Gierende aircopomp octavia III

De laatste tijd hoorde ik regelmatig een gierend geluid wat in frequentie meeging met het toerental van de motor. Toch maar even langs de dealer gereden. Een mee gereden monteur constateerde al snel een defect aan de aircopomp. Deze wordt gelijk maandag vervangen. Goed werk van garage Korterink uit Zwolle. Ik vraag me af of klacht exemplarisch is of vaker voorkomt bij de octavia 1.2 tsi? Een niet onbelangrijk detail: de auto is 4 maanden oud.
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
Moet zeggen, mijn compressor maakt ook erg veel geluid. Zelfde blok.

Gierend, jankend geluid. Filmpje 2 richting het einde komt goed overeen.

Volgende week ook maar meegeven aan de garage bij bezoek...
 
Hallo gieliovd

Het zal toeval zijn maar ik heb excact dezelfde uitvoering inclusief de kleur. Idd is het geluid in filmpje 2 op het eind heel herkenbaar.
 

turboturbo

Forumguru
Het opvallende bij mij is dus, zodra ik de thermostaat / temperatuurknop op z'n koudst zet (handmatige airco) verdwijnt het geluid meteen.

Ik hoor dit dus alleen als de pomp op deellast draait, zeg maar. Daarbij, als je internet afstruint wordt duidelijk dat dit verschijnsel meer voorkomt bij Fabia 1 modellen, en dat vervangen van de pomp maar tijdelijk een oplossing biedt.... Daarbij functioneert de airco (in mijn geval) nog prima.

Ik ben dus wel benieuwd naar jullie ervaringen op lange termijn.
 
Morgen wordt de pomp vervangen. Ik ga ervanuit dat het euvel dan blijvend verholpen is. Mocht het anders verlopen zal ik dit zeker delen met de forumleden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik wil dit draadje niet hi-jacken, @Joske , bovendien heb ik er destijds zelf een apart draadje voor aangemaakt.
Daar hebben diverse forum leden al gereageerd over de waarschijnlijke oorzaak, met verwijzingen naar oa een Duits Skodaforum waar dit onderwerp uitgebreid besproken is. Het schijnt idd iets met het regelventiel te zijn, en het zou geen kwaad kunnen (in dit geval dus, bij de Fabia I)

Mijn eigen stek gecertificeerd airco monteur kon me vorige zomer ook niet vertellen wat er aan de hand was, en vond het niet verdacht genoeg / wist het niet. Ook de dealer wist het niet, die dacht dat het aan een toen minimaal lekje in de condensor lag (wat ik vrijwel meteen heb laten verhelpen) Het geluid verdwijnt nl als je de temperatuur instelling op z'n koudst zet, wat merkwaardig is, en lijkt dus geen relatie te hebben met de vulgraad....

Volgend jaar, als de airco weer een beurt mag, ga ik ermee naar iemand als Theo (ver weg bij mij) of iig iemand die de aircopomp afzonderlijk aan een aantal tests kan onderwerpen.

Puur uit nieuwsgierigheid omdat ik wil weten wat dit geluid nu precies veroorzaakt en waarom.

En daarom vraag ik vaak anderen die hier vragen stellen of een schurende of gierende airco of het geluid overeenkomt met wat ik hoor.

Een mee gereden monteur constateerde al snel een defect aan de aircopomp.
@blokkie , weet je ook wat het defect precies was?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan