Golf Variant VII 1.2 TSI DSG

Darkside

Forumguru
Mijn zoektocht naar een nieuwe auto was eigenlijk heel simpel. Na vele fijne kilometers in een O2 (ook met 1.2 TSI en DSG) gereden te hebben was het duidelijk dat de O3 mijn nieuwe leasebak zou worden.
Alleen stond er 1 ding op mijn verlanglijstje welke ik niet kon aanvinken bij Skoda: ACC.
En dat bracht me uiteindelijk bij de Volkswagen Golf. Ondertussen staat er zo'n 4000km op de klok en vond ik het tijd voor een review. Heb ik er verstandig aan gedaan? Of moet ik nu 4 jaar gaan afwachten om weer terug naar het oude vertrouwde nest te gaan.

Uitvoering: Het is uiteindelijk een Golf Variant VII 1.2 TSI DSG Business Edition Geworden. Dus op basis van een Highline. Met daaraan toegevoegd: Executive Plus pakket, Spiegelpakket, Getint glas, ACC en FA, DAB+, Lane Assist, Dynamic Light Assist, Xenon Plus, Kessy en een panoramisch dak.
Voor mij compleet en de opties die ik graag wou hebben deze keer.

Motor & Rijgedrag: De 1.2 is een oude bekende van mij en heeft mij de afgelopen jaren niet teleur gesteld. En ook nu weer geen klachten over de 1.2. Hij komt meer dan prima mee in het dagelijks verkeer. En staat zijn mannetje ook op de snelweg. Nee het is geen strepentrekker. Maar ik rij dan ook geen GTI/GTD achtige auto. De geluidsisolatie is een stuk beter dan in de O2 en de 1.2 opereert vooral in de achtergrond.
Ik ben nog steeds overtuigd van de combinatie met DSG. Omdat de 1.2 niet een enorme powerreserve heeft vangt de DSG de terugschakelmomenten netjes op. Sowieso blijft DSG relaxed rijden. En zou niet meer zonder willen. Ik ben vooral benieuwd naar het verbruik. De golf is op kenteken ongeveer even zwaar als mijn O2. En op papier een stuk zuiniger (1:20 tov 1:16,7). Tot nu toe lijkt ie idd iets zuiniger te zijn dan de O2 bij de eerste tankbeurten. Maar iets zinnigs kan ik pas zeggen als ik het gemiddelde over een jaar bekijk.

Dan het rijgedrag. Ook hier een wereld van verschil. Mag ook wel. De O2 stond op het Golf V platform. We zijn inmiddels 2 generaties verder. Wel heeft de Golf nu een Starre achteras. Of dit goed of slecht is ga ik verder niet op in. Er zijn legio discussies te vinden op het internet hierover.
Wat ik merk is dat hij veel beter met drempels overweg kan dan de O2 (die daar nogal "doorzakte").
En dat hij een stuk stabieler in bochten ligt. Of dit te danken is aan XDS? Ik betwijfel het. Maar de golf hangt minder op een oor. En volgt mijn commando's zonder morren op. Is de auto dynamisch? Nee, absoluut niet. Maar ik kan me goed vermaken met de golf. De auto is verder gewoon heel comfortabel en stil.

Interieur: Als ik heel eerlijk ben heeft deze wel een streepje voor op de O3. Het ziet er gewoon nét even wat beter uit. De materialen zijn goed en alles voelt solide aan. Ik ben een groot voorstander van een elektrische handrem omdat het er gewoon opgeruimd uitziet. En ook een afrolluikje voor de bekerhouders ziet er netter uit dan de open beker houders in de Skoda. Wat me wel opviel is dat het vakje links bij je knie bij de Skoda wél bekleed was met een stofje (voelt meer premium) en hier bij de golf niet (de passat overigens weer wel).
Verder zit alles waar je het verwacht (zeker als je al eerder een VAG auto gereden hebt) en voelt alles vertrouwd. Ook ben ik blij met de, vele, knoppen op het stuur. De bediening van de BC, ACC etc werkt net even wat fijner dan de CC/ACC bij de O2/O3.
Een bijna "must have" optie op de golf zijn de Ergo stoelen. Deze zijn standaard op een BE. Maar ik kan ze iedereen aanraden. De ergo stoelen zijn namelijk traploos te kantelen. En hebben een mogelijkheid om de zitting iets te verlengen (cm of 2 a 2,5). Tevens zijn ze voorzien van een elektrisch verstelbare lendensteun. Een dergelijke lendensteun is veel beter in te stellen dan een handmatige. En samen met de goede zijdelingse steun maakt het dat deze stoel heel goed is in te stellen en dat ik een goede, comfortabele houding kan vinden die ook mijn benen goed ondersteunen. De stoelmassage is een bonus. En hoewel dit gewoon de elektrisch lendensteun is die op,neer, in en uit beweegt merk ik dat ik het soms toch wel fijn vindt om het te gebruiken. Zeker icm de stoelverwarming na een lange dag.

Ruimte: Dat woord is een synoniem voor Skoda. En ook een van de redenen geweest om de O2 te nemen. De O3 is ook hier koning in. En is wel een minpunt van de Golf. Maar de variant heeft toch nog 605l aan bagageruimte en dus meer dan ik had in de O2. En met ongeveer 1600 liter met de bank neergelapt komt deze overeen met de O2. Ik ga er dus niet echt op achteruit. De ruimte op de achterbank is waar je mee scoort in een O3. En die extra cm's die mis ik in de Golf. Toch kan ik, mede door de comfortstoelen, niet klagen. Omdat ze mijn benen goed ondersteunen kan ik net een tandje meer naar voren zitten als in de O2. Op deze manier is de ruimte ook hier vergelijkbaar met mijn O2. Ik kan dus achter mezelf zitten zonder dat mijn knieën de voorstoel raken. Hoewel het dus beter kan in dit segment mag ik niet klagen.
De Variant is standaard voorzien van een Dubbele bodem. De bodem rust op een plastic stellage wat er een beetje goedkoop uitziet. Je kan deze stellage demonteren om de bodem te verlagen. En hoewel er plaatjes op internet staan dat de 605 liter gemeten is met de bodem in de hoogste stand is dit absoluut niet het geval. Desalniettemin is de bagageruimte meer dan ruim. Ik zelf heb hem nog op de hoogste stand staan. En kom voor de dagelijkse dingen niets te kort. Omdat ik geen reserve wiel heb. Is er ook een zee van ruimte onder deze bodem. En kan ik zaken als mijn laptop tas en jas makkelijk uit het zicht kwijt. Als de zomer vakantie er aan komt dan zal de bodem moeten zakken. En zou ik de losse onderdelen van de stellage thuis moeten laten. De constructie die Skoda levert ziet er meer "premium" uit. En op basis van de VAG "rangorde" zou je het eigenlijk andersom verwachten. Maar bij de VW is hij standaard (net als de knoppen om de achterbank neer te klappen). En uiteindelijk ben ik er niet op achteruit gegaan tov mijn O2 en dat is belangrijk.

Gadgets: Een van de redenen dat ik nu een golf rij is dus ACC. Dit leek me een heerlijke toevoeging. Zeker icm DSG. En hoewel er heel veel mensen op internet het absoluut bagger vinden heb ik besloten om het toch te nemen. Een gok. Omdat ik heel veel op de CC rijdt. En je ACC niet uit kunt zetten zonder ook de CC functionaliteit te verliezen.
Maar ik ben absoluut blij dat ik ACC genomen heb. Ik heb hem standaard op de kleinst mogelijke afstand staan. En hoewel dit soms iets te ruim is, doet ACC zijn werk goed. Het is heerlijk om iemand te "volgen" op binnen wegen. Maar ook op de snelweg. Hij anticipeert beter dan ik verwachte. Hij laat bv meer gas los of probeert op de motor te remmen dan simpel domweg in de ankers te gaan.
Dit zorgt over het algemeen voor een comfortabele rit zonder telkens de CC er af te moeten halen en weer op resume te drukken. Het feit dat hij al begint met versnellen (heb hem wel op sport staan) als je het knipperlicht naar links aan doet, maakt dat inhaalacties soepeler verlopen dan wanneer je moet wachten tot de baan vrij is.
Ook in de file is het een fijne toevoeging. Niet meer "nadenken" maar relaxed door de file heen rijden.
Het stop & go gedeelte mag van mij wel wat langer duren. Als je helemaal stil staat rijdt hij vanzelf verder binnen 2 seconden. Sta je langer stil moet je op resume drukken (of een tikje aan het gaspedaal geven).
Dit had van mij wel 10 seconden mogen wezen. Niet dat een knopje drukken nu zoveel werk is, maar toch.
In de stad bij het stoplicht werkt ACC minder. Het duurt iets te lang voordat hij begint met rijden. En omdat de afstand dan redelijk groot tot je voorligger is, accelereert hij te snel. Waarna hij ook te hevig moet remmen vaak. Maar in het kort. Ben ik meer dan tevreden met ACC. Zo zelfs dat ik nu eigenlijk al weet dat dit een optie is die ik ook op de volgende auto wil hebben.

Iets waar ik nog niet helemaal over uit ben is Dynamic Light Assist. Dat Xenon icm AFS goed werkt weten we allemaal. Zou eigenlijk niet meer zonder willen. Ik heb nu voor het eerst een Grootlicht assistent. En dan een die niet alleen maar Grootlicht automatisch aanzet en weer uitzet als er een tegenligger is. Maar dmv lammellen en het draaien van de lampen de licht bundel om de auto heen kan buigen en dynamisch kan aanpassen. Zo zou de tegenligger niet verblindt moeten worden omdat de linkerlamp netjes zakt. Terwijl de rechter lamp nog steeds de weg en de borden etc extra verlicht.
Het principe is mooi. En als het werkt is het in de praktijk ook erg netjes. Ik rij veel op B wegen die savonds niet verlicht zijn, en zeker in de wintermaanden moet je dan eigenlijk gewoon met grootlicht rijden. Dit levert goed zicht op. Als het systeem goed werkt zie je het ook continu zich aanpassen aan de omstandigheden, wat op zich best cool is. Jij blijft dan deels nog met groot licht rijden en blijft meer zien dan met alleen dimlicht. En je tegenliggers (of voorliggers) worden niet gehinderd.
Toch merk ik dat ik van de 10 tegenliggers toch minstens 1 á 2 keer geseind wordt dat ik met groot licht rij. En hoewel het systeem soms al ver van te voren de auto kan detecteren is het soms ook gewoon te laat. Ik ben blij dat het er opzit als het werkt rijdt het ook prettig, maar wil niemand hinderen door met mijn groot licht in hun gezicht te schijnen. Als het dus niet werkt is het irritant. Ik merk dat ik dus extra aan het opletten ben of de lampen zich goed aanpassen of niet. Om dan eventueel alsnog het met de hand uit te zetten. En dat is nu net niet de bedoeling van een automatisch systeem.
Dit lijkt nog op een 1.0 versie zeg maar. Op naar een 2.0 versie en het zou perfect zijn.

Dan Lane assist en front assist. Dat laatste doet goed zijn werk. En ik vind het fijn dat er een "extra paar ogen" zijn die meekijken en een botsing kunnen voorkomen.
Lane Assist doet verder eigenlijk ook zijn werkt. Het is soms raar om te voelen dat de auto klein correcties uitvoert. Maar je went er snel aan en dan zit het eigenlijk niet meer in de weg.
Zelf vind ik het wel een fijne gedachte dat de auto zichzelf enigszins tussen de lijnen kan blijven. Ik heb jaren geleden een microslaapje meegemaakt en met de zijkant van de auto de vangrail gekust.
Dit had met dit systeem (hoogstwaarschijnlijk) voorkomen kunnen worden.

Dan nog even een kort woordje over het panoramische dak, kessy en de Discover Pro (columbus).
Ik wil al jaren iets van een panoramisch dak. Maar is er nooit van gekomen. Nu dan eindelijk wel.
Een heel goed oordeel kan ik nog niet geven. Vind het nog te koud om open te rijden. Maar soms staat hij op een kiertje en dat is best fijn. Het extra ruimte gevoel is ook wel fijn.

Kessy dan? Heerlijk! Jammer dat er geen sensoren in de achterdeuren zitten. Maar daar ben ik nu wel aan gewend. Het is verder gewoon erg makkelijk om de sleutel in de zak te houden.

En als laatste nog een klein woordje over de Navigatie. Wat een verademing tov van mijn oude systeem.
Start lekker snel op. Werkt snel. Leest goed af en is goed in te stellen. Ook het selecteren van muziek werkt veel beter dan het oude systeem. Maar waarom er geen zoek functie op zit mag joost weten.

Zo. Een heel lang verhaal over een auto die ik kan samenvatten als Heerlijk.

Tot nu toe geen spijt gehad over mijn keuze. Ik mis de skoda niet. En ben blij met ACC.
Ik zal me de komende 4 a 5 jaar goed kunnen vermaken met de Golf. En VW heeft een keurig, nette en comfortabele auto geleverd. Een die ik aan iedereen kan aanraden die op zoek is naar een dergelijke auto.

Of er straks een Golf VIII komt durf ik niet te zeggen. Grote kans is wel dat het een VAG auto wordt.
 

s-line

Forumguru
Ik kan mij hier helemaal in vinden! Rij regelmatig mee met een highline variant maar is echt een stille mooi afgewerkte auto. En inderdaad,als je alleen ruimte belangrijk vind is wint skoda. Verder is VW wel een stukje hoger natuurlijk kwa afwerking en isolatie.
 

Bakkertje

Forumguru
Mooi verhaal!
En uiteraard ook een mooie configuratie zoals je hem hebt.
De golf stond ook op mijn short list maar met 3 kids was het bij het passen helaas snel gedaan met de pret..
Verder een mooie auto en zeker in business line erg compleet.
 

ertromp

Forumguru
Super review.
Heb nu 2x in een Golf 7 hatchback gezeten/gereden maar het is net wat je zegt een klasse beter afgewerkt/hoger.
Het prijsverschil is echt wel te verklaren.
Wel mooi is dat een Columbus gewoon 1 op 1 de Discovery uit de Golf is of een aandrijflijn die ook hetzelde is en waarop dus geen concessies gedaan worden.
 

CDK

Forumguru
Mooie review :thumbsup: Afwerking is helaas gewoon beter bij VW, daar zit ook voor een gedeelte het prijsverschil in, is het je dat waard en is ruimte ondergeschikt aan meer premium gevoel dan is de Golf 7 een betere keuze als een O3.
 

Darkside

Forumguru
Mooie review :thumbsup: Afwerking is helaas gewoon beter bij VW, daar zit ook voor een gedeelte het prijsverschil in, is het je dat waard en is ruimte ondergeschikt aan meer premium gevoel dan is de Golf 7 een betere keuze als een O3.
Normaal gesproken voor mij niet. Vandaar ook de keuze voor de O2 destijds. En het feit dat ik 55,- per maand goedkoper uit was voor het skoda logo dan het VW logo.
Dit maal was de VW 30,- per maand goedkoper dan de Skoda en kwam ook meteen ACC weer op de lijst.

Normaliter als iemand naar mij toe zou komen voor advies tussen beide auto's zou ik zeker de Skoda ook aanwijzen als value for money.
 

Bakkertje

Forumguru
VW is vooral in de business uitvoering erg scherp geprijst. Daarnaast probeert Pon volgens mij ook met flinke kortingen aan lease maatschappijen veel VW's op de weg te krijgen.
Zo ben ikzelf bijvoorbeeld bij de Passat uitgekomen die in Highline uitvoering voordeliger is dan mijn huidige Superb (ondanks dat de Passat fiscaal 6000 duurder is, is ie netto toch voordeliger dan de Superb)
 

Cordoba

Forumguru
Een mooie review die over het algemeen goed onderbouwd is.:thumbsup:

Toch een paar opmerkingen:
- ACC is misschien (nog) niet af-fabriek leverbaar voor de O3, dat wil niet zeggen dat het niet kan. Lucas van Vagtechniek heeft bijvoorbeeld in zijn eigen Passat ook achteraf ACC gebouwd, met OEM-onderdelen. Ik sluit niet uit dat dit voor de O3 ook mogelijk is, maar voor een leaseauto is dat natuurlijk geen haalbare kaart (in financieel opzicht).
-
Ik ben een groot voorstander van een elektrische handrem omdat het er gewoon opgeruimd uitziet.
Sorry, maar dat argument valt voor mij in dezelfde categorie als 'ik wil roze tellerplaten, omdat dat zo mooi matched met mijn nagellak'. Een auto is een vervoermiddel, en geen buro, ook al wordt het als rijdend kantoor gebruikt. Losse rommel die rondslingert in de auto, en zo een gevaar voor de veiligheid vormt is een ander verhaal.
-
Toch merk ik dat ik van de 10 tegenliggers toch minstens 1 á 2 keer geseind wordt dat ik met groot licht rij.
Als je gewoon met groot licht rijdt, heb je een vergelijkbare of zelfs lagere!! score. Het lijkt mij overduidelijk dat je in dergelijke gevallen gewoon 100% van je tegenliggers verblindt. Nu maar hopen, dat er niet één tussen zit, die vanwege de verblinding niet gewoon op het licht (jouw auto) aan stuurt.
 

Darkside

Forumguru
Een mooie review die over het algemeen goed onderbouwd is.:thumbsup:
Tnx

Toch een paar opmerkingen:
- ACC is misschien (nog) niet af-fabriek leverbaar voor de O3, dat wil niet zeggen dat het niet kan. Lucas van Vagtechniek heeft bijvoorbeeld in zijn eigen Passat ook achteraf ACC gebouwd, met OEM-onderdelen. Ik sluit niet uit dat dit voor de O3 ook mogelijk is, maar voor een leaseauto is dat natuurlijk geen haalbare kaart (in financieel opzicht).

Ja er is veel mogelijk, ook buiten de fabriek opties om. ik moet het echter wel ergens kunnen aanvinken of goedkeuring voor krijgen van de LM. Maar in principe is dit dus gewoon niet beschikbaar. Ik wist iig niet dat het via een andere manier mogelijk was.
-
Sorry, maar dat argument valt voor mij in dezelfde categorie als 'ik wil roze tellerplaten, omdat dat zo mooi matched met mijn nagellak'. Een auto is een vervoermiddel, en geen buro, ook al wordt het als rijdend kantoor gebruikt. Losse rommel die rondslingert in de auto, en zo een gevaar voor de veiligheid vormt is een ander verhaal.

Dit is natuurlijk persoonlijk. Er staan hier hele pagina's met discussie over een 3 spaaks stuurwiel. Of een afgerond stuurwiel. Ook dat ding is puur functioneel. En 3,4 of 5 spaken of een afgeplat stuurwiel is nog steeds een stuurwiel. Maar de een heeft om esthetische waarde nu eenmaal een voorkeur voor de een of de andere. Ik zelf vind handremmen maar "lelijk" en in de weg zitten. Dan liever een knopje wat er in mijn ogen netter uit ziet. Ik had het niet over rondslingerende rommel.
-
Als je gewoon met groot licht rijdt, heb je een vergelijkbare of zelfs lagere!! score. Het lijkt mij overduidelijk dat je in dergelijke gevallen gewoon 100% van je tegenliggers verblindt. Nu maar hopen, dat er niet één tussen zit, die vanwege de verblinding niet gewoon op het licht (jouw auto) aan stuurt.
Ik ben er van overtuigd dat ik niet 100% van de tegenligger verblind omdat ik de lampen vaak ook daadwerkelijk zie zakken zodat ze juist niet verblindt worden. Maar de techniek is dus niet goed genoeg om in alle situaties adequaat te werken.
 

spikehome

Forumguru
Mooie review Darksite.
Mijn keuze voor de VW HB of de O3 HB is ook door de acc maar ook vanwege het net wat luxere gevoel.
Is een mening natuurlijk maar vindbde golf net wat mooier van binnen.
Gezien ik van golf 6 kom ga ik qua ruimte niet achteruit.
Maar de meer ruimte de een O3 heeft zal ik met de vakantie wel missen.
Weet je dat je de acc ook 3 standen heeft? Eco normaal en sport in de bc. in te stellen.
De reactie is dan natuurlijk anders.
Ook de uitklapbare trekhaak van de golf is super.
De 1.2 is ook zonder ketting en zou dus wat zuiniger zijn dan de oude 1.2 maar scheelt in mijn geval niet zoveel.
En ben van handbak naar dsg gegaan.
Verder vind ik de vwforum niet echt geweldig weinig active leden.
Hadden ze maar zo een forum zoals hier.
Zal ook nog wel een review maken maar ik zit pas op 800km (privé rijder he).

Veel fijne km'ters nog.
 

Bakkertje

Forumguru
Even voor the record @Cordoba de O3 is wel degelijk met ACC te leveren alleen doet Pon dat niet. Onze Belgische vrienden hier op het forum rijden gewoon in een O3 met 1.6 TDI, DSG en ACC iets wat je in NL gewoon niet kunt bestellen.
 

AdB

Senior Member
Mijn Octavia III moest vorige week even naar de garage en ik kreeg een Gol VII mee. Heb daar in twee dagen tijd enkele honderden kilometers mee gereden. Fijne auto, voelt goed aan maar toen ik weer in mijn Octavia kon stappen werd ik me nog eens aangenaam bewust van de (extra) ruimte om me heen. Heerlijk! Net iets te krap dus, die Golf. Neemt niet weg dat ik jouw goede review met belangstelling heb gelezen. Gefeliciteerd met je nieuwe bolide!
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Wat handig ook is bij de golf t.o.v. de O3 is dat je met de knoppen op het stuur 10km/h kan versnellen of vertragen of 1 km/h.
En bij de O3 heeft wel acc bij de 1.2 in de optie lijst gestaan.
Maar bij navraag niet leverbaar.
Naderhand inbouwen kan wel natuurlijk maar ben je wel iets meer kwijt dan 500euri.
Zou wel DAB in willen bouwen achteraf.
Koste bij VW 220 en bij skoda 100.
Losse DAB tuner kost 50 die op de aux in aansluiten maar dan heb je weer zo een los ding.
 

Darkside

Forumguru
Als je acc op de Skoda hebt kan je ook in stappen van 10km/u werken. Maar dan met een hendel.
Wel moet ik zeggen dat de knoppen op het stuur me lekkerder lijken te werken

En DAB is eigenlijk iets wat gewoon standaard zou moeten zijn. Maar de importeurs verdienen er in. Nl nog (grof) geld aan.
 

spikehome

Forumguru
AH dat was me niet duidelijk in de proefrit destijds.
Las dat de acc in sport hebt staan.
Zelf heb ik die op eco staan waardoor de respons niet zo vel is (Mijn mening dan).
Afstand op de 1 na kortste.
 

2015ABL

Forumguru
Mijn Octavia III moest vorige week even naar de garage en ik kreeg een Gol VII mee. Heb daar in twee dagen tijd enkele honderden kilometers mee gereden. Fijne auto, voelt goed aan maar toen ik weer in mijn Octavia kon stappen werd ik me nog eens aangenaam bewust van de (extra) ruimte om me heen. Heerlijk! Net iets te krap dus, die Golf. Neemt niet weg dat ik jouw goede review met belangstelling heb gelezen. Gefeliciteerd met je nieuwe bolide!
Dat is wel de kern denk ik. Wil je ruimte (en het gaat om enkele centimeters): octavia, wil je net wat meer luxe: golf.

Hoe zou het verschil met afschrijving / restwaarde zijn? Ik merk namelijk weinig verschil qua nieuwprijs met deze business edition tov de elegance businessline.
 
Bovenaan Onderaan