Gewicht bagageruimte combi

BarryXX

Actief lid
Misschien een rare vraag, maar hoeveel kilo kun je nu eigenlijk probleemloos kwijt in de ruimte van een combi?? :smiley29:
 

Cordoba

Forumguru
Behalve dat ik het gewicht niet weet, maakt het ook veel uit hoe dat gewicht verdeeld is over de ruimte. Als je een paar kisten met goudstaven boven de achteras plaatst, is dat heel anders als wanneer je datzelfde gewicht tegen de achterklep plaatst. In het eerste geval blijft de wieldruk van je voorwielen ongeveer gelijk alleen zakt de achtervering verder in, in het we geval, waar de lading maximaal achterin ligt, zul je merken dat de auto licht gaat sturen, en heb je kans dat je bij een hobbel in een bocht, even alle controle over je koers kwijt bent.
 

Ronnie

Forumguru
Staat ook op je kentekenbewijs.....
Zoals bijvoorbeeld mijn Fabia 1 combi: ad G: massa rijklaar: 1210 Kg;
ad F1 Technische max. massa 1610 Kg; ad F2 Toegestane max. massa: 1610 Kg.

Kortom: je mag er dus 400 Kg inpakken, personen en/of vracht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom: je mag er dus 400 Kg inpakken, pesonen en/of vracht.
Maar vergeet eventuele extra uitrusting niet (trekhaak, volwaardig reservewiel ipv plakset, e.d.).

Anders gezegd: de massa rijklaar op kentekenbewijs is bepaald voor het exemplaar waarvoor typegoedkeuring is verleend, maar dat hoeft niet exact overeen te komen met jouw exemplaar. Maar het aangegeven maximum is wél absoluut, dus daar mag je niet overheen.
 

Wilko

Senior Member
Geen idee wat het officiële maximum is, maar zes betonpalen van 90 kg in de achterbak met de achterbank plat zorgde er voor dat voor het eerst in de geschiedenis van mijn Octavia 4x4 rijden (vier stuks, samen iets meer dan 650K kilometers) dat hij achter zichtbaar iets in de veren zakte. :-)

We hebben in al die jaren regelmatig de auto vol gehad met vijf volwassenen, flink wat bagage, boten en skibox op het dak, maar daar ging hij nooit zover van hurken als die ene korte rit met die betonpalen. :-)
 

BarryXX

Actief lid
De vraag is ontstaan namelijk nadat ik afgelopen weekend voor een korte rit 25 pakken laminaat achterin had gegooid. Ondanks de hulpveren zakte de auto aardig weg. :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Tja, gewicht is één ding, maar de verdeling ervan (oftewel: de plaats van het zwaartepunt) bepaalt hoe de auto erop reageert.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik met de Faab nog wel eens doe, als ik zware dingen mee moet nemen en niet meer dan één passagier: de zittingen van de achterbank eruit (10 seconden werk), en dan een flink deel van het gewicht op de 'achterbank' met de rugleuning in normale positie. Voordeel is dat het gewicht voor je achteras zit, zodat het over voor- en achteras wordt verdeeld.

Wat ik vroeger met mijn Golf I ooit heb gedaan, omdat ik behoorlijke hoeveelheden tegels moest vervoeren over ca. 1 km: oud kleed bij de voeten van de bijrijder (geen bijrijder in de auto bij dat ritje), en daar een deel van de vracht plaatsen, en ook op de plaats voor de voeten van de achterpassagiers hetzelfde verhaal, en alles wat ik per rit meenam vóór de achteras plaatsen. Het (zorgvuldig) laden en lossen kostte dan ook veel meer tijd dan het ritje.
 

Skoody Boo

Actief lid
Anders gezegd: de massa rijklaar op kentekenbewijs is bepaald voor het exemplaar waarvoor typegoedkeuring is verleend, maar dat hoeft niet exact overeen te komen met jouw exemplaar. Maar het aangegeven maximum is wél absoluut, dus daar mag je niet overheen.
O, dat wist ik nog niet. Thanks.
 

Skoody Boo

Actief lid
de zittingen van de achterbank eruit (10 seconden werk), en dan een flink deel van het gewicht op de 'achterbank' met de rugleuning in normale positie.
Wel een beetje oppassen dan, want je zit dan wel direct op de lak, en er lopen ook nog wat kabeltjes.
 

Constant

Erelid
Mijn tip: lading altijd vastzetten met een spanband, ook bij korte ritten. Eén keer niet gedaan en toen stak er onverwachts een voetganger over, midden op een weg, die vond dat ik wel een noodstop kon maken. Uiteraard ging m'n lading naar voren schuiven richting de middenconsole. Sindsdien altijd spanbanden achterin m'n auto aanwezig en de kleinste lading wordt toch vastgezet.

En volledig eens met het advies, lading zoveel als mogelijk in het midden. En zware zaken zo laag mogelijk.

Bij maximale belading (max beladen auto met max aanhanger) geen stevige helling nemen, dan zit je boven de fabrieksspecificatie van je koppeling (topic hierover gezien op een Duits Skoda forum, koppeling in rook opgegaan).
 

Cordoba

Forumguru
Wel een beetje oppassen dan, want je zit dan wel direct op de lak, en er lopen ook nog wat kabeltjes.

Nee de vloerbekleding loopt door onder de achterbankzitting, kabelbomen naar bijvoorbeeld de tank en andere zaken achterin liggen onder het tapijt/vilt en de zaken die ik daar laad zitten in dozen of kratten zodat het ook niet tussen de stoelen door naar voren kan komen. Gewicht dat ik op de achterbank laad is in dergelijke gevallen eigenlijk nooit meer dan 30 kilo, maar het maakt wel behoorlijk verschil of je dat vóór of áchter de achteras hebt.
 

Cyrus

Actief lid
Nee de vloerbekleding loopt door onder de achterbankzitting, kabelbomen naar bijvoorbeeld de tank en andere zaken achterin liggen onder het tapijt/vilt

Bij jouw eigen FI zal dat zo zijn. Maar hoe kan jij weten hoe het er uit ziet onder de achterbankzitting van Skoody's FIi?
 

Constant

Erelid
Sterker zelfs, dit is het Octavia II subforum. Maar het blijft een goede tip om uit te kijken voor de bedrading, grote kans dat die deels weggewerkt is onder de achterbank. En soms wordt er achteraf nog iets slordig en kwetsbaar weggewerkt onder de achterbank zoals het alarmsysteem van m'n vorige auto.

Liever onnodig gecontroleerd dan voor veel geld de bedrading herstellen.

Nog een andere tip, bandenspanning controleren bij zware lading (en aanpassen naar maximale belading). En niet te hard over de verkeersdrempels :laugh:.
 
Bovenaan Onderaan