Gloeispiraal gaat plots knipperen P0403

Eltjo

Forumguru
Gisteren de 355000 km voorbij met de S2 met 2.0TDI 16V CFFB motor, nooit ontsjoemeld, wel al ca. 6 jaar/150dkm gechipt en sinds 2 jaar laat de DPF de uitlaatgassen er langs waardoor die nog sneller is geworden. ik ben echter een rustige CC rijder.

Helaas ging vanochtend 9 km na de koude start het ledje van het gloeispiraaltje knipperen. Minder kracht.
Contact uit en weer gestart (ledje uit) en ruim 100 km heen, wat erg korte stukjes en weer 100 km retour zonder problemen. Ook niet met warme motor vanaf stoplicht doortrekken en bij 80 pas naar z'n 3e versnelling.

Voordat de led ging knipperen liep (achteraf) de motor waarschijnlijk minder glad.
Ik heb ergens gelezen dat de EGR klep gesloten is bij koude motor en opent bij >30°C koelvloeistof.
Dat matched dus wel met beginnen met een koude motor en na 9 km rijden de foutmelding.
De complete EGR met koeler is 60dkm geleden vervangen door een Febi exemplaar. Eerder is die nooit vervangen.
De oude originele heb ik nog liggen, waarvan hier een foto.
1712857374742.png

Vanavond uitgelezen met dit als resultaat;

Address 01: Engine Labels: 03L-906-018-CFF.clb
Control Module Part Number: 03L 906 018 CF HW: 03L 906 018 BR
Component and/or Version: R4 2,0L EDC H20 9971
Software Coding: 00190012042400080000
Work Shop Code: WSC 01286 386 08256
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01103L906018CF 003006 (SK46)
VCID: 70EF364BAB56C89E643-8025
2 Faults Found:

4891 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [096] - Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 355012 km
Date: 2127.14.31
Time: 07:31:42

4892 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [096] - Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 355012 km
Date: 2127.14.31
Time: 07:31:40


Mijn voorlopige ideeën ingegeven door wat internet zoeken; slechte bedrading van egr klep of plakkende EGR klep...
2 jaar geleden had ik een onderbroken draadje en een slecht contactje op de ECU van de luchtdruksensor; weer zoiets?
Verder lees ik over het checken van slecht contacten van zekeringen (welke...?), dus ik heb ik de zekeringen in de box onder de motorkap in de houder wat heen en weer gevrikt zonder te uit te nemen. Zag er verder goed uit. Kan ze preventief nog inspuiten met contactspray met smerende werking.

Ik begrijp dat de ERG elektrisch en luchtdruk wordt gestuurd.
Is de ERG klep het ronde item bovenaan de foto met daarnaast de connector?

Graag suggesties. Bij de volgende koude start(s) weet ik misschien weer meer.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Vervelend probleem. Ook ik heb heel af en toe vermogensverlies. D.w.z. reageert niet meer op gaspedaal. Remedie aan de kant zetten en opnieuw starten. Geen foutcodes! Echter dit betreft een 1.8 TSI.
 

Eltjo

Forumguru
Helaas nu met 1700 km verder weer de P0402 (correctie P0403) met daarbij ook nog de noodloop.
Na herstarten kwamen de storingen snel terug - met peren dus.
Met Torque uitgelezen en gewist.
Vanmiddag even kijken of de storing ook weer terugkomt op de 7 km terugrit.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Heb je nu P0402 of P0403? Je eerste berocht ging namelijk over P0403, en je laatste over P0402. Beide verwijzen wel naar de EGR, maar de oplossing kan net ff anders zijn.
 

Eltjo

Forumguru
Goed dat het zegt, het is de P0403 is met de knipperen spiraal.

Vanavond toen ik terug reed kwam vrijwel meteen het gloeiende spiraaltje weer met na een aantal uit&aan pogingen ook weer het permanente motorstoringslampje. Die tijdens de rit gewist en de rest van die 7 km naar huis gereden met de knipperende gloeispiraal.
Thuis motor uit&aan en nog maar een klein rondje gereden. Geen probleem meer, ook niet met gewoon rijden en effen flink doortrekken.

Wat ik bedacht is dat mijn auto nog geen 100 meter is verplaatst en daarna 3 dagen stil stond. Zo’n klein stukje verplaatsen gebeurt bijna nooit.
Hersenspinsel; als de EGR klep zou plakken, heeft die misschien op die manier kans gekregen. Ik begreep dat die dicht is als de koelvloeistof of olie koud is en boven de 30 °C opent.
Misschien weer slechte bedrading; bij een druksensor was dat ook het geval; 1 draad was onderbroken en de 2e had slecht contact op de ECU waardoor de aankomende spanning te laag was.

Ik had bij Tuning Service (waar ik de auto heb laten tunen) geïnformeerd naar het wegschrijven van de EGR.
Geen goed plan zei de man, want die heeft een functie bij het DPF regenereren. Ik zei; DPF doet niet veel meer gezien de roetdeeltjes en de zwarte uitlaat. Dit deed zijn mening toch niet wijzigen. Ze hebben waarschijnlijk ook meer problemen met dichtgekoekte DPF’s....
Hij gaf verder wel mee dat je het beste een originele EGR kan laten monteren i.p.v. een in mijn geval Pierburg (geen Febi zoals eerder vermeld) waar ik nu 65 dkm mee rijdt. Met niet-origineel hadden ze op langere duur geen goede ervaring.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Het lijkt erop dat de klep niet goed werkt als de motor koud is. Vandaag n.l. voor de 2e keer gehad als de storing is gewist na 7 km kan ik daarna zonder storing verder rijden. En dat op de terugweg van mijn werk zodat de motor dan warmer is dan 's ochtends op de heenweg.

Nog met VCDS uitgelezen;
2 Faults Found:

4891 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [232] - Malfunction
MIL ON - Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Mileage: 356785 km
Date: 2127.14.31
Time: 08:01:21

4892 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [096] - Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 356786 km
Date: 2127.14.31
Time: 16:42:34
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Heb je de bedrading naar de EGR klep al gecheckt? Ik zie dat het een intermittent fout is, dus een kabelbreuk die soms wel soms niet contact maakt is niet onmogelijk.
 

Eltjo

Forumguru
Dat zou goed kunnen en lijkt mij zeker een mogelijke oorzaak, alleen kom je erg slecht bij de EGR en stekker.
Misschien dat de bedrading slecht is en te weinig power doorlaat naar de klep om de koelwaterklep te bedienen.

Ik begrijp van Torque (op Android head unit) niet veel, maar heb net wel een rit kunnen maken waarin een grafiek is gemaakt van de positie en sturing van de EGR. Ik zie beide goed reageren, weet alleen niet hoe ik die grafiek(data) opsla.
Ook in VCDS gekeken, maar daar weet ik nog niet hoe en wat.
 

Eltjo

Forumguru
Diverse ritten geen storing meer gehad.

Net wat EGR waarden gelogd zonder dat er storingen waren en de auto dus goed reed.
079 EGR cooling function ----> heb ik niet zien veranderen, ook niet toen de olietemp nog --- op MFA gaf.
080 EGR solenoid valve; actual value
081 EGR specified value
082 EGR Vacuum Regulator Solenoid Valve; activation
083 EGR valve; offset closed
084 EGR valve; offset open

Het punt is dan wat je hiermee kan (ik hoop te vergelijken met een log als die een storing heeft) en hoe je die dan moet lezen.
De specified en actual values zijn iig aardig gelijk.

Is iemand daar meer in thuis?
Hierbij de logfile - .txt van de filenaam afhalen om te openen in Excel of iets dergelijks.
 

Bijlagen

  • LOG-01-791-801-811-821-831-841.xlsx.txt
    21,9 KB · Weergaven: 9

Tees

Donateur
Vergelijken met een log op het moment dat de fout optreedt is idd een goed idee, misschien wordt dan helder waar t aan ligt.
Dat specified en actual value dicht bij elkaar liggen hoort natuurlijk zo te zijn, maar dat is dus goed. Ik neem aan dat dat een van de redenen is om een foutcode te genereren.
 

Eltjo

Forumguru
De laatste dagen in NL geen problemen gehad, ook de 1450 km naar PL niet. De dagen daarvoor Toen het ‘s nachts kouder was, had ik op de heen en terugweg naar het werk elke keer de P0403. Soms stationair de straat uit is het al prijs.

Nu loopt de motor loopt nog weer lekkerder na bijna 1000 km zonder afkoelen en trekt als een lier.
Is er is door een Bosch garage een adaption op de EGR geprobeerd, maar dit kon niet helemaal worden afgerond.
De EGR die er nu 70dkm in zit gaat 99,8% dicht.

Maandag wordt gekeken of de DPF geregenereerd kan worden. Ook na 2 jaar zo rijden en dat de gassen steeds beter door het filter gaan, is er een goede kans dat dat resultaat heeft. EGR dicht programmeren en geen DPF raad men niet aan, dan zou die er veel roet uitspugen. Het zal mij benieuwen.

Waar ik alleen geen bal van begrijp, is waarom de gassen steeds makkelijker door of langs het DPF gaan.
En als je nu vooral langs het DPF gaan, dan heeft regeneren toch ook geen zin meer omdat er stukken ontbreken?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja, als de gassen beter door het filter gaan, betekent dat idd dat het filter gewoon steeds minder werkt. Tot het punt dat je op APK afkeur zit. Regenereren zorgt juist voor het wegbranden van de roet, en dan zou daarna het filter weer iets beter moeten doorstromen. Hoeveel verschil dat is weet ik niet.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb onlangs een issue gehad met de verschildruksensor, ook knipperende gloeispiraal, geen regeneratie DPF etc, . Doordat er een storing in zit, kan het filter niet regenereren. Bij mij liep dat vol. Advies was roetfilter vervangen. Maar dat heb ik niet gedaan, eerst eens gemeten hoe slecht dat roetfilter was. Ik heb gemeten toen hij weken met de storing had gereden. 300.000ppm. Voor APK afkeur mag hij 1.000.000ppm hebben, maar volgens VAGTechniek heeft de auto dan al lang ingegrepen. Dat kan kloppen, want op de heenweg naar VAGTechniek ging de auto in noodloop omdat het roetfilter vol zat. Verder onderzoek leerde dat niet het roetfilter het probleem was, maar de verschildruksensor. En dat de smoorklep/gasklephuis vervuild was. Na vervangen van verschildruksensor en smoorklep/gasklephuis kon hij weer regeneren. Daarna kwam de meting uit op nihil.
Dat hij steeds beter doorloopt kan kloppen, er zit een keramische steen in. Als die scheurt krijg je lucht die langs (en niet meer door) die steen gaat. De flow is dan groter, maar het roet is niet uit de lucht. Regenereren zorgt dan wel dat de rest van de steen weer 'schoon' is, maar die scheur blijft. Ik weet niet of hij binnenkort voor de APK moet, maar daar zit een roetdeeltjesmeting in. Dan zou je eens kunnen kijken wat ze meten.
 

Eltjo

Forumguru
Die afkeur op > 1 miljoen deeltjes/m3 was al 2,5 jaar terug. De uitlaat was toen al zwart.

Ik woon niet in de stad en zolang vliegtuigen zonder DPF volop de lucht ingaan en met het meer MRB betalen dit zo de laatste jaren van de auto afgekocht kan worden, kies ik voor de financieel voordeligste oplossing.
Voor de rest doe ik sinds kind aan afvalscheiding en sinds tiener aan veel hergebruik van materialen - repareren ipv weggooien. Laatst zelfs een € 1 kostende LED lamp gerepareerd - voor de lol en gedrevenheid.

Regenereren heb ik (bijna) nooit gemerkt in de >2 ton km's die ik er mee gereden heb en een foutmelding heb ik tot dit jaar nooit gehad met uitlezen via VCDS.
Sinds een aantal maanden wis ik, als de storing zich voordoet de P0403 storing als de motor warm is en komt daarna niet meer voor. Het verwacht dat dat wel storend wordt als het kouder gaat worden.

En ik denk ook dat alleen het ontbreken van stukjes filter steeds meer zorgen voor versleten banden als ik het gas vol intrap. Met 1:20 verbruik doe ik dat natuurlijk elke keer :-)
Een poging om gedemonteerd het filter te regenereren met chemie en een forse luchtstroom, zal dan leiden tot nog betere doorstroming en tijdelijk misschien minder deeltjes. Tijdelijk denk ik, want de verschildruksensor zal minder druk zien en een by-pass in het filter.

De suggestie mbt de niet goed werken (wellicht bij mij te laag aangeven) van de druksensor over het filter zal ik doorgeven aan de garagehouder om dat te bekijken voordat die het DPF eruit trekt.
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Als je toch al extra wegenbelasting betaalt omdat de DPF niet meer werkt, waarom laat je dan de EGR niet gewoon wegschrijven? Dat die volgens de tuner een functie heeft bij regeneratie kan kloppen, maar regenereren is dan toch niet meer aan de orde. Ik zou zeggen: DPF leeghalen en EGR wegschrijven. Roken doet ie toch al, en dat is aan de achterkant. En wat achter je is, is voorbij;)
 

Eltjo

Forumguru
Ik vermoed dat dat het ook gaat worden en vraag me verder af of het leeghalen dan nog wel nodig is alvorens de EGR te laten uitprogrammeren.

De tuner waar ik 150 dkm geleden mijn motor soepeler op lage toeren en veel meer pit heb laten geven, zei dat leeghalen wel nodig was omdat de EGR een rol speelt in het regeneratieproces.
Voor de €250 dat hier (PL) het leeghalen kost, ga ik beter dat risico niet lopen.
Het wegschrijven van de EGR zou de geprogrammeerde tuning niet veranderen.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Zojuist de auto opgehaald. De DPF is uitgebouwd en professioneel gereinigd (papieren met prestatie voor/na meegeleverd) en is bijna weer op 100%, de temperatuursensor voor de DPF (Meyle €67 bij Autodoc) is vervangen omdat deze er niet heel uitkwam en de EGR is wederom vervangen door een Pierburg (ca. €250)
De EGR is getest en stuurde een onjuist signaal (terugkoppeling, dicht was 96%) naar de ECU. Dit werkt via een met de klep verbonden potentiometer die niet de juiste spanning retour gaf.
Tevens zijn op mijn verzoek de rubbers van de wielophanging nog bekeken en gekeken of er een oorzaak te vinden was voor het plotseling geluid maken van een voorwiel boven de 135 km/uur - helaas in de band.
Totale kosten Plz 2600 / 4,22 = € 620.

Daarmee zou ik gewoon weer normaal door de APK moeten komen.

In NL kost alleen de DPF demontage en reiniging al € 800.
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Ik rij nu zo’n 80 dkm met de egr uitgeprogrammeert, en afgedopt, auto regenereert gewoon, destijds laten doen bij vvt. (1.6 tdi yeti). Dus, het kan wel, huidige stand 301000.
 
Bovenaan Onderaan