Er zijn een aantal goede tuners voor Skoda (Vag) en JD is er daar slechts één van, anderen zweren bij Vagtechniek, TVS, VVT of Hartogh. Wat het koppel verloop betreft is het belangrijk dat dit netjes verloopt en niet met giga-pieken en mega-dips. Staar je niet helemaal blind op uitdraaien, want door filteren kunnen sterke pieken en dalen aardig glad gestreken worden.
Het koppel-verhaal wordt vaak zwaar overdreven, meestal door gebrek aan kennis: koppel is namelijk maar de helft van je vermogen: koppel maar toerental levert het vermogen en dat is wat je echt nodig hebt. Ik zal het duidelijk maken met een voorbeeld: zo'n 40 jaar terug had je nog weinig auto's met een turbomotor en was het verschil duidelijk: je had dieselmotoren met een groot koppel en die niet teveel toeren konden maken, en je had benzinemotoren die aardig wat toeren konden maken, maar niet zoveel koppel leverden. In die tijd hadden dieselmotoren de naam ongelooflijk traag te zijn, terwijl benzinemotoren redelijk tot behoorlijk snel waren. Dat verschil tussen benzine en diesel motoren is door de techniek ondertussen aardig achterhaald, maar het illustreert wel dat koppel beslist niet heilig is zoals sommigen beweren.
Verder is het belangrijk dat een tuner vakkundig is, en niet door bijvoorbeeld de turbodruk gewoon een halve bar op te schroeven het vermogen omhoog krikt, maar dat een afgewogen aanpassing wordt gedaan aan zaken als:
- turbodruk
- ontstekingsmoment
- inspuitmoment
- hoeveelheid brandstof
- checken wat de 'pingelsensoren' doen na tuning
Om maar even wat zaken te noemen, en dat je niet domweg wat aan moet rommelen.