Gloeilampje Fabia 1.2 2010 blijft branden.

janvkampen

Nieuw lid
Goede avond,

Allereerst iedereen bedankt die de tijd wil nemen om mij op weg te helpen.
2 weken geleden heb ik een 2e hands Fabia 1.2 diesel uit september 2010 gekocht met 147.000 km op de teller.
Als service heeft de garage nog even de EGR voor mij schoongemaakt anders zou ik daar gedonder mee kunnen krijgen zeiden ze.

Zelf heb ik weinig verstand van auto's dus toen het gloeilampje op weg naar huis ging branden heb ik de garage gebeld. Het lampje brand meestal niet meteen als ik 's ochtends weg rij maar gaat bij vrijwel elke rid uiteindelijk branden totdat ik hem uitzet.
Ze zeiden dat het waarschijnlijk geen kwaad kon en of ik binnenkort even langs kon rijden.
Gister bij de garage geweest en bij het uitlezen bleek de gloeibougie van de 2e cilinder een storing te geven. Die hebben ze vervangen dus vol goede moet naar huis maar onderweg begon het lampje weer te branden.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Wat betekent het als dit lampje brandt voor de rest van het functioneren van de auto? Ik lees iets over een noodloop. Wat is dat? Het lijkt ook alsof die dan minder vermogen heeft.

2. Komt het vaker voor dat bij het uitlezen een melding wordt gegeven die het uiteindelijk niet blijkt te zijn?

3. Kan het ermee te maken hebben dat het is gebeurd bij het schoonmaken van de EGR?

4. Wat denken jullie dat het is en hoe kan het worden opgelost? Kan ik ermee doorrijden, en zo ja hoe lang?

Alvast bedankt!
 
Bij het uitlezen krijg je een code die aangeeft wat er mis is, als het je egr is dan val je in de prijzen want die kun je niet “even” schoonmaken die moet je vervangen zie topic.
Kosten zijn rond de €1200
Bij blijvende storing gaat de motor over op noodloop dwz gereduceerd vermogen om zichzelf te beschermen en gaat terug naar 70%.
Egr problemen is een kwaaltje bij dit type auto.
Een andere oplossing is de egr uit laten schrijven bij vag techniek in nuenen, die jongens zijn goed en kost je een fractie van de prijs van een nwe egr unit.
 

turboturbo

Forumguru
Als service heeft de garage nog even de EGR voor mij schoongemaakt anders zou ik daar gedonder mee kunnen krijgen zeiden ze.
Vraag me hiervan af of je bij de neus bent genomen. Een egr maak je niet even schoon zoals reeds gezegd. Voor mij krijgt het verhaal dan een smaakje en heeft het de schijn tegen dat er toch al iets met die egr aan de hand is geweest in het verleden, wat nog niet accuraat is opgelost (vervangen door een nieuw inmiddels aangepast onderdeel, lees idd de topics even na - is de enige oplossing)

Ik hoop dat mijn internet-helden-leken kritiek onjuist is en dat je garage de verdenking kan weerleggen!
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Nog wel. Maar meen dat het in het verschiet ligt dit ook met de keuring te controleren enz.

Dat zal idd wel, maar wanneer gaat dat gebeuren??
Bij mijn 1.2 TDI ruim 1 jaar geleden konden ze niet in het systeem met apk dus werd handmatig roetmeting gedaan, had ook nog steekproef, alles was oké, 0 meetbare uitstoot.
In de toekomst wordt er natuurlijk met andere apparatuur gemeten, maar voor nu.
 

janvkampen

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties maar zou het, als het idd aan de EGR ligt, dat dan niet zichtbaar moeten zijn met het uitlezen?
 
Bovenaan Onderaan