het roetfilter. En een roetfilter is een erg duur onderdeel. Bovendien vraag ik me af wat dat engineflush met de smering van de olie doet. Deze is namelijk zeer belangrijk voor de turbo die makkelijk zo'n 20.000 of meer toeren per minuut maakt. Als dat engineflush de smering van de olie welke ook voor de turbo gebruikt wordt minder maakt dan kan dit schade veroorzaken. Een turbo is eveneens een erg duur onderdeel.
Dan staat er nog andere onzinnigheid als een cyclone geval die je in de luchtinlaatbuis moet plaatsen zodat de lucht gaat wervelen. Ook dat is onzin. Er komt zo niet meer lucht in de motor, eerder minder. En als de lucht al gewerveld wordt dan is at omdat je turbo dat doet. Ook wil je niet weten wat er gebeurd als zo'n ding met een flinke onderdruk los schiet of afbreekt. Er worden dan stukken metaal naar binnen gezogen. Als je turbo al niet helemaal aan stukken gaat dan slaan je zuigens en kleppen er wel op kapot.
Long life luchtfilter, zelfde onzin en vooral bij een diesel. Een diesel draait al arm, dat wil zeggen dat er standaard al meer lucht wordt aangezogen dan nodig is voor de verbranding. Iets wat vervolgens door de EGR klep gecompenseerd wordt door uitlaatgassen bij te voegen. Zet er zo een filter in en je hebt een nog groter luchtoverschot. De EGR klep gaat dat dus compenseren door nog meer uitlaatgassen bij te voegen. Effect is dus 0,0. Maar hier komt het, in de uitlaatgassen zit roet en op den duur slipt het inlaatspruitstuk hier van dicht. Gaat de EGR klep meer uitlaatgassen bij voegen dan versnel je dit proces dus.
Als je auto je lief is gebruik je dit soort dingen dus liever niet. En als Pon dit soort dingen aan treft dan kun je ook nog interessante discussies over de garantie verwachten.