Getuned of niet?

Happyman

Forumguru
Vandaag was mijn broer even langsgekomen met zijn "nieuwe" aanwinst. Een Volkswagen Transporter 2.5 TDI 96kw 130PK uit 2007.

Ik begon met hem over tuning en hij gaf aan er wel oren naar te hebben. Hij wilde ook wel weten of zijn bus misschien al getuned was.

Ik heb een logging gemaakt met VCDS van de kanalen 3, 8 en 11. Ik ben geen expert op dit gebied, vandaar dat ik de logging hier even wil neerzetten zodat de experts onder ons (o.a. @Race Eend ) er even naar kunnen/willen kijken. Ik hoor graag jullie bevindingen aan.

Transporter_log.jpg

Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Deze is origineel :)

Koppelwaarden staan veel hoger dan je zou denken voor het vermogen wat ze op papier hebben, maar dat klopt. In de praktijk leveren deze motoren ook veel meer dan ze op papier lijken te hebben (na een goede tuning telt dat net zo door overigens).

De auto piekt wel wat in turbodruk en schommelt daarna wat, dat doen er veel overigens. Even een keer goed uitlaten in Duitsland om de roetdeeltjes tussen de VNT verstelling schoon te branden.

Een auto uit 2007 heeft waarschijnlijk een roetfilter (check of katalysator lampje brand bij op contact zetten ter controle), roetfilters van de T5 modellen zijn echt zwaar slecht, gaan zeer vaak stuk, tuning en roetfilter weghalen is echt een aanrader, verbruik wordt daar ook gigantisch beter van (en de betrouwbaarheid).

skodaboy

Forumguru
In de praktijk leveren deze motoren ook veel meer dan ze op papier lijken te hebben.

idd,dat is waar meen mij ter herrinneren dat deze motor 340 nm aan koppel heeft op papier.
bij mijn vorige werkgever heb ik meermaals met de T5 met 2.5 tdi en 96 kw gereden.
ik vond het een heerlijke motor die vlot en soepel reed door het hoge koppel..
voor zo'n T5 bus 2.5 tdi een 4 motion dan wel wil ik gerust hier nog een plaatsje reserveren op de oprit..:D

Laatst bewerkt:

Happyman

Forumguru
@Race Eend Bedankt voor je analyse en informatie :thumbsup:. Er zit een DPF op zijn bus. Het verwijderen van het roetfilter geeft dat geen problemen bij de APK? Bij het verwijderen van het roetfilter worden alle bijbehorende sensoren weggeschreven in de software?

VEEJAY

Forumguru
Waar je het ook laat doen: vraag eerst zwart op wit de "geen gezeur en oranje lampjes na DPF verwijderen garantie" voordat je eraan begint. Ik ken een verhaal waar het allemaal frustratie heeft opgeleverd. Niet JD specifiek bedoeld uiteraard.

Race Eend

Forumguru
@Race Eend Bedankt voor je analyse en informatie :thumbsup:. Er zit een DPF op zijn bus. Het verwijderen van het roetfilter geeft dat geen problemen bij de APK? Bij het verwijderen van het roetfilter worden alle bijbehorende sensoren weggeschreven in de software?

Met de huidige regelgeving gaat het gewoon goed.

Alle sensoren worden uitgeschreven, om de dag doen wij wel een T5 aanpassen, deze dpf's gaan zeer vaak kapot.

ps: mocht de regelgeving ooit veranderen, het filter wordt geheel gedemonteerd en kan zo weer terug geschroefd worden, gewoon met klemmen, geen lassen dus bij de T5.

Waar je het ook laat doen: vraag eerst zwart op wit de "geen gezeur en oranje lampjes na DPF verwijderen garantie" voordat je eraan begint. Ik ken een verhaal waar het allemaal frustratie heeft opgeleverd. Niet JD specifiek bedoeld uiteraard.

Tja je hebt er wel wat gepruts tussen, als je dpf gewoon goed uitgeschreven is, dan heb je geen last van lampies. (tenzij je bv zelf je dpf verwijderd en alleen de tuner de software laat doen en dan je druk sensor stekker op je uitlaat laat bungelen en die verbrand waardoor hij kortsluiting maakt, zo'n geintje hebben wij ook een keer gehad).

Lees ook:
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=35677

Happyman

Forumguru
Bedankt voor alle nuttige tips. Ik ga dit doorspelen naar mijn broer. Hij gaat waarschijnlijk voor het verwijderen van het DPF.

Import Yeti

Forumguru
@Race Eend is het verwijderen van het roetfilter af fabriek niet strafbaar?
Ik bedoel een tuning is niet direkt zichtbaar, maar een verwijderde roetfilter optisch wel
Je hebt het hier boven over de huidige regelgeving, maar wat houd die dan precies in?
Hier ben ik dan wel benieuwd naar....:pieker:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan