Gloeien en niet gloeien

Skoda Wouter

Nieuw lid
Octavia 2 liter diesel van 2018 met 188000km. Er zijn niet voorspelbare momenten dat voor het starten de voorgloei ciclus niet plaatsvind, dit is niet temperatuur afhankelijk, wat kan dit zijn?
 

Tees

Donateur
Heb je problemen met de voorgloeifunctie (startproblemen?), of is jouw vraag uit interesse wanneer er wel en niet voorgegloeid wordt?
 

Skoda Wouter

Nieuw lid
op bepaalde momenten als mik de startknop indruk, wordt er in de meeste gevallen gegloeid. maar soms wordt er niet gegloeid en moet de motor vrij lang starten om aa te slaan
 

Tees

Donateur
Wat is vrij lang? 2 seconden of 10?
Ik zou beginnen met de auto (laten) uitlezen op foutcodes, lijkt me ook een goede tip voor het andere probleem dat je hier meldt.
 
op bepaalde momenten als mik de startknop indruk, wordt er in de meeste gevallen gegloeid. maar soms wordt er niet gegloeid en moet de motor vrij lang starten om aa te slaan
Waar zie jij dat er voorgegloeid wordt ??
Rij als zes jaar met O3 1,6 TDI maar dit heb ik nooit eerder gehoord of gezien
 

EdK

Forumguru
De Caddy van me werkgever heb ik precies hetzelfde.
Als ik sleutel omdraai dan start hij of meteen of het duurt wat langer of nog wat langer.
Sleutel geeft volgens mij een startsignaal naar BMC en BMC bekijkt vele sensor waardens en aan de hand van die waardens gloeit deze eventueel langer voor hij start.
Ja is even in begin een gewenning maar nu na 3 jaar weet ik niet anders en maak ik me pas zorgen als hij geheel niet start !
Maar dan is hij weer eens leeg getrokken door de 230V omvormer die dan niet is uitgezet......
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
Zolang hij geen 5 to 10 sec draait zou ik me daar niet te druk om maken. De auto bepaald of er gegloeid moet worden en hoe lang en wanneer. Soms duurt het idd wat langer maar kan je zelf niet achterhalen. Je kan via meetwaarde blokken gaan kijken maar je zal er geen storing over vinden. Ouderdom gloeibougies kan ook wel eens hiervoor zorgen
 

Skoda Wouter

Nieuw lid
Het is een Octavia met startknop. Normaal bij het indrukken van de startknop zie je het voor gloei lampje oplichten in het dashboard de, als dit uitgaat, gaat de startmotor draaien en slaat de motor meteen aan. Er er zijn momenten, niet temperatuur afhankelijk, dat bij het indrukken van de startknop de startmotor meteen gaat draaien en het voor gloei lampje niet eerst aan gaat, dan slaat de motor ook niet meteen aan. Het is ook niet te bepalen wanneer dit voor komt.
 

Tees

Donateur
Zoals hierboven al aangegeven: de ECU/BCM (oftewel boordcomputer) bepaalt of er gestart kan worden of niet. Dat doet ie op basis van een behoorlijke hoeveelheid sensordata, die allemaal binnen een gesteld bereik moeten zijn voordat er gestart mag worden. Als één of meerdere sensoren onlogische of afwijkende data doorgeeft zal er een foutcode gegenereerd worden. Dus als je echt denkt dat er iets niet goed is, moet je de auto laten uitlezen.
En anders is het gewoon normaal gedrag van de auto.
 
Bovenaan Onderaan