Gordelspanners vervangen na 15 jaar?

Hallo allen,

Lees vandaag in mijn onderhoud boekje, dat gordelspanners en modules van het airbagsysteem na 15 jaar vervangen dient te worden.
Staat dan ook bij "levensduur van deze componenten is begrenst tot 15 jaar"
Kan iemand mij daar meer over vertellen en zo nodig wat daar de kosten van zijn.

Grt Bart
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar bij de airbags kan ik me er wel iets bij voorstellen: het is bepaald niet uitgesloten dat stekkertjes op airbags en gordelspanners na 15 jaar roestig zijn en dus onbetrouwbaar. Ook van de inhoud van zo'n airbag patroon is de vraag hoe goed dat nog werkt na zo'n periode.

Zoals @Ronnie al aangeeft is zoiets onbetaalbaar voor een auto van die leeftijd (tenzij het om Ferrari of iets dergelijks gaat). Ook een nieuwe auto waarbij alle airbags zijn afgegaan, is vrijwel altijd total loss door de prijs van de airbags en alle delen die vernieuwd moeten worden.
 
Dus als ik de instuctie moet geloven (vervangen) en wat jullie zeggen (hoor jullie eigenlijk zeggen dat de kosten meer zijn dan de auto waard is) , zou mijn Octavia na 15 jaar afgeschreven zijn?
Of is na 15 jaar mijn auto niet meer veilig?
 

EdK

Forumguru
gordelspanners en modules van het airbagsysteem na 15 jaar vervangen dient te worden.
zou mijn Octavia na 15 jaar afgeschreven zijn?

Je wagen is echt niet afgeschreven bij het vervangen van je gordelspanners en zou ze eerst laten testen/controleren door de dealer, en aan hand van dat dan vervangen.
Als je je airbagsysteem volledig moet/laat vervangen dan kom je op kosten te zitten die het je wagen nioet meer waard zijn.
Maar ook hier moet de dealer je kunnen vertellen wat men er mee bedoeld en je een prijsopgave kunnen geven.
En aan de hand van dat kun je wel of niet beslissen om tot vervanging over te gaan.
 

Ronnie

Forumguru
Maak je geen zorgen om de werking/veiligheid van de auto, immers wordt iedere keer als je de auto start
het hele systeem van airbags en gordelspanners getest door de airbagcomputer.
Uit ervaring, met het werken aan schadeauto's, kan ik vertellen dat bij de kleinste afwijking in het circuit
er een foutmelding komt.
Of het nu een slechte stekkerverbinding of een ander foutje betreft maakt hierbij niet uit.
 
Dus zolang de airbag computer geen storing aan geeft hoeft er dus niets vervangen te worden.
Zo leren weer eens iets.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan