Zo vandaag even een zogenaamd momentje voor mezelf genomen ! En wat kun je dan beter doen dan 1,5 uur proefrijden in de nieuwe Skoda Octavia RS Combi.
De afspraak had ik maandag al met Pon geregeld daar er nog geen RS-uitvoeringen bij de dealers staan. Vanochtend dus naar Leusden gereden in de Caddy TDI zodat ik hopelijk goed van het vermogensverschil kon genieten. Na ontvangst met koffie eerst even in de showroom rondgekeken waar een Race Blue Metallic RS sedan en een Corrida Red RS combi stonden. Allebei prachtig natuurlijk maar daarover later meer !
Na het papierwerk afgehandeld te hebben kreeg ik de sleutels van de Race Blue Combi die inmiddels klaarstond. Auto was trouwens verre van schoon compleet met zandhopen bij de voorstoelen ! Het eerste wat me gebeurde na het instappen was dat ik bijna tussen de voorstoelen inlag doordat de stoelen een centimeter of 20 lager bleken te zijn als die van de Altea.
Alles op de juiste hoogte, lengte en diepte gesteld en starten maar. Eerst rijden en dan gaan we later de details wel bekijken dacht ik ! De motor maakt een beschaafd bromgeluid en ik draai het parkeerterrein af en rijd de auto eerst rustig warm. Vrijwel direct op een provinciale weg merk ik wel meteen dat er nu een T voor de FSI staat !
De O2 zoals de wagen hier genoemd wordt, schakelt super zoals ik van de VAG-groep gewend ben. Ik besluit de snelweg op te gaan richting Apeldoorn en daar begint het feest ! Nadat de welbekende linksrijders bekeerd zijn tot rechtsrijders kan het voetje naar beneden ! Snelheid loopt vlotjes op tot ongeveer 210 km/u (jaja ik weethet) en dan houdt het vrij snel op door voorgangers. Voor wat betreft het rijgedrag, de O2 stuurt strak maar niet zo strak als ik verwacht had ! Ik vond hem zelfs wat indirect sturen.
Het sportonderstel is weliswaar sportief maar had wat mij betreft iets stugger mogen zijn ! Er is door Skoda nu een beetje een middenweg gekozen vind ik oftewel sportief comfortabel. Deze wagen stond trouwens op de als optie verkrijgbare 18 inch velgen met Conti's Sportcontact, standaard zijn dezelfde velgen in 17 inch. Over het acceleratievermogen, het is natuurlijk retesnel in vergelijking met m'n atmosferische FSI maar toch was het voor m'n gevoel wat "lazy" maar dat zal denk ik wel te verhelpen zijn met een Milltek en een JD-kuur. Nu heb ik ook nog niet zo lang geleden in een tot 270 pk getunede Leon gereden en dat gevoel miste ik dus nu...
Voor wat betreft het gooi- en smijtwerk staat de auto zijn mannetje al blijft het natuurlijk een combi ! Bandjes protesteerden trouwens wel snel bij snel genomen bochten. Bij Hoenderloo de snelweg af om wat rustige binnenwegen en snelle bochtjes te pakken en uiteindelijk de auto in the middle of nowhere in het bos geparkeerd voor een uitgebreide inspectie en de foto's !
Over de afwerking en uitrusting van de Skoda kan ik kort zijn: perfect in orde ! De met leer/alcantara/stof bekleedde stoelen zijn vrij hard maar zitten fantastisch en zijn voor zowel bestuurder als passagier in hoogte te verstellen. Verder een driespaaks sportstuur, helaas niet te leveren met stuurwielbediening ! Een goed uitgevoerd instrumentenpaneel, R32 pedalen en wat ik zelf heel fraai vond, een compleet in het zwart uitgevoerde hemel ! Deurpanelen, stuurwiel en handrem uitgevoerd in leer, kortom compleet en goed afgewerkt. De auto biedt achterin voldoende ruimte voor de passagiers en is zeker net zo ruim als de Altea. Achterklep open open open open open, goeiendag wat een ruimte (580 ltr)! Ook compleet afgewerkt met twee afluitbare opbergvakken en een volwaardig reservewiel.
Als laatste snel wat foto's gemaakt, auto teruggebracht en op naar huis !
Conclusie: Skoda heeft met deze Octavia RS een hele mooie wagen in de markt gezet die behoorlijk zal gaan scoren naar mijn mening ! Weliswaar stevig aan de prijs maar zeer compleet uitgerust met o.a. leer, xenon en ESP. Zoals de folder al zegt "Voor diegenen die een praktische familiewagen nodig hebben, maar hun sportieve dromen niet willen opgeven" Dat dekt inderdaad behoorlijk de lading !!
De afspraak had ik maandag al met Pon geregeld daar er nog geen RS-uitvoeringen bij de dealers staan. Vanochtend dus naar Leusden gereden in de Caddy TDI zodat ik hopelijk goed van het vermogensverschil kon genieten. Na ontvangst met koffie eerst even in de showroom rondgekeken waar een Race Blue Metallic RS sedan en een Corrida Red RS combi stonden. Allebei prachtig natuurlijk maar daarover later meer !
Na het papierwerk afgehandeld te hebben kreeg ik de sleutels van de Race Blue Combi die inmiddels klaarstond. Auto was trouwens verre van schoon compleet met zandhopen bij de voorstoelen ! Het eerste wat me gebeurde na het instappen was dat ik bijna tussen de voorstoelen inlag doordat de stoelen een centimeter of 20 lager bleken te zijn als die van de Altea.
Alles op de juiste hoogte, lengte en diepte gesteld en starten maar. Eerst rijden en dan gaan we later de details wel bekijken dacht ik ! De motor maakt een beschaafd bromgeluid en ik draai het parkeerterrein af en rijd de auto eerst rustig warm. Vrijwel direct op een provinciale weg merk ik wel meteen dat er nu een T voor de FSI staat !
De O2 zoals de wagen hier genoemd wordt, schakelt super zoals ik van de VAG-groep gewend ben. Ik besluit de snelweg op te gaan richting Apeldoorn en daar begint het feest ! Nadat de welbekende linksrijders bekeerd zijn tot rechtsrijders kan het voetje naar beneden ! Snelheid loopt vlotjes op tot ongeveer 210 km/u (jaja ik weethet) en dan houdt het vrij snel op door voorgangers. Voor wat betreft het rijgedrag, de O2 stuurt strak maar niet zo strak als ik verwacht had ! Ik vond hem zelfs wat indirect sturen.
Het sportonderstel is weliswaar sportief maar had wat mij betreft iets stugger mogen zijn ! Er is door Skoda nu een beetje een middenweg gekozen vind ik oftewel sportief comfortabel. Deze wagen stond trouwens op de als optie verkrijgbare 18 inch velgen met Conti's Sportcontact, standaard zijn dezelfde velgen in 17 inch. Over het acceleratievermogen, het is natuurlijk retesnel in vergelijking met m'n atmosferische FSI maar toch was het voor m'n gevoel wat "lazy" maar dat zal denk ik wel te verhelpen zijn met een Milltek en een JD-kuur. Nu heb ik ook nog niet zo lang geleden in een tot 270 pk getunede Leon gereden en dat gevoel miste ik dus nu...
Voor wat betreft het gooi- en smijtwerk staat de auto zijn mannetje al blijft het natuurlijk een combi ! Bandjes protesteerden trouwens wel snel bij snel genomen bochten. Bij Hoenderloo de snelweg af om wat rustige binnenwegen en snelle bochtjes te pakken en uiteindelijk de auto in the middle of nowhere in het bos geparkeerd voor een uitgebreide inspectie en de foto's !
Over de afwerking en uitrusting van de Skoda kan ik kort zijn: perfect in orde ! De met leer/alcantara/stof bekleedde stoelen zijn vrij hard maar zitten fantastisch en zijn voor zowel bestuurder als passagier in hoogte te verstellen. Verder een driespaaks sportstuur, helaas niet te leveren met stuurwielbediening ! Een goed uitgevoerd instrumentenpaneel, R32 pedalen en wat ik zelf heel fraai vond, een compleet in het zwart uitgevoerde hemel ! Deurpanelen, stuurwiel en handrem uitgevoerd in leer, kortom compleet en goed afgewerkt. De auto biedt achterin voldoende ruimte voor de passagiers en is zeker net zo ruim als de Altea. Achterklep open open open open open, goeiendag wat een ruimte (580 ltr)! Ook compleet afgewerkt met twee afluitbare opbergvakken en een volwaardig reservewiel.
Als laatste snel wat foto's gemaakt, auto teruggebracht en op naar huis !
Conclusie: Skoda heeft met deze Octavia RS een hele mooie wagen in de markt gezet die behoorlijk zal gaan scoren naar mijn mening ! Weliswaar stevig aan de prijs maar zeer compleet uitgerust met o.a. leer, xenon en ESP. Zoals de folder al zegt "Voor diegenen die een praktische familiewagen nodig hebben, maar hun sportieve dromen niet willen opgeven" Dat dekt inderdaad behoorlijk de lading !!