GPS van iPhone werkt slecht in Octavia

leonpard

Actief lid
Sinds kort heb ik het probleem, dat de GPS van mijn iPhone 12 slecht werkt in mijn Octavia Combi 3FL van 2018. Ik gebruik hem altijd voor Flitsmeister icm Carplay. Het ligt niet aan mijn telefoon, want andere telefoons hebben exact hetzelfde probleem. Het heeft zeker 3 jaar prima gewerkt, en ineens begon de ellende.

iemand een idee of tips?
 
Laatst bewerkt:

leonpard

Actief lid
Je bedoelt een plug 12V naar USB. Dat zal geen hele dure zijn, maar die gebruik ik al jaren.

Wat zou het probleem daarmee kunnen zijn?
 

Timmer

Donateur
Heb ik ook, sinds enkele weken. Maar met waze (flitsmeister gebruik ik niet), en die blijft dan altijd ergens hangen waar ik de vorige keer met de auto gereden heb.

Ik krijg het gefixed door;
Waze te openen op de iphone
Waze te sluiten (ook uit recente items sluiten)
Waze terug op te starten via carplay
 

leonpard

Actief lid
Heb ik ook, sinds enkele weken. Maar met waze (flitsmeister gebruik ik niet), .......

Het ligt m.i. niet aan Flitsmeister. Met een GPS test-app zie ik de signalen ook slechter worden en soms helemaal wegvallen.

Nu zit er achter de versnellingspook een bakje, en ik heb wel eens begrepen dat daar een versterkt signaal voor de telefoon wordt opgewekt. Klopt dat? Zo ja, geldt dat ook voor GPS signalen? Zou dat misschien niet meer werken?
 

Rallye

Forumguru
Die zou inderdaad gewoon goed moeten zijn. Je zou eens kunnen proberen of het zonder die lader te gebruiken beter gaat, maar je probleem lijkt inderdaad ergens anders te liggen.
 

Timmer

Donateur
Ik gebruik de officiële kabel van apple, dus aan de kabel zou het niet mogen liggen.

of dat bakje de signalen voor gsm versterkt, weet ik niet, ik gebruik zo een houdertje in de bekerhouder.
Ik denk dat het een probleem is met iphone (een van de laatste iOs iig) want met androids heb ik het probleem nog niet kunnen waarnemen.
 

leonpard

Actief lid
In een ander topic heb ik aangegeven, dat mijn USB-poort niet werkt. Deze wordt binnenkort vervangen en is nu afgekoppeld. Ik zal in de gaten houden of het GPS-probleem misschien door deze defecte USB-poort wordt veroorzaakt.
 

leonpard

Actief lid
Korte update: Het probleem van de slechte satelliet-ontvangst op mijn iPhone was nog steeds niet opgelost. Zelfs een TomTom-Go tegen de voorruit gaf om de haverklap aan dat er geen satellietontvangst mogelijk was.

Gisteren is als laatste optie de MIND-module losgekoppeld, deze zou de storing kunnen veroorzaken. Sindsdien heb ik geen problemen met de satelliet-ontvangst op de telefoon meer gehad.

Wat mij nog wel opvalt: Ik gebruik de GPS diagnostic app voor iPhone en als ik de iPhone stand-alone gebruik heb ik vier volle groene balken. Sluit ik de iPhone aan op de usb-poort zodat carplay actief wordt, dan neemt de kwaliteit van de satellietontvangst af (4e balk wordt oranje). Als ik loskoppel zijn de 4 groene balken weer terug. Volgens de reparateur zou het aan de kwaliteit van de gebruikte lightning-kabel liggen, maar dat is een officiële Apple-kabel (2 kabels geprobeerd).

Is iemand in de gelegenheid om dit ook even te testen met zijn iPhone en de GPS diagnostics app? Dan kan ik een probleem in de auto daarmee uitsluiten en zit het "probleem" blijkbaar in de kabel.
 

EdK

Forumguru
Heb je niet toevallig een (goedkope) USB lader in het 12V stopcontact zitten ??
De goedkope en de china laders veroorzaken namelijk vaak vreemde storingen in ontvangst.
Zelf gehad met radio ontvangst die ruk was en na veel zoeken bleek de oorzaak de lader te zijn....

En ik zie dat je een verwarmbare voorruit hebt ?
Heb je al eens gekeken of je signaal wel goed blijft als je de appel bij de spiegel houd ?
Dat is algemeen de plek waar geen bedrading zit..
 

leonpard

Actief lid
Ik had eerst een TomTom plug en nu een dure HAMA-plug. Maar zoals je in eerdere posts kunt lezen, ligt het daar niet aan. En zoals je in mijn laatste post kunt lezen, doet mijn huidige "probleem" zich voor als ik de USB-plug van het MM-systeem gebruik.

Verwarmde voorruit heb ik ook aan gedacht, maar dan zou ik vanaf het begin al problemen moeten hebben. De ellende is begonnen toen begin dit jaar de versterker kapot ging. Waarschijnlijk is er toen meer stuk gegaan, zoals de MIND-module..........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan