Goede tuning voor O2 RS tfsi

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar ik voor een goede tuning kan zijn voor eerder genoemde RS? Waar moet je op letten bij een tuner? Lees verschillende verhalen over koppel/ pk's en grafieken maar wat is nu belangrijk? Ik hoor graag van jullie.

Gr, Jasper

s-line

Forumguru
Jd- is het! Koppel is wat je het meeste voelt,pk minder. En en hoogkoppel is vooral lekker om hem door al zijn versnellingen heen te trekken. Heerlijk vind ik,zeker als je nog wel eens in Oostenrijk komt of rijdt.

Cordoba

Forumguru
Er zijn een aantal goede tuners voor Skoda (Vag) en JD is er daar slechts één van, anderen zweren bij Vagtechniek, TVS, VVT of Hartogh. Wat het koppel verloop betreft is het belangrijk dat dit netjes verloopt en niet met giga-pieken en mega-dips. Staar je niet helemaal blind op uitdraaien, want door filteren kunnen sterke pieken en dalen aardig glad gestreken worden.

Het koppel-verhaal wordt vaak zwaar overdreven, meestal door gebrek aan kennis: koppel is namelijk maar de helft van je vermogen: koppel maar toerental levert het vermogen en dat is wat je echt nodig hebt. Ik zal het duidelijk maken met een voorbeeld: zo'n 40 jaar terug had je nog weinig auto's met een turbomotor en was het verschil duidelijk: je had dieselmotoren met een groot koppel en die niet teveel toeren konden maken, en je had benzinemotoren die aardig wat toeren konden maken, maar niet zoveel koppel leverden. In die tijd hadden dieselmotoren de naam ongelooflijk traag te zijn, terwijl benzinemotoren redelijk tot behoorlijk snel waren. Dat verschil tussen benzine en diesel motoren is door de techniek ondertussen aardig achterhaald, maar het illustreert wel dat koppel beslist niet heilig is zoals sommigen beweren.

Verder is het belangrijk dat een tuner vakkundig is, en niet door bijvoorbeeld de turbodruk gewoon een halve bar op te schroeven het vermogen omhoog krikt, maar dat een afgewogen aanpassing wordt gedaan aan zaken als:
  • turbodruk
  • ontstekingsmoment
  • inspuitmoment
  • hoeveelheid brandstof
  • checken wat de 'pingelsensoren' doen na tuning
Om maar even wat zaken te noemen, en dat je niet domweg wat aan moet rommelen.

Als ik je verhaal goed begrijp moet je al bij lage toeren een goede koppel hebben om lekker door zijn versnellingen te kunnen rijden.

Havana

Forumguru
Gewoon naar de premium VAG-only chiptuner staan (namen staan hierboven) en je loopt weinig tot geen risico. Kost wat, krijg je ook wat.

Spierings

Forumguru
Heel verhaal over koppel en vermogen, maar een korte samenvatting is dat je gewoon een goede combinatie tussen de twee wilt hebben...vaak is dit door de motor opbouw al deels bepaald door de fabrikant.

Bij chippen worden de waardes hoger en mogelijk iets breder uitgesmeerd. Bovendien zal bij een goede tuner het vermogen en koppel vloeiend vrijgegeven worden zonder dat er een dip in zit. In een vermogens grafiek wil je dus de lijnen mooi vloeiend zien verlopen.

Maar je moet gewoon een goede vag tuner
En dan kan je in overleg bepalen wat je wilt.
Je kunt een standaard chip of je kunt hem op máat tunen.
Je kunt gaan voor het maximaal haalbare of je speelde op save.

Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
mooie koppelcurve zonder pieken is aangenaam om mee te rijden.
Hier boven vermelde zijn zeker aan te raden.
Goeie is in mijn ogen ene die weet hoe alles werkt,niet zomaar 10,20procent bij doen in de mapping.
Voor dat je tuning doe,maak dat de basis goed is.
Wil zeggen dat je inlaatkanalen zeker schoon zijn.
Resultaat zal er alleen maar beter op zijn.

Cordoba

Forumguru
@Schedel zoals ook al door anderen gezegd: je moet een goede combinatie van koppel en toeren hebben. Daarbij is het niet alleen van belang wat het hoogste koppel/vermogen is, maar ook bijvoorbeeld als je met iets meer of minder toeren rijdt dan bij het maximum koppel, blijft het koppel dan nog in de buurt van het maximum (of zoals ook wel wordt gezegd, dat je een vlakke koppel-toeren curve hebt), of met andere woorden dat je over een behoorlijk toerengebied een behoorlijk koppel tot je beschikking hebt. Dat heeft niet alleen met snelheid/vermogen te maken, maar rijdt ook gewoon relaxter omdat je niet steeds hoeft te schakelen om er een beetje snelheid in te houden.

koreaan

Forumguru
@Schedel Ik zou zeker voor een eerder genoemd bedrijven kiezen om de tuning uit te laten voeren (VAG Techniek, JD Engineering, TVS).

Ik heb alleen ervaring met JD Engineering, inmiddels 3 heel goede ervaringen.
Mijn RS stage 2 met K&N intake & een volledige uitlaat heeft meer dan genoeg koppel en pk's!

resultaat;

image.jpg

Antera

Donateur
Keuzes genoeg. Maar zoals hier idd vermeld heb ik ook meeste ervaring met JD en heb andere daar nog niet overheen zien komen maar wel gelijk eraan. Mijn voorkeur zou ook gaan naar JD of VT

Bovenaan Onderaan