Golf IV TDI130

TL@

Forumguru
Gisteren moest onze Golf naar de garage voor groot onderhoud en technische keuring. De auto was volledig in orde voor de keuring maar de garage had wat opmerkingen voor de volgende keer. Remmen (blokken en schijven) moeten vervangen worden, rubbers van draagarmen moeten vervangen worden.

Nu die rubbers had ik wel verwacht maar die remschijven niet. Is het normaal dat de schijven al na 110.000km versleten zijn? Dat lijkt mij erg snel vooral omdat de originele remblokken er nog op zitten en nog wel even mee kunnen.

Ook zijn de voorbanden alweer versleten (amper 15.000km), nooit geen Conti's meer, volgende keer terug Dunlop's, gaan 30.000km mee en zijn stiller.

De Golf is nu 5 jaar oud, misschien eens uitkijken voor een vervanger. Moet in ieder geval kleiner en goedkoper zijn (is voor mijn vrouw).
Ik wilde eigenlijk wachten tot de UP maar mijn vrouw ziet een Fiat 500 ook wel zitten.
 

blacktdi

Actief lid
Mijn vorige leaseauto was ook een Golf IV TDI 130 pk, gechipt naar 160pk. Ik heb er 170.000km mee gereden in vier jaar.
Wat ik me kan herinneren is dat inderdaad bij 90000km de remschijven vervangen zijn, maar geen draagarmrubbers. Het einige wat in al die tijd echt kapot gegaan is was de electrische bediening van de rechterzijruit en de remlichtschakelaar. Voor de rest een probleemloze en goede auto.
Met mijn skoda, 2.0TDI, heb ik nu 110000km gereden en de remschijven waren bij de laatse beurt nog prima (90000). Wel heb ik bij de skoda wat problemen met wat meer kleine dingen zoals waarschuwingslampjes die spontaan gaan branden etc, maar niets verontrustends.
 

van inkel

Forumguru
Bij mijn vorige Octavia zijn de schijven bij 90.000 vervangen, dus 110.000 is oke.
De Turanza's om de ca. 60.000, dus 15.000 niet echt oke, kijk eens naar je uitlijning en of bandenspanning.
 

bogey

Nieuw lid
op mijn golv iv 110pk gaan de voorbanden gemiddeld 70000km mee, ik heb er altijd pirelli's p6000 powergy banden laten opleggen, de achterste hebben er ondertussen al bijna 110000 opzitten en deze kunnen nog wel even mee, af fabriek lagen er wel dunlops op en die vond ik toch minder goed, minder grip bij nat weer, remschijven lijkt me wel normaal, dikwijls zijn deze niet versleten maar wel krom getrokken waardoor er bij licht remmen niet gelijkmatig geremd wordt, je voelt dan wat trillingen aan het stuur, ik zit nu bijna aan 350000 km en mijn voorste schijven zijn nog maar 1 maal vervangen wegens krom, remde vroeger wel veel op de motor, nu is de koppeling daar niet blij meer mee, je hoort ze slippen (is nog de eerste), en ik doe meestal langere afstanden, woon werk is toch een 100 km per dag met een mix van gewone wegen en snelweg, maar zeer weinig file.
 

higgy

Forumguru
Wow, dat zijn een boel komma's en niet één punt!

(Van Dale:
in·ter·punc·tie (dev)
1 plaatsing van leestekens
2 leestekens
:) )
 

Okki

Donateur
Bij mijn O1 zijn de schijven bij ca. 120.000 km vervangen. Ook de eerste set remblokken voor. Achter was nog prima (trommels)

Voorbanden, Conti Eco Contact 2, ca. 35-40.000 km, achter 60.000 km
 

TL@

Forumguru
Het is dus allemaal redelijk normaal. Alleen die banden niet. Zal bij de vervanging vragen om ze ook nog eens uit te lijnen om dit in de toekomst te voorkomen.
 

joergarms

Senior Member
Het is dus allemaal redelijk normaal. Alleen die banden niet. Zal bij de vervanging vragen om ze ook nog eens uit te lijnen om dit in de toekomst te voorkomen.

Uitlijnen kan nooit kwaad, voor een 40 a 50 euro doen ze dat voor je, dan weet je in ieder geval zeker dat je banden niet opgevreten worden door verkeerd trekken.
 
Bovenaan Onderaan