Goedendag!

eljee

Lid
Hallo Skoda-rijders/-liefhebbers,

Afgelopen tijd ben ik op zoek naar mijn eerste auto. Ik woon in een druk stukje van 010 en heb daarbij behoefte aan een makkelijk parkeerbare auto, die niet te duur is, maar wel ruimte heeft. Tijdens de zoektocht kwam steeds Skoda Fabia terug als een goede occassion uit de bus. Ik ben daarop mijn zoektocht naar Skoda Fabia's gestart.
Morgen (zaterdag) ga ik op pad om een aantal occassions te bekijken, waaronder deze. Daarom zat ik eens wat rond te zoeken naar 'known issues'. Zodoende kwam ik uit op dit forum!
Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar een Skoda, dus het leek me leuk om onderdeel te zijn van dit forum.

Ik woon dus in Rotterdam, ben programmeur van beroep.

Tot zover alvast bedankt voor alle kennis op dit forum! Dat gaat vast helpen bij het kijk-/koopproces. Ik hoop ook ooit nuttige bijdrages te geven.
 

Hakar

Donateur
Welkom.
Je hebt in ieder geval een mooie binnenkomer neergezet.

De Fabia was voor ons ook een keuze die aan de criteria ruim en niet de duur voldeed.
Wij zijn er eentje tegengekomen en er voor gegaan.
Tot nu toe geen moment spijt van gehad.
 

eljee

Lid
Iedereen bedankt voor het verwelkomende gebaar! Dat ben ik nog niet vaak tegengekomen op fora. Erg leuk!


Om nog even voort te borduren op de topic start (of zou dat eigenlijk in een apart draadje kunnen?), ik heb gisteren een Fabia uit 2005 met sportstoelen proefgereden. Ik heb nog nooit op zulke lekkere stoelen gezeten!

In de ochtend ben ik bij een Fabia Combi uit 2005 geweest, iets meer dan 200.000 op de teller. Het is een 1.4 16V Elegance. Het voelde een beetje afgetrapt, het interieur was een beetje mweh door gebruikssporen. Een vriend die mee was gegaan (overigens geen Skoda kenner) voor de motorische/technische staat was tevreden over de motor. Remschijven waren wel krom, maar dat kon de verkoper nog wel laten fixen.
Ik heb wel vertrouwen in de staat van deze auto, maar als ik iets mooiers/minder afgetrapt kan krijgen voor wat meer of dezelfde prijs, dan zou ik dat doen.

In de middag heb ik de Fabia met sportstoelen uitgeprobeerd, met een proefritje over snelweg, rotondes, klinkerstraatjes, etc. Dat reed helemaal prima en voelde veel minder 'afgetrapt' dan de eerste. Maar wauw, die sportstoelen zaten echt heel goed. Interieur en exterieur zag er ook nog goed uit, weinig gebruikerssporen (geen krassen, geen missende/beschadigde knopjes, etc).
Motorisch/technisch onderlegd ben ik niet echt, en ik moest helaas zonder die technische vriend gaan proefrijden, dus dat wil ik nog snel een keer doen.
Waar ik echter nog een beetje tegenaan hikte, was de prijs van bijna €3.000,-. Het lijkt me nogal aan de hoge kant. Voor zo'n kilometrage zou ik eerder €2.300,- of max. €2.500,- verwachten.
En, ook niet onbelangrijk, mijn vrouw was ook erg te spreken over de sportstoelen.

Heeft iemand advies over die prijs? Is het die €3.000,- wel waard? Ook gelet op het feit dat het geen dealer, maar gewoon een autohandelaar is? Als ik bijvoorbeeld naar de ANWB koerslijst kijk, dan is de "Kopen bij Bovag bedrijf met garantie" €2.600,-. Nu is dit bedrijf geen Bovag bedrijf, dus ik zou nog iets lager verwachten.

Zoals ik eerder zei is dit mijn eerste auto en heb ik hier beduidend geen ervaring in, dus ik ben erg benieuwd naar jullie advies!
 

CharlesTucker

Forumguru
Welkom, mede-Rotterdammer, en succes met de aanschaf. Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik heb ook erg weinig ervaring. Ik heb lang geleden een keer een tweedehands gekocht, en toen besloten om het in het onderhandelingsproces niet over geld, maar over garantie te hebben. Ik heb toen betaald wat de verkoper (een officiele Ford dealer) in z'n advertentie vroeg, niks afgepingeld, maar wel een een jaar garantie gevraagd en gekregen. 7 jaar lang veel plezier van die auto gehad. Mijn persoonlijke regel is altijd dat als een en ander goed aanvoelt, niet alleen de auto, maar ook de manier waarop de verkoper je behandelt, dan is het het misschien wel waard.

De goede staat kan een indicatie zijn voor de zorg die de vorige eigenaar aan de auto heeft besteed. Maar bij autos op deze leeftijd kan je geluk of pech hebben, zorg dus wel dat je een beetje reservebudget hebt. Ga zeker nog een keer terug met je technische vriend, en vraag dan ook naar de onderhoudshistorie, zitten er grote reparaties aan te komen, of zitten er bijvoorbeeld net nieuwe banden onder waardoor die prijs wat aan de hoge kant is, dat soort dingen ... Probeer te snappen waardoor die prijs hoger is dan de ANWB noemt, en beslis dan of je dat kan en wil betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GJ M

CDK

Forumguru
Welkom @eljee, wat jij sportstoelen noemt, zijn volgens mij gewoon de wat luxere stoelen. De Fabia 1 hatchback is bij mijn weten nooit met sportstoelen geleverd.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De tweede Fabia ziet er van buiten wel wat bedaagder uit, maar van binnen is ie echt veel mooier met die stoelen en sportiever stuurwiel.
Maar de prijs is zoveel meer dan alleen jaartal en kilometerstand. Wat is de staat van de banden? Kan de remmerij er nog mee door het komende jaar (onderhoudshistorie bekend?).
Liever nu iets meer betalen en minimaal een jaar vooruit, dan nu minder betalen maar in het voorjaar voor 600 euro aan onderhoud. Maar ik neem aan dat er nog wel wat ruimte zit in de prijs?
Ik nam mijn eigen auto's altijd zo mee zonder garantie, scheelde altijd best wat in de prijs. Maar ik had een vader die automonteur was, dat scheelde....
Maar succes, wellicht kan je technische vriend nog een keertje mee om te kijken.
 

turboturbo

Forumguru
Als de km stand daadwerkelijk klopt (die is relatief laag voor een auto uit 2005) is de vraagprijs iets beter te begrijpen, maar dan nog is die prijs steeds best hoog.

Ik zie dat je nu een hatchback hebt bekeken, hiervoor een station. Bedenk goed wat je wilt: ik kocht ooit een Fabia I hatchback maar 2 jaar na aanschaf had ik al spijt dat ik geen station had genomen: ik kwam ruimte te kort en moest een paar jaar later daardoor eerder een opvolgende auto aanschaffen. Anders had ik nog best wat langer met de Fabia vooruit gekund...

De stoelen in dit model zijn inderdaad erg mooi en een keurig interieur is wel zo prettig. Persoonlijk zou ik dan m'n budget wel iets op willen rekken, als het de auto is die je gewoon graag hebben wilt (om die redenen) dan kan je altijd een bod doen van 2450,- en probere op 2600~2700 uit te komen incl nieuwe schijven (en blokken!!) aan de voorzijde.

Heb je ook nog nagedacht over de 2.0 liter motor of maakt je dat verder niet uit?
 
Laatst bewerkt:

eljee

Lid
@CharlesTucker Dank voor het advies. Onderhandelen op garantie ipv prijs is een interessante! Ik ben er nog niet echt uit wat ik van de verkoper vind. Een van de medewerkers ging mee op de proefrit en hij was niet echt geïnteresseerd. Ik kon niet echt een praatje aanknopen over de auto (of überhaupt iets). Hij deed ook niet echt z'n best om de auto te verkopen. Niet dat hij helemaal ongeïnteresseerd was ofzo.

@Corné de Kluijver Ah, dat verklaart waarom ik er niets over kon vinden op Google. Het staat wel zo geadverteerd.. Thanks!

@turboturbo Mijn twijfel tussen hatchback en station zit 'm in het parkeren hier voor de deur. Ik verwacht dat we over een paar jaar alweer ergens in een rustiger / parkeervriendelijker deel van de stad wonen. Het scenario wat jou overkwam is ook al door mijn gedachten gegaan... De Fabia Combi vond ik dan ook wel kort voor een station, en dat vind ik dan ook een pluspunt.

In mijn enthousiasme bij de proefrit ben ik wat zaken vergeten, zoals onderhoudshistorie bekijken, hoe'st met de bandjes, remmen, etc. Dus dat ga ik zeker niet vergeten bij het volgende bezoek.

Oh, en wat een 2.0 motor betreft, ik zoek nu meer in de 1.4 regionen, omdat een 2.0 meer brandstof verbruikt. En nu je dat zegt, ben ik het eens in een spreadsheet gaan zetten... En het lijkt erop dat een 1.9 TDI Elegance echt niet zoveel duurder is. Ik heb nog wat uit te zoeken denk ik :shocked::koffie:
Assumptions...

Edit: @RichTrip Ook bedankt voor het advies!
 

CharlesTucker

Forumguru
Graag gedaan, en over garantie beginnen kan natuurlijk alleen als je het idee het hebt dat een betreffende bedrijf een eventueel optredend probleem ook kan oplossen. Bij mij was het een officiele Ford dealer, waar de auto ook ooit door de eerste eigenaar was gekocht en waar ie ook altijd in onderhoud was geweest, het was voor mij dus ook een soort "test" om te kijken of ze er zelf vertrouwen in hadden, ze kenden de auto tenslotte zelf goed. Mocht je dat vertrouwen niet hebben bij dit bedrijf, dan uiteraard wel wat van de prijs afknabbelen, zodat je alvast wat geld hebt om een eventueel optredend probleem (dat kun je nooit uitsluiten bij een auto) ergens anders te laten oplossen.
 

Fabia 123

Forumguru
Welkom @eljee, wat jij sportstoelen noemt, zijn volgens mij gewoon de wat luxere stoelen. De Fabia 1 hatchback is bij mijn weten nooit met sportstoelen geleverd.
Ik had op mijn Fabia 1 sportstoelen Gewoon bijbesteld. Ik heb niet veel Fabia's gezien met sportstoelen behalve de MC uitvoering. Ik begrijp niet waarom. Die sportstoelen zitten heerlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Ik heb niet veel Fabia's gezien met sportstoelen
Ik denk zelf dat dat te maken heeft met het type klant dat een Fabia nieuw koopt (misschien destijds nog meer dan nu)
Een Fabia koop je typisch vanwege de lagere prijs tov een vergelijkbare VW of Audi - het value for money idee. Een set mooie stoelen erin tegen meerprijs kan misschien in de categorie vallen "er zitten toch al (prima) stoelen in?" qua redenering bij een Skoda klant.
Maar dit is even een invul oefening van mij.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan