Darkside
Forumguru
Mijn zoektocht naar een nieuwe auto was eigenlijk heel simpel. Na vele fijne kilometers in een O2 (ook met 1.2 TSI en DSG) gereden te hebben was het duidelijk dat de O3 mijn nieuwe leasebak zou worden.
Alleen stond er 1 ding op mijn verlanglijstje welke ik niet kon aanvinken bij Skoda: ACC.
En dat bracht me uiteindelijk bij de Volkswagen Golf. Ondertussen staat er zo'n 4000km op de klok en vond ik het tijd voor een review. Heb ik er verstandig aan gedaan? Of moet ik nu 4 jaar gaan afwachten om weer terug naar het oude vertrouwde nest te gaan.
Uitvoering: Het is uiteindelijk een Golf Variant VII 1.2 TSI DSG Business Edition Geworden. Dus op basis van een Highline. Met daaraan toegevoegd: Executive Plus pakket, Spiegelpakket, Getint glas, ACC en FA, DAB+, Lane Assist, Dynamic Light Assist, Xenon Plus, Kessy en een panoramisch dak.
Voor mij compleet en de opties die ik graag wou hebben deze keer.
Motor & Rijgedrag: De 1.2 is een oude bekende van mij en heeft mij de afgelopen jaren niet teleur gesteld. En ook nu weer geen klachten over de 1.2. Hij komt meer dan prima mee in het dagelijks verkeer. En staat zijn mannetje ook op de snelweg. Nee het is geen strepentrekker. Maar ik rij dan ook geen GTI/GTD achtige auto. De geluidsisolatie is een stuk beter dan in de O2 en de 1.2 opereert vooral in de achtergrond.
Ik ben nog steeds overtuigd van de combinatie met DSG. Omdat de 1.2 niet een enorme powerreserve heeft vangt de DSG de terugschakelmomenten netjes op. Sowieso blijft DSG relaxed rijden. En zou niet meer zonder willen. Ik ben vooral benieuwd naar het verbruik. De golf is op kenteken ongeveer even zwaar als mijn O2. En op papier een stuk zuiniger (1:20 tov 1:16,7). Tot nu toe lijkt ie idd iets zuiniger te zijn dan de O2 bij de eerste tankbeurten. Maar iets zinnigs kan ik pas zeggen als ik het gemiddelde over een jaar bekijk.
Dan het rijgedrag. Ook hier een wereld van verschil. Mag ook wel. De O2 stond op het Golf V platform. We zijn inmiddels 2 generaties verder. Wel heeft de Golf nu een Starre achteras. Of dit goed of slecht is ga ik verder niet op in. Er zijn legio discussies te vinden op het internet hierover.
Wat ik merk is dat hij veel beter met drempels overweg kan dan de O2 (die daar nogal "doorzakte").
En dat hij een stuk stabieler in bochten ligt. Of dit te danken is aan XDS? Ik betwijfel het. Maar de golf hangt minder op een oor. En volgt mijn commando's zonder morren op. Is de auto dynamisch? Nee, absoluut niet. Maar ik kan me goed vermaken met de golf. De auto is verder gewoon heel comfortabel en stil.
Interieur: Als ik heel eerlijk ben heeft deze wel een streepje voor op de O3. Het ziet er gewoon nét even wat beter uit. De materialen zijn goed en alles voelt solide aan. Ik ben een groot voorstander van een elektrische handrem omdat het er gewoon opgeruimd uitziet. En ook een afrolluikje voor de bekerhouders ziet er netter uit dan de open beker houders in de Skoda. Wat me wel opviel is dat het vakje links bij je knie bij de Skoda wél bekleed was met een stofje (voelt meer premium) en hier bij de golf niet (de passat overigens weer wel).
Verder zit alles waar je het verwacht (zeker als je al eerder een VAG auto gereden hebt) en voelt alles vertrouwd. Ook ben ik blij met de, vele, knoppen op het stuur. De bediening van de BC, ACC etc werkt net even wat fijner dan de CC/ACC bij de O2/O3.
Een bijna "must have" optie op de golf zijn de Ergo stoelen. Deze zijn standaard op een BE. Maar ik kan ze iedereen aanraden. De ergo stoelen zijn namelijk traploos te kantelen. En hebben een mogelijkheid om de zitting iets te verlengen (cm of 2 a 2,5). Tevens zijn ze voorzien van een elektrisch verstelbare lendensteun. Een dergelijke lendensteun is veel beter in te stellen dan een handmatige. En samen met de goede zijdelingse steun maakt het dat deze stoel heel goed is in te stellen en dat ik een goede, comfortabele houding kan vinden die ook mijn benen goed ondersteunen. De stoelmassage is een bonus. En hoewel dit gewoon de elektrisch lendensteun is die op,neer, in en uit beweegt merk ik dat ik het soms toch wel fijn vindt om het te gebruiken. Zeker icm de stoelverwarming na een lange dag.
Ruimte: Dat woord is een synoniem voor Skoda. En ook een van de redenen geweest om de O2 te nemen. De O3 is ook hier koning in. En is wel een minpunt van de Golf. Maar de variant heeft toch nog 605l aan bagageruimte en dus meer dan ik had in de O2. En met ongeveer 1600 liter met de bank neergelapt komt deze overeen met de O2. Ik ga er dus niet echt op achteruit. De ruimte op de achterbank is waar je mee scoort in een O3. En die extra cm's die mis ik in de Golf. Toch kan ik, mede door de comfortstoelen, niet klagen. Omdat ze mijn benen goed ondersteunen kan ik net een tandje meer naar voren zitten als in de O2. Op deze manier is de ruimte ook hier vergelijkbaar met mijn O2. Ik kan dus achter mezelf zitten zonder dat mijn knieën de voorstoel raken. Hoewel het dus beter kan in dit segment mag ik niet klagen.
De Variant is standaard voorzien van een Dubbele bodem. De bodem rust op een plastic stellage wat er een beetje goedkoop uitziet. Je kan deze stellage demonteren om de bodem te verlagen. En hoewel er plaatjes op internet staan dat de 605 liter gemeten is met de bodem in de hoogste stand is dit absoluut niet het geval. Desalniettemin is de bagageruimte meer dan ruim. Ik zelf heb hem nog op de hoogste stand staan. En kom voor de dagelijkse dingen niets te kort. Omdat ik geen reserve wiel heb. Is er ook een zee van ruimte onder deze bodem. En kan ik zaken als mijn laptop tas en jas makkelijk uit het zicht kwijt. Als de zomer vakantie er aan komt dan zal de bodem moeten zakken. En zou ik de losse onderdelen van de stellage thuis moeten laten. De constructie die Skoda levert ziet er meer "premium" uit. En op basis van de VAG "rangorde" zou je het eigenlijk andersom verwachten. Maar bij de VW is hij standaard (net als de knoppen om de achterbank neer te klappen). En uiteindelijk ben ik er niet op achteruit gegaan tov mijn O2 en dat is belangrijk.
Gadgets: Een van de redenen dat ik nu een golf rij is dus ACC. Dit leek me een heerlijke toevoeging. Zeker icm DSG. En hoewel er heel veel mensen op internet het absoluut bagger vinden heb ik besloten om het toch te nemen. Een gok. Omdat ik heel veel op de CC rijdt. En je ACC niet uit kunt zetten zonder ook de CC functionaliteit te verliezen.
Maar ik ben absoluut blij dat ik ACC genomen heb. Ik heb hem standaard op de kleinst mogelijke afstand staan. En hoewel dit soms iets te ruim is, doet ACC zijn werk goed. Het is heerlijk om iemand te "volgen" op binnen wegen. Maar ook op de snelweg. Hij anticipeert beter dan ik verwachte. Hij laat bv meer gas los of probeert op de motor te remmen dan simpel domweg in de ankers te gaan.
Dit zorgt over het algemeen voor een comfortabele rit zonder telkens de CC er af te moeten halen en weer op resume te drukken. Het feit dat hij al begint met versnellen (heb hem wel op sport staan) als je het knipperlicht naar links aan doet, maakt dat inhaalacties soepeler verlopen dan wanneer je moet wachten tot de baan vrij is.
Ook in de file is het een fijne toevoeging. Niet meer "nadenken" maar relaxed door de file heen rijden.
Het stop & go gedeelte mag van mij wel wat langer duren. Als je helemaal stil staat rijdt hij vanzelf verder binnen 2 seconden. Sta je langer stil moet je op resume drukken (of een tikje aan het gaspedaal geven).
Dit had van mij wel 10 seconden mogen wezen. Niet dat een knopje drukken nu zoveel werk is, maar toch.
In de stad bij het stoplicht werkt ACC minder. Het duurt iets te lang voordat hij begint met rijden. En omdat de afstand dan redelijk groot tot je voorligger is, accelereert hij te snel. Waarna hij ook te hevig moet remmen vaak. Maar in het kort. Ben ik meer dan tevreden met ACC. Zo zelfs dat ik nu eigenlijk al weet dat dit een optie is die ik ook op de volgende auto wil hebben.
Iets waar ik nog niet helemaal over uit ben is Dynamic Light Assist. Dat Xenon icm AFS goed werkt weten we allemaal. Zou eigenlijk niet meer zonder willen. Ik heb nu voor het eerst een Grootlicht assistent. En dan een die niet alleen maar Grootlicht automatisch aanzet en weer uitzet als er een tegenligger is. Maar dmv lammellen en het draaien van de lampen de licht bundel om de auto heen kan buigen en dynamisch kan aanpassen. Zo zou de tegenligger niet verblindt moeten worden omdat de linkerlamp netjes zakt. Terwijl de rechter lamp nog steeds de weg en de borden etc extra verlicht.
Het principe is mooi. En als het werkt is het in de praktijk ook erg netjes. Ik rij veel op B wegen die savonds niet verlicht zijn, en zeker in de wintermaanden moet je dan eigenlijk gewoon met grootlicht rijden. Dit levert goed zicht op. Als het systeem goed werkt zie je het ook continu zich aanpassen aan de omstandigheden, wat op zich best cool is. Jij blijft dan deels nog met groot licht rijden en blijft meer zien dan met alleen dimlicht. En je tegenliggers (of voorliggers) worden niet gehinderd.
Toch merk ik dat ik van de 10 tegenliggers toch minstens 1 á 2 keer geseind wordt dat ik met groot licht rij. En hoewel het systeem soms al ver van te voren de auto kan detecteren is het soms ook gewoon te laat. Ik ben blij dat het er opzit als het werkt rijdt het ook prettig, maar wil niemand hinderen door met mijn groot licht in hun gezicht te schijnen. Als het dus niet werkt is het irritant. Ik merk dat ik dus extra aan het opletten ben of de lampen zich goed aanpassen of niet. Om dan eventueel alsnog het met de hand uit te zetten. En dat is nu net niet de bedoeling van een automatisch systeem.
Dit lijkt nog op een 1.0 versie zeg maar. Op naar een 2.0 versie en het zou perfect zijn.
Dan Lane assist en front assist. Dat laatste doet goed zijn werk. En ik vind het fijn dat er een "extra paar ogen" zijn die meekijken en een botsing kunnen voorkomen.
Lane Assist doet verder eigenlijk ook zijn werkt. Het is soms raar om te voelen dat de auto klein correcties uitvoert. Maar je went er snel aan en dan zit het eigenlijk niet meer in de weg.
Zelf vind ik het wel een fijne gedachte dat de auto zichzelf enigszins tussen de lijnen kan blijven. Ik heb jaren geleden een microslaapje meegemaakt en met de zijkant van de auto de vangrail gekust.
Dit had met dit systeem (hoogstwaarschijnlijk) voorkomen kunnen worden.
Dan nog even een kort woordje over het panoramische dak, kessy en de Discover Pro (columbus).
Ik wil al jaren iets van een panoramisch dak. Maar is er nooit van gekomen. Nu dan eindelijk wel.
Een heel goed oordeel kan ik nog niet geven. Vind het nog te koud om open te rijden. Maar soms staat hij op een kiertje en dat is best fijn. Het extra ruimte gevoel is ook wel fijn.
Kessy dan? Heerlijk! Jammer dat er geen sensoren in de achterdeuren zitten. Maar daar ben ik nu wel aan gewend. Het is verder gewoon erg makkelijk om de sleutel in de zak te houden.
En als laatste nog een klein woordje over de Navigatie. Wat een verademing tov van mijn oude systeem.
Start lekker snel op. Werkt snel. Leest goed af en is goed in te stellen. Ook het selecteren van muziek werkt veel beter dan het oude systeem. Maar waarom er geen zoek functie op zit mag joost weten.
Zo. Een heel lang verhaal over een auto die ik kan samenvatten als Heerlijk.
Tot nu toe geen spijt gehad over mijn keuze. Ik mis de skoda niet. En ben blij met ACC.
Ik zal me de komende 4 a 5 jaar goed kunnen vermaken met de Golf. En VW heeft een keurig, nette en comfortabele auto geleverd. Een die ik aan iedereen kan aanraden die op zoek is naar een dergelijke auto.
Of er straks een Golf VIII komt durf ik niet te zeggen. Grote kans is wel dat het een VAG auto wordt.
Alleen stond er 1 ding op mijn verlanglijstje welke ik niet kon aanvinken bij Skoda: ACC.
En dat bracht me uiteindelijk bij de Volkswagen Golf. Ondertussen staat er zo'n 4000km op de klok en vond ik het tijd voor een review. Heb ik er verstandig aan gedaan? Of moet ik nu 4 jaar gaan afwachten om weer terug naar het oude vertrouwde nest te gaan.
Uitvoering: Het is uiteindelijk een Golf Variant VII 1.2 TSI DSG Business Edition Geworden. Dus op basis van een Highline. Met daaraan toegevoegd: Executive Plus pakket, Spiegelpakket, Getint glas, ACC en FA, DAB+, Lane Assist, Dynamic Light Assist, Xenon Plus, Kessy en een panoramisch dak.
Voor mij compleet en de opties die ik graag wou hebben deze keer.
Motor & Rijgedrag: De 1.2 is een oude bekende van mij en heeft mij de afgelopen jaren niet teleur gesteld. En ook nu weer geen klachten over de 1.2. Hij komt meer dan prima mee in het dagelijks verkeer. En staat zijn mannetje ook op de snelweg. Nee het is geen strepentrekker. Maar ik rij dan ook geen GTI/GTD achtige auto. De geluidsisolatie is een stuk beter dan in de O2 en de 1.2 opereert vooral in de achtergrond.
Ik ben nog steeds overtuigd van de combinatie met DSG. Omdat de 1.2 niet een enorme powerreserve heeft vangt de DSG de terugschakelmomenten netjes op. Sowieso blijft DSG relaxed rijden. En zou niet meer zonder willen. Ik ben vooral benieuwd naar het verbruik. De golf is op kenteken ongeveer even zwaar als mijn O2. En op papier een stuk zuiniger (1:20 tov 1:16,7). Tot nu toe lijkt ie idd iets zuiniger te zijn dan de O2 bij de eerste tankbeurten. Maar iets zinnigs kan ik pas zeggen als ik het gemiddelde over een jaar bekijk.
Dan het rijgedrag. Ook hier een wereld van verschil. Mag ook wel. De O2 stond op het Golf V platform. We zijn inmiddels 2 generaties verder. Wel heeft de Golf nu een Starre achteras. Of dit goed of slecht is ga ik verder niet op in. Er zijn legio discussies te vinden op het internet hierover.
Wat ik merk is dat hij veel beter met drempels overweg kan dan de O2 (die daar nogal "doorzakte").
En dat hij een stuk stabieler in bochten ligt. Of dit te danken is aan XDS? Ik betwijfel het. Maar de golf hangt minder op een oor. En volgt mijn commando's zonder morren op. Is de auto dynamisch? Nee, absoluut niet. Maar ik kan me goed vermaken met de golf. De auto is verder gewoon heel comfortabel en stil.
Interieur: Als ik heel eerlijk ben heeft deze wel een streepje voor op de O3. Het ziet er gewoon nét even wat beter uit. De materialen zijn goed en alles voelt solide aan. Ik ben een groot voorstander van een elektrische handrem omdat het er gewoon opgeruimd uitziet. En ook een afrolluikje voor de bekerhouders ziet er netter uit dan de open beker houders in de Skoda. Wat me wel opviel is dat het vakje links bij je knie bij de Skoda wél bekleed was met een stofje (voelt meer premium) en hier bij de golf niet (de passat overigens weer wel).
Verder zit alles waar je het verwacht (zeker als je al eerder een VAG auto gereden hebt) en voelt alles vertrouwd. Ook ben ik blij met de, vele, knoppen op het stuur. De bediening van de BC, ACC etc werkt net even wat fijner dan de CC/ACC bij de O2/O3.
Een bijna "must have" optie op de golf zijn de Ergo stoelen. Deze zijn standaard op een BE. Maar ik kan ze iedereen aanraden. De ergo stoelen zijn namelijk traploos te kantelen. En hebben een mogelijkheid om de zitting iets te verlengen (cm of 2 a 2,5). Tevens zijn ze voorzien van een elektrisch verstelbare lendensteun. Een dergelijke lendensteun is veel beter in te stellen dan een handmatige. En samen met de goede zijdelingse steun maakt het dat deze stoel heel goed is in te stellen en dat ik een goede, comfortabele houding kan vinden die ook mijn benen goed ondersteunen. De stoelmassage is een bonus. En hoewel dit gewoon de elektrisch lendensteun is die op,neer, in en uit beweegt merk ik dat ik het soms toch wel fijn vindt om het te gebruiken. Zeker icm de stoelverwarming na een lange dag.
Ruimte: Dat woord is een synoniem voor Skoda. En ook een van de redenen geweest om de O2 te nemen. De O3 is ook hier koning in. En is wel een minpunt van de Golf. Maar de variant heeft toch nog 605l aan bagageruimte en dus meer dan ik had in de O2. En met ongeveer 1600 liter met de bank neergelapt komt deze overeen met de O2. Ik ga er dus niet echt op achteruit. De ruimte op de achterbank is waar je mee scoort in een O3. En die extra cm's die mis ik in de Golf. Toch kan ik, mede door de comfortstoelen, niet klagen. Omdat ze mijn benen goed ondersteunen kan ik net een tandje meer naar voren zitten als in de O2. Op deze manier is de ruimte ook hier vergelijkbaar met mijn O2. Ik kan dus achter mezelf zitten zonder dat mijn knieën de voorstoel raken. Hoewel het dus beter kan in dit segment mag ik niet klagen.
De Variant is standaard voorzien van een Dubbele bodem. De bodem rust op een plastic stellage wat er een beetje goedkoop uitziet. Je kan deze stellage demonteren om de bodem te verlagen. En hoewel er plaatjes op internet staan dat de 605 liter gemeten is met de bodem in de hoogste stand is dit absoluut niet het geval. Desalniettemin is de bagageruimte meer dan ruim. Ik zelf heb hem nog op de hoogste stand staan. En kom voor de dagelijkse dingen niets te kort. Omdat ik geen reserve wiel heb. Is er ook een zee van ruimte onder deze bodem. En kan ik zaken als mijn laptop tas en jas makkelijk uit het zicht kwijt. Als de zomer vakantie er aan komt dan zal de bodem moeten zakken. En zou ik de losse onderdelen van de stellage thuis moeten laten. De constructie die Skoda levert ziet er meer "premium" uit. En op basis van de VAG "rangorde" zou je het eigenlijk andersom verwachten. Maar bij de VW is hij standaard (net als de knoppen om de achterbank neer te klappen). En uiteindelijk ben ik er niet op achteruit gegaan tov mijn O2 en dat is belangrijk.
Gadgets: Een van de redenen dat ik nu een golf rij is dus ACC. Dit leek me een heerlijke toevoeging. Zeker icm DSG. En hoewel er heel veel mensen op internet het absoluut bagger vinden heb ik besloten om het toch te nemen. Een gok. Omdat ik heel veel op de CC rijdt. En je ACC niet uit kunt zetten zonder ook de CC functionaliteit te verliezen.
Maar ik ben absoluut blij dat ik ACC genomen heb. Ik heb hem standaard op de kleinst mogelijke afstand staan. En hoewel dit soms iets te ruim is, doet ACC zijn werk goed. Het is heerlijk om iemand te "volgen" op binnen wegen. Maar ook op de snelweg. Hij anticipeert beter dan ik verwachte. Hij laat bv meer gas los of probeert op de motor te remmen dan simpel domweg in de ankers te gaan.
Dit zorgt over het algemeen voor een comfortabele rit zonder telkens de CC er af te moeten halen en weer op resume te drukken. Het feit dat hij al begint met versnellen (heb hem wel op sport staan) als je het knipperlicht naar links aan doet, maakt dat inhaalacties soepeler verlopen dan wanneer je moet wachten tot de baan vrij is.
Ook in de file is het een fijne toevoeging. Niet meer "nadenken" maar relaxed door de file heen rijden.
Het stop & go gedeelte mag van mij wel wat langer duren. Als je helemaal stil staat rijdt hij vanzelf verder binnen 2 seconden. Sta je langer stil moet je op resume drukken (of een tikje aan het gaspedaal geven).
Dit had van mij wel 10 seconden mogen wezen. Niet dat een knopje drukken nu zoveel werk is, maar toch.
In de stad bij het stoplicht werkt ACC minder. Het duurt iets te lang voordat hij begint met rijden. En omdat de afstand dan redelijk groot tot je voorligger is, accelereert hij te snel. Waarna hij ook te hevig moet remmen vaak. Maar in het kort. Ben ik meer dan tevreden met ACC. Zo zelfs dat ik nu eigenlijk al weet dat dit een optie is die ik ook op de volgende auto wil hebben.
Iets waar ik nog niet helemaal over uit ben is Dynamic Light Assist. Dat Xenon icm AFS goed werkt weten we allemaal. Zou eigenlijk niet meer zonder willen. Ik heb nu voor het eerst een Grootlicht assistent. En dan een die niet alleen maar Grootlicht automatisch aanzet en weer uitzet als er een tegenligger is. Maar dmv lammellen en het draaien van de lampen de licht bundel om de auto heen kan buigen en dynamisch kan aanpassen. Zo zou de tegenligger niet verblindt moeten worden omdat de linkerlamp netjes zakt. Terwijl de rechter lamp nog steeds de weg en de borden etc extra verlicht.
Het principe is mooi. En als het werkt is het in de praktijk ook erg netjes. Ik rij veel op B wegen die savonds niet verlicht zijn, en zeker in de wintermaanden moet je dan eigenlijk gewoon met grootlicht rijden. Dit levert goed zicht op. Als het systeem goed werkt zie je het ook continu zich aanpassen aan de omstandigheden, wat op zich best cool is. Jij blijft dan deels nog met groot licht rijden en blijft meer zien dan met alleen dimlicht. En je tegenliggers (of voorliggers) worden niet gehinderd.
Toch merk ik dat ik van de 10 tegenliggers toch minstens 1 á 2 keer geseind wordt dat ik met groot licht rij. En hoewel het systeem soms al ver van te voren de auto kan detecteren is het soms ook gewoon te laat. Ik ben blij dat het er opzit als het werkt rijdt het ook prettig, maar wil niemand hinderen door met mijn groot licht in hun gezicht te schijnen. Als het dus niet werkt is het irritant. Ik merk dat ik dus extra aan het opletten ben of de lampen zich goed aanpassen of niet. Om dan eventueel alsnog het met de hand uit te zetten. En dat is nu net niet de bedoeling van een automatisch systeem.
Dit lijkt nog op een 1.0 versie zeg maar. Op naar een 2.0 versie en het zou perfect zijn.
Dan Lane assist en front assist. Dat laatste doet goed zijn werk. En ik vind het fijn dat er een "extra paar ogen" zijn die meekijken en een botsing kunnen voorkomen.
Lane Assist doet verder eigenlijk ook zijn werkt. Het is soms raar om te voelen dat de auto klein correcties uitvoert. Maar je went er snel aan en dan zit het eigenlijk niet meer in de weg.
Zelf vind ik het wel een fijne gedachte dat de auto zichzelf enigszins tussen de lijnen kan blijven. Ik heb jaren geleden een microslaapje meegemaakt en met de zijkant van de auto de vangrail gekust.
Dit had met dit systeem (hoogstwaarschijnlijk) voorkomen kunnen worden.
Dan nog even een kort woordje over het panoramische dak, kessy en de Discover Pro (columbus).
Ik wil al jaren iets van een panoramisch dak. Maar is er nooit van gekomen. Nu dan eindelijk wel.
Een heel goed oordeel kan ik nog niet geven. Vind het nog te koud om open te rijden. Maar soms staat hij op een kiertje en dat is best fijn. Het extra ruimte gevoel is ook wel fijn.
Kessy dan? Heerlijk! Jammer dat er geen sensoren in de achterdeuren zitten. Maar daar ben ik nu wel aan gewend. Het is verder gewoon erg makkelijk om de sleutel in de zak te houden.
En als laatste nog een klein woordje over de Navigatie. Wat een verademing tov van mijn oude systeem.
Start lekker snel op. Werkt snel. Leest goed af en is goed in te stellen. Ook het selecteren van muziek werkt veel beter dan het oude systeem. Maar waarom er geen zoek functie op zit mag joost weten.
Zo. Een heel lang verhaal over een auto die ik kan samenvatten als Heerlijk.
Tot nu toe geen spijt gehad over mijn keuze. Ik mis de skoda niet. En ben blij met ACC.
Ik zal me de komende 4 a 5 jaar goed kunnen vermaken met de Golf. En VW heeft een keurig, nette en comfortabele auto geleverd. Een die ik aan iedereen kan aanraden die op zoek is naar een dergelijke auto.
Of er straks een Golf VIII komt durf ik niet te zeggen. Grote kans is wel dat het een VAG auto wordt.