Gereden: Skoda Citigo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hetzer

Forumguru

Gereden: Skoda Citigo

AMSTERDAM - Eigenlijk heeft het best lang geduurd voordat Skoda met een model in het a-segment op de markt kwam, terwijl een goedkope auto voor het volk juist bij het merk past.


14cr709.png


VW had ooit de Lupo, samen met de Seat Arosa, maar de Tsjechen stonden buiten spel. Maar nu is er dan het trio VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo. Op dit moment maken we in de omgeving van Praag kennis met de eerste Skoda die op een model van Volkswagen gebaseerd is.

Uiterlijk onderscheidt hij zich met name door de achterklep van staal en het ontbreken van het knikje in de achterste zijruit. Onder het kleine motorkapje snort een 1,0-liter driecilindermotor met in ons geval 75 pk (er is ook een versie met 60 pk).

Bij het instappen valt op dat het interieur breder is dan dat van veel andere auto’s in deze klasse. Zit je vaak schouder aan schouder, in de Citigo is er duidelijk meer afstand. Bovendien heb je niet het gevoel in een kleine auto te zitten.

Het dashboard zit vrij hoog, er is veel bewegingsvrijheid voor de benen en de a-stijlen zitten ver naar voren.

Motorgeluid

Dat er serieus werk is gemaakt van het isoleren van motorgeluid, merken we na het invoegen op de snelweg. Ook al zijn het maar drie zuigers die op en neer stampen, motorlawaai is er niet.

Zelfs niet bij een tempo van 160 km/h. De niet al te straf afgestelde vering en demping dragen eveneens bij aan de volwassen indruk die deze Tsjechische dwerg maakt. Op de achterbank heb je met een lengte van 1,91 m weinig te zoeken, dat is duidelijk.

De kofferruimte is met zijn inhoud van 251 liter bijna even groot als die van een Peugeot 207. We moeten nog wel even wachten op de Citigo: pas tegen de zomer van 2012 komt Skoda’s volkswagen naar Nederland.




© Autoweek


http://www.nu.nl/auto/2657000/gereden-skoda-citigo.html
 

ppaddo

Lid
Ik ben dit gekke groen wel een beetje zat, ben benieuwd hoe hij er in het zwart of blauw uit ziet. Zeker als hier ook een vRS versie van komt (zal wel niet). 17 inch velgjes, beetje spoilers, andere bumper... Ach stop maar met dromen!

En zijn er nu helemaal geen afbeeldingen van de 5 deurs? (die inderdaad later komt).
 

Fabia

† In Memoriam
Leuk filmpje, ik zag in de achtergrond een Octavia, Yeti en een Fabia voorbij komen.
 

cvegreen

Forumguru
Mijn zin om zo eentje in mijn bezit te krijgen , groeit met de dag. Nu nog ergens aan een 10.000 euro geraken en het lukt mijn . Huuuuum, keep on dreaming verhulst .
 

bobbie

Senior Member
Beste Skoda-rijders,

Mijn lieftallige schoonmoeder heeft afgelopen week haar nieuwe VW Up! in ontvangst mogen nemen. Het gaat hier om de 75 pk variant in de Move-Up uitvoering.
Ik heb een stukje over de snelweg en binnen de bebouwde kom met deze auto mogen rijden en er vallen een aantal dingen op.
Zo is de besturing erg licht en krijg je weinig idee hoe de wielen staan (standaard stalen wielen met bandenmaar 155). Het stuur ligt wel lekker in de hand met de afgevlakte onderkant. De nieuwe 1.2 3-cylinder viel mij erg tegen vergeleken met mijn ''oude'' 1.2 HTP 44kw. Het kan komen omdat de auto nog geen 200km had gereden maar zelf met de 75pk zit er totaal geen puf in. De motor lijkt ook minder te zijn geisoleerd waardoor er bij lage toren en plotselinge reacties op het gas er een soort pppprrrr (als een brommer) het interieur binnen dringt. Natuurlijk heeft de Up! ook zijn pluspunten zoals de kleur..... BRANDWEER ROOD!

Kortom: Skoda moet wat mij betreft nog wel een aantal veranderingen aanbrengen om mij in een Citigo te krijgen!
 
Ik heb vandaag met mijn moeder een proefrit gemaakt in de UP! ter vervanging van haar 12 jaar oude Polo maar moet zeggen dat het autootje op mij bijzonder degelijk op overkwam . Geen moment had ik het gevoel in een klein autootje te rijden , voelt aan als veel groter. ( wij hebben zelf een nieuwe Alto als tweede auto..)
Het motortje bleef steeds keurig op de achtergrond en kon goed met het verkeer meekomen , puf zat !( mist wel wat temperament tov de Alto). Het driepittergeluid kende ik ook al van mijn vorige auto (Seat Cordoba 1,2).
Na de proefrit dan ook meteen besteld : Move-UP! 60 pk vijfdeurs in Dark Grey Metallic .

Ik kan me goed voorstellen dat ik er over een aantal jaren ook eentje bestel ( wel de Skodaversie natuurlijk...) ,
de kinderen worden groter en gaan minder mee en de giga Roomsterruimte heb ik dan niet meer nodig .

Deze auto wordt een groot succes !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan