Gestrand op de brenner pas; EPC storing?

ESL

Donateur
Gisteren met caravan op weg richting Italië over de brenner pas. Vlak na de tolpoorten begon het; ACC viel uit. Das op zich geen uitzondering, die valt wel vaker eens uit maar doorgaans alleen bij hevige sneeuw of regen. Maar goed, vlak daarna kreeg ik de mededeling “maximaal 4.000 toeren” en EPC storing.

De DSG schakelde toen niet meer voldoende terug en ik kwam bijna niet meer omhoog. Eerst lukte dat nog een beetje met behulp van elektromotor, maar zodra die leeg is houdt het op natuurlijk. Uiteindelijk met 40km/u ofzo een parkeerplaats kunnen bereiken.

Uiteindelijk zijn we afgesleept, we gaan het euvel horen vandaag of morgen.

Gaat om een superb IV uit 2020 met nu bijna 130k op de klok.

Ik verwacht eigenlijk niet dat auto vandaag hersteld kan worden dus eigenlijk hoop ik vooral dat we geschikt vervangend vervoer kunnen krijgen en dan de vakantie voort kunnen zetten.

Enig baal gevoel toch ook wel; we zijn vroeger regelmatig met oudere auto’s en ook Renaults de brenner over geweest en nooit problemen ondervonden. En nu heb ik eens een super auto die me echt goed bevalt, en dan hebben we dit.

26cf541230c5397d16e38e23aa115127.jpg

ertromp

Forumguru
Dat is altijd balen zoiets maar beter door pech gestrand dan door een ongeval. Probeer altijd maar te relativeren.
Had je voor de ACC melding al dat de motor onregelmatig liep of af en toe een schok gaf? Zo'n storing kan met veel zaken te maken hebben. Kan een sensor zijn in de motor maar ook een opnemer in het DSG systeem of accusysteem. De motor liep helemaal niet meer?

ESL

Donateur
Aan het lopen van de motor is me niets opgevallen eigenlijk.

Ach ja, dit is inderdaad beter dan een ongeval ofzo.

We gaan het horen; kan nog alle kanten op gaan natuurlijk.

Captain Hook

Forumguru
Da's balen.

Voor zover mogelijk: sterkte met alles! En hopen op fatsoenlijk vervangend vervoer. Wat natuurlijk altijd lastig is, zo midden in het hoogseizoen.

ESL

Donateur
Tja kan.. geen idee! We hadden een tussenstop vlak onder Fulda en daarna een aantal uren onderweg geweest zonder problemen.

Ook na de storing liep de motor nog wel goed. Ik twijfelde zelfs even of het niet gewoon een software probleempje ofzo was. Ik had de auto namelijk uit gezet en daarna weer op contact ivm de airco. Toen bleef foutmelding weg. Dus nog even een klein test rondje over de parkeerplaats maar toen kwam dezelfde fout melding alweer snel terug.

De garage is op dit moment aan het diagnose stellen. Baal er wel wel een beetje van dat dat in de werkplaats van een Mercedes garage is, en dat hij niet gewoon naar een Skoda dealer is gebracht. Die zit hier namelijk ook wel. Maar goed het is een lease auto dus daar heb ik onderaan de streep maar weinig over te vinden denk ik.

ESL

Donateur
Hm interessant. Zojuist gebeld; kan auto weer ophalen. Ze hebben er in gereden en geen problemen meer gevonden.

Stelt me niet echt gerust geloof ik.. ik weet weer precies hoe dit gaat; morgen willen we dan weer verder en begint het ge eikel weer van voren af aan omdat we met dezelfde problemen weer ergens stranden.

ESL

Donateur
Als de DSG niet (voldoende) terugschakelt, dan doe je dat toch handmatig?
Pookje (of knop) naar 'M' en zelf je verzet kiezen, dan hou je de motor makkelijker in het juiste toerengebied voor power en koeling.

Dat kan normaal ook maar nu niet meer. Ik kreeg melding “maximaal 4000 toeren” dus terugschakelen wilde niet meer. En met 2000 toeren kon je niet boven zonder elektrische ondersteuning

hemi24

Donateur
Ik kom ook met de caravan erachter vrijwel zelden boven de 4000 toeren, maar kan me voorstellen dat de trekkracht weg is als de motor in de noodloop is gegaan…

Normaal gesproken levert deze motor het max. koppel over het toerenbereik van 1.500 tot 3.500 omwentelingen per minuut.

ESL

Donateur
Ik denk dat motor vermogen ook beperkt was. Ik gaf vol gas en hij ging niet harder.. normaal gesproken zou ik dan zeggen; terugschakelen! Maar dat deed hij nu niet en was handmatig ook niet te doen. Dus tja; zeg het maar..

De info vanuit deze garage was nogal beperkt. Ze konden zien dat motor in noodloop was gegaan begreep ik en ze hebben alle storingen gewist. Daarna ronde gereden en storing bleef weg.

Maar wat de storing nou precies was wist hij niet. Morgen gaan we nog een poging doen op de brennerpas.

ESL

Donateur
Ik kom ook met de caravan erachter vrijwel zelden boven de 4000 toeren

Klopt, dat is ook niet echt nodig eigenlijk. Valt me wel op dat de auto zelf wél graag boven die 4000 toeren wil als je vol gas geeft. Dat hoeft dan voor mij helemaal niet, ik heb liever dat elektromotor meehelpt en motor niet zo belachelijk ver terugschakelt. Ik schakel dus af en toe dan ook maar gewoon zelf. Dat doe ik af en toe ook als ik tijdens ritten met de caravan vind dat hij te snel opschakelt.

Maar het moet gezegd; liever wat meer toeren dan wat te weinig.

ESL

Donateur
Ja dat heb ik gevraagd, en het frustreert mij dan enorm dat hij dan zegt “hebben we niet naar gekeken”. Hij kon wel zien dat auto in noodloop was gegaan. Meer dan dat kon hij me niet vertellen. Ik ga heel slecht op dat soort gesprekken merk ik. Ik geloof eigenlijk niet dat hij dat bij zijn eigen Mercedes klanten ook zo zou doen.

Frup

Forumguru
Dus hebben ze eigenlijk niet meer gedaan dan de storingsmelding wissen en een rondje rijden?
Dat de wagen in noodloop ging wist je zelf ook al wel. Pfff. Inderdaad jammer dat je niet bij een Skoda dealer terecht kwam.
Ook eens vergelijkbaar gehad met een Opel. Steeds in noodloop en na herstart deed ie het weer een tijd. Op gegeven moment was het weg en keerde niet terug. Was toen erg warm weer.
Hoop voor jou dat je nu in ieder geval je vakantie zonder problemen kan voortzetten.

ESL

Donateur
Nou, het goede nieuws is wel; vandaag toch nog zonder verdere problemen in Italië aangekomen. Vanmorgen om 5:30 ofzo reden we de brenner pas op. Mooi rustig onderweg en ik heb zelf ook wel wat rustig aan gedaan. Geen idee of het nodig was, maar ik moet weer een beetje vertrouwen krijgen merk ik..

Bovenaan Onderaan