GPS, ACC en Verkeersbordherkenning van slag bij lege hybride accu

RobertSuperb

Nieuw lid
Voordat dure modules vervangen worden etc. Stel ik hier de vraag of deze storing bekend is.

Als ik een rit heb gehad met mijn Superb Combi Iv en de hoogvolumeaccu is leeg en ik kan vervolgens op locatie niet laden. Is bij vertrek mijn GPS van slag (meters tot kilometers verkeerd). Vervolgens krijg ik melding dat routevoorspelling, ACC, verkeersbordherkenning en frontassist niet werken.

Het lijkt alsof een lage hybride accu effect heeft op het 12v systeem. En dat door de afwijking in GPS, de auto de weg/bochten/borden niet kan matchen met de locatie en kaart.

Kent iemand dit?

hemi24

Donateur
Denk dat je boordaccu (12V) z’n beste tijd gehad heeft en deze bij stilstand niet door de hoogvolt accu wordt bijgeladen…
Met andere woorden de storing komt niet direct door het leegrijden van het HV-pakket.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Ik sprak vorige week een kennis, Wegenwachter ANWB, die aangaf dat de normale accu's bij iV niet meer zo intensief gebruikt worden als bij ICE auto's en dus niet meer zo lekker af en toe op hun donder krijgen als bij startcyclus en ook veel van de andere functies.

En gelet op andere posts, ook vandaag nog, ben ik in team @hemi24 .

Tees

Donateur
Wat dat betreft zou het niet zo gek zijn als in EVs lithium accus gelegd worden. Die zijn er voor boordaccus van campers ook allang. Zou veel passender zijn dan loodaccus, die zijn tenslotte bedoeld om héél veel stroom eruit te jagen, en dat is in EVs helemaal niet meer aan de orde. Wel een beetje :ot: dit.

NordicVolvo

Actief lid
Weet je zeker dat het met de accu te maken heeft?

Ik heb hetzelfde probleem met de GPS namelijk En doordat de kaart de verkeerde positie aangeeft past de auto de snelheid op die locatie aan. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Dan rij je op de snelweg en dan remt de auto ineens af naar 50km/u omdat hij denkt volgens de GPS in een dorp10 km verderop te rijden.

Wat nu de oorzaak is van het probleem is lastig te bepalen. Ik dacht te maken te hebben met een lek bij de antenne omdat het twee keer achter elkaar voorkwam. Eerst door regen op dag 1 daarna nadat ik de auto gewassen had. Maar bij de volgende regenbui of wasbeurt heb ik weer niets gemerkt.

De dealer zegt dat ze nog geen oplossing van Skoda hebben gehad. Daardoor kunnen ze er nog niets mee. Ze onderzoeken het dus niet eens... Heb geen gelegenheid om er een punt van te maken. Gelukkig komt het niet al te vaak voor. 4 keer per maand ofzo. Ik rij bijna elke dag...

Ik rij in een Octavia 4 trouwens. 1.0 MHEV

PizzaPieter

Donateur
Zeker weet je t pas als je de accu hebt getest en hem vervangen hebt. Je kunt aan een accu niet zien dat ie kapot is of de veroorzaker is (tenzij hij door midden op de grond ligt oid)

Tees

Donateur
Als dat laatste het geval is, is er waarschijnlijk meer kapot dan de accu :deuk:

En verder geldt het aloude credo: Meten is weten, gokken is dokken.

andrehj

Forumguru
Wat dat betreft zou het niet zo gek zijn als in EVs lithium accus gelegd worden. Die zijn er voor boordaccus van campers ook allang.
Tesla doet dat al jaren, waardoor hun "12V" systeem, wat bij een "normale auto" met de motor aan eerder ca 14 V is, nu 16 V geworden is. Daarom krijg je bij een MY ook geen constante stroomdraad voor een caravan meer, erg onhandig voor de koelkast.

Tees

Donateur
Dat is dan wel weer een rare keuze van Tesla. Lithium accucellen hebben meestal een nominale spanning van 3.7V, dus met 1 cel minder hadden ze keurig rond de 12V gezeten. Er zijn ook genoeg leveranciers van vervangende lithium accus voor automotive toepassingen.
Bij Tesla denk je dan al snel dat ze een afwijkende spanning gekozen hebben gewoon omdat het kan

Bovenaan Onderaan