GPS positie vinden duurt lang, antennevoet vervangen?

MarkvdD

Forumguru
Ik heb al tijden het probleem dat onze Columbus er erg lang over doet voordat hij onze goede GPS locatie heeft gevonden. Soms zit hij er honderden meters naast op het moment dat ik een adres heb ingegeven en dan de routebegeleiding start. Tijdens het rijden komt hij dan van lieverlee wel weer bij maar dit duurt duidelijk langer dan normaal. Dit is met name erg vervelend als je start vanaf een adres waar je zelf onbekend bent met de omgeving.

Nu heb ik begrepen dat het soms voor komt dat er vocht in de antennevoet op het dak komt te staan waardoor de ontvangst van de GPS antenne slechter wordt.

Ik wil dus nu de antennevoet vervangen maar zit met twee vragen :

  1. Heeft iemand het artikelnummer van de antennevoet + spriet voor een O2 Combi?
  2. Heeft iemand een beschrijving van hoe de dakhemel aan de achterkant bij een O2 Combi los te maken is zonder deze te beschadigen?
 

MarkvdD

Forumguru
@Peter-036 , heb je zelf ook ervaring met zo'n GPS muis icm de Columbus? Eerste wat ik lees is dat het nogal zoeken is naar een goede plek en dat onder je dashboard eigenlijk niet goed zou werken. Beste zou zijn op je dashboard onder je raam. Dat doe ik liever niet, vind ik niet mooi zo in het zicht.
 

Zwapp

Forumguru
Inderdaad zoals @Peter-036 aangeeft een losse GPS muis, da's de snelste en goedkoopste klap.

Zelf heb ik mijn antenne en voet, weliswaar zonder GPS, al eens vervangen.
Vond het geen grote klus, als je de D stijlen losgeklikt hebt kan de hemel ver genoeg zakken dat je er met een steeksleutel bij komt, inderdaad wel met alle voorzichtigheid want de hemel is teer!
 

MarkvdD

Forumguru
Moet ik nog ergens op letten bij het kopen van zo'n GPS muis? Is de aansluiting universeel of moet ik ergens rekening mee houden als ik hem op de Columbus wil aansluiten?

Verder nog aanbevelingen qua merk?
 

MarkvdD

Forumguru
Waar vind ik het menu wat laat zien hoeveel satelieten de GPS ontvangt?

Ik heb de Columbus nu los liggen en het vakje erboven uit het dashboard geklikt en nu blijkt dat er al een GPS muis aan de Columbus hangt. Ik zien (nog) geen andere GPS antennestekker achter de Columbus
 

Agent327

Forumguru
Ik heb vorig jaar een GPS muis onder het dashboard van mijn Superb (2012) geplaatst op de de ventilatieduct. Het enige wat ik moest doen was het handschoenenkastje verwijderen.
Zie hier welk apparaat met aansluiting je moet bestellen voor de Columbus. Bij mij werkt het als een trein.
 

EdK

Forumguru
Ik zien (nog) geen andere GPS antennestekker achter de Columbus
tweede stekker zal je nooit vinden tbv GPS , één is voldoende namelijk !
Maar deze vervangen is peuleschilletje als dashboardkastje eruit is
Indien je dan nof problemen hebt kan het ook zijn dat je navi unit een GPS fix update nodig heeft.
Is één en ander over geschreven onlangs in het forum.

En anders kun je altijd nog langs KMS te apeldoorn gaan , die repareren veel elektronica met 2 jaar garantie op gerepareerde.
En die optie is altijd goedkoper dan reparatie bij dealer
 

MarkvdD

Forumguru
@EdK , ik verwacht ook geen tweede stekker voor één GPS antenne te vinden. Wat mij verbaasd is dat er al wel een GPS muis aan hing maar ik zie geen tweede GPS stekker die dan van de originele GPS antenne zou kunnen/moeten zijn. Lijkt dus dat er geen originele GPS antenne op m'n auto zit .... :pieker::arghh: Is dat aan de buitenkant van de antennevoet te zien of er een originele GPS antenne op in zit?

Bedankt voor de tip van de GPS fix update, als ik problemen blijf houden zal ik kijken of dat m'n problemen kan oplossen :thumbsup:
 

MarkvdD

Forumguru
Ondanks dat ik laatste een nieuwe GPS muis heb geplaatst blijf ik problemen houden met het vinden van de juiste positie door de navigatie. Hij zit er nagenoeg altijd naast, voor langere tijd en ook als ik al aan het rijden ben.

Ik heb geprobeerd iets over die GPS fix te vinden waar @EdK over schreef maar kan er niet echt iets over vinden.

Heeft iemand een link voor me naar het betreffende topic?
 

MarkvdD

Forumguru
@Japanese Power , nee die bedoel ik niet. Het topic wat jij linkt gaat alleen over vochtproblemen in de antennevoet van de GPS antenne en het plaatsen van een GPS muis. Zoals ik schreef heb ik dat al gedaan en dat heeft m'n probleem niet opgelost.

Ik ken de zoekfunctie en die heb ik al gebruikt maar kon toch niets vinden over een GPS fix.

@EdK kan jij een linkje plaatsen naar de GPS fix die jij bedoeld?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet van mijn TomTom dat die met enige regelmaat (dat wil zeggen: om de zoveel weken tot een paar maanden) even aan de pc hangt voor een gratis update met een gps fix bestandje omdat de zogeheten stationaire satellieten toch niet 100% zuiver op dezelfde plaats blijven t.o.v. het aardoppervlak. Na zo'n update is hij altijd merkbaar sneller met opstarten/terugvinden van de actuele locatie.
Ik vraag me dan ook al al die tijd al af hoe die inbouw-navi's dat doen die soms jaren op een kaartupdate moeten wachten. Komt er dan ook meteen zo'n satellietpositie update mee?

We hebben de Leon met inbouwnavi nu een jaar, bij aflevering vorig jaar juli is de nieuwste update erop gezet en sindsdien is er niets meer aan gedaan. Nou ben ik er (gelukkig!) ook niet van afhankelijk want ik gebruik de navigatie hoogstens als decoratie, dus ik kan het rustig aankijken of en zo ja wanneer het ding op de klippen loopt...
 

CharlesTucker

Forumguru
Die satellieten zijn niet zogeheten (geo-)stationair, maar bewegen rond de aarde in ongeveer 12 uur, met een inclinatie van ongeveer 55 graden. Ze gaan dus in oost-west richting de gehele aarde rond, in Noord/Zuid richting bewegen ze tussen de 55 graden noorder- en zuiderbreedte. Daar is een hele goede reden voor. Stationair kan alleen precies boven de evenaar, op een kleine 36.0000 km hoogte. Als de GPS satellieten allemaal daar zouden hangen zou je in de noordelijke landen behoorlijk last hebben van allerlei obstakels, ze zouden dan erg laag boven de horizon hangen. Kijk maar eens hoe laag TV-schotels gericht staan.

Bij zo'n update waar @Canon-Eye op doelt krijgt je TomTom dus niet de nieuwe locatie mee, maar vernieuwde baanparameters, waaruit je TomTom zelf voor ieder moment de locatie (en snelheid!) van de satellieten kan uitrekenen. Dat is nodig omdat de baan ook niet helemaal stabiel is, oner andere als gevolg van dat minimale beetje atmosfeer wat er op die hoogte nog is en voor luchtweerstand zorgt. Ook de niet uniforme massaverdeling van de aarde zorgt voor afwijkingen. Tenslotte worden er af en toe correcties uitgevoerd door de beheerders (USAF, voor GPS). Die snelheid is behoorlijk belangrijk, omdat de ontvanger daarmee, en met een beetje idee over waar die zelf is, de Dopplerverschuiving van het door de satellieten uitgezonden signaal kan bepalen en dus weet op welke frequentie hij precies moet zoeken naar het signaal. En dat zorgt voor een snellere "fix".

Voor wat betreft de ingebouwde systemen, het is niet per-se nodig om die updates via internet binnen te halen, de satellieten zenden hun eigen baanparameters, alsmede die van de rest van de constellatie, zelf ook wel uit. Maar dat duurt best lang, vergeet niet dat het eigenlijk een tijdens de koude oorlog bedacht systeem is, met beperkte bandbreedte voor informatieoverdracht. Ik zou eigenlijk niet weten hoe die ingebouwde dingen hiermee omgaan, misschien worden lange opstarttijden simpelweg geaccepteerd, misschien blijft ie na afsluiten van je auto nog wat "luisteren" naar de baanparameters? Ik heb zelf met m'n Columbus gelukkig nooit last van traag opstarten. En na een lange rit moet ie zowiezo wel weer up-to-date zijn qua satellietinfo, ook zonder internet.

Dit alles heeft overigens niets te maken met het probleem van de topic-starter, daarbij denk ik echt aan ontvangstproblemen (door vocht), zoals vele anderen ook al opgemerkt hebben.
 
Bovenaan Onderaan