Geritsel in luchtkanaal

Bij mijn Karoq uit 2019 hoor ik bij bepaalde weertypes en temperatuur geritsel wat achter de het display van het dashbord lijkt te komen en ook achter het dashbord kastje heb ik soms het geluid. Erg irritant.
Het lijkt erop dat een blaadje of een helicopterzaadje daar is blijven hangen en zit te flapperen. Ik heb het luchtfilter schoongemaakt, maar het probleem blijft.
Is dit een bekent probleem? Waarschijnlijk (hoop ik ) kan de dealer het luchtkanaal doorspuiten.

Smeeuwis

Donateur
Heb je het luchtfilter schoon gemaakt of het interieurfilter? Dat zijn twee verschillende filters. Luchtfilter reinigt de lucht die de motor in gaat, interieurluchtfilter (de naam zegt het al...) de lucht die naar de airco gaat. Met perslucht de kanalen doorblazen zou inderdaad kunnen helpen. Daarbij dan even de ventilator op maximaal zetten, dat helpt.

Het kan ook achter de paravane vandaan komen, Dat is het kunststof deel onder de voorruit, waar ook je ruitenwissers doorheen steken. Daar zitten roosters die veel tegenhouden, maar niet alles. Als je dan gaat rijden hoor je soms wat geflapper. Soms kun je die roosters open maken en dan nog wat dieper in de luchtkanalen grijpen en schoonmaken. Als je de kap opendoet zie je ze zo zitten.

Geluid op afstand beoordelen is tegelijkertijd heel erg lastig...

P.S.: een voorstelrondje in de https://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/ wordt enorm gewaardeerd door de vele forumleden die hier dagelijks actief zijn :cool:

Dag Smeeuwis,

Sorry het was inderdaad het interieurfilter dat heb ik schoongemaakt. Ook de Pavane heb ik schoongemaakt, voor zover ik erbij kan zonder de ruitenwissers toe verwijderen. Heb ondertussen een puller om de ruitenwissers eraf te halen, dat ga ik van het weekend even proberen, zodat ik de hele pavane schoon maken.
Bedankt voor je snelle reactie. Als zoveel mensen heb ik een hekel aan rammeltjes en geluidjes, deze irriteert me het meeste.

Tees

Donateur
Mijn ervaring met meerdere autos is dat er toch nog wel eens wat qua blaadje oid tussendoor kan schieten. Ik heb nog nooit gehad dat ik dat niet weg kon krijgen met een paar keer afwisselend de ventilatie zacht en voluit te zetten. T kan idd vreselijk irritant zijn.

Ik denk gevonden te hebben waar het geluid vandaan komt. Omdat het vandaag lekker waait is het geluid er ook als ik still sta.
Het zit ergens in de middenconsole net boven het gaspedaal. Het witte onderdeel volgens mij een servomotor draait bij het aanzetten van het contact en daar komt het geluid weg.
Als het wat minder regent kan ik betere foto's maken. Er zitten daar wel onderdelen die erg heet worden. Een paar keer mijn hand geband.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-06 om 12.34.52_b6aef889.jpg

Waarschijnlijk is het probleem opgelost. Er bleek een parkeerkaart achter het grijze paneel op de foto te zitten. Die was van de bovenkant waarschijnlijk tussen het naadje naast de telefoonlader gegleden. Maandag even een lang stuk rijden om definitief uitsluitsel te geven.

Sorry nog even een update. Issue is niet opgelost. Over 2 weken naar de dealer en kijken of deze iets kan vinden.

Gisteren heb ik even de stekker uit de A/C flappen servo getrokken en het geluid is weg. Hopelijk wordt deze vandaag vervangen door de garage.

Helaas de garage heeft het niet opgelost. Zelf maar even verder gekeken en de servo los gehaald.

Ik merk dat deze servo continue kleine correcties uitvoert. Hierdoor wordt de flap in de A/C telkens een stukje bewogen.
Dit bewegen veroorzaakt het ritsel- en tikgeluid.

Nog maar een keer terug naar de garage :cautious:

I Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-16 om 11.39.45_6053dc5f.jpg

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Misschien wat teflon vet op de bewegende delen en tandwieltjes spuiten ??
Witte tandwieltjes zien er wel erg droog uit.... :pieker:

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zou ik ook als eerste proberen. Nu werkt het niet naar wens, en de garage zal waarschijnlijk vervanging aanraden. Dan heb je niet enorm veel te verkiezen, en door een beetje vet zal de boel vast niet helemaal kapot gaan.

Ik heb vandaag even wat vet erop gedaan, maar ik rijd nu al 2 dagen zonder geritsel.
Wat ik denk is dat de servo ooit vervangen is geweest, maar de 2 schroeven nooit goed zijn aangedraaid.
Het koste me veel moeite om met name de achterste schroef vast te krijgen.
Maandag even een lange rit maken en dan hoop ik dit topic af te sluiten.

Bovenaan Onderaan