Gevolgen panoramadak voor de max daklast

Tuono

Lid
Hoi,

Weet iemand of er ook gevolgen zijn voor de maximale daklast bij een een Kodiaq met een panoramadak? Dat glazen dak weegt natuurlijk ook wel wat. Met mijn huidige auto gebruiken we voor weekendjes weg en de zomervakantie regelmatig een dakkoffer (Thule Motion 800). Tijdens het rijden met de caravan leg ik de voortent er in aangevuld met kleine lichte andere zaken. Dan hebben we hier tijdens het overnachten onderweg geen last van. Ik denk dat we toch regelmatig tegen de 70 kg zitten inclusief koffer en dragers.

Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar kan me voorstellen dat de maximale daklast minder zou kunnen worden dan 75 kg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me niet waarschijnlijk, simpelweg omdat die daklast feitelijk nooit op het dakoppervlak rust maar via de poten van de dakdragers op de kooiconstructie van de auto en die is hoogstwaarschijnlijk voldoende gedimensioneerd. Het extra gewicht betreft immers ook geen object dat bij een noodstop of zo zou kunnen losraken, in tegenstelling tot een imperiaal.
Maar als je het zeker wil weten: in het instructieboekje en bij de technische gegevens in de brochure zal e.e.a. vermeld zijn.
 

hemi24

Forumguru
Staat géén beperking in de handleiding v.w.b. auto's met panoramadak :

Vervoer op de dakdragers

Dakbelading
Het maximaal toegestane gewicht van de lading incl. de dragers is 75 kg.
 

philippe bakker

Forumguru
Hoi,

Weet iemand of er ook gevolgen zijn voor de maximale daklast bij een een Kodiaq met een panoramadak? Dat glazen dak weegt natuurlijk ook wel wat. Met mijn huidige auto gebruiken we voor weekendjes weg en de zomervakantie regelmatig een dakkoffer (Thule Motion 800). Tijdens het rijden met de caravan leg ik de voortent er in aangevuld met kleine lichte andere zaken. Dan hebben we hier tijdens het overnachten onderweg geen last van. Ik denk dat we toch regelmatig tegen de 70 kg zitten inclusief koffer en dragers.

Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar kan me voorstellen dat de maximale daklast minder zou kunnen worden dan 75 kg.
weegt de bomma zo zwaar?
 

Tuono

Lid
Bedankt voor de reacties.

Voortent met stokken zit al rond de 40 kg. De dakkoffer is 19 kg en dan komen de dragers er nog bij. Dus dan gaat het hard met het gewicht.
 
Bovenaan Onderaan