Gereden: Octavia RS Combi.

richyk

Actief lid
Zo vandaag even een zogenaamd momentje voor mezelf genomen ! En wat kun je dan beter doen dan 1,5 uur proefrijden in de nieuwe Skoda Octavia RS Combi.

De afspraak had ik maandag al met Pon geregeld daar er nog geen RS-uitvoeringen bij de dealers staan. Vanochtend dus naar Leusden gereden in de Caddy TDI zodat ik hopelijk goed van het vermogensverschil kon genieten. Na ontvangst met koffie eerst even in de showroom rondgekeken waar een Race Blue Metallic RS sedan en een Corrida Red RS combi stonden. Allebei prachtig natuurlijk maar daarover later meer !

Na het papierwerk afgehandeld te hebben kreeg ik de sleutels van de Race Blue Combi die inmiddels klaarstond. Auto was trouwens verre van schoon compleet met zandhopen bij de voorstoelen ! Het eerste wat me gebeurde na het instappen was dat ik bijna tussen de voorstoelen inlag doordat de stoelen een centimeter of 20 lager bleken te zijn als die van de Altea.

Alles op de juiste hoogte, lengte en diepte gesteld en starten maar. Eerst rijden en dan gaan we later de details wel bekijken dacht ik ! De motor maakt een beschaafd bromgeluid en ik draai het parkeerterrein af en rijd de auto eerst rustig warm. Vrijwel direct op een provinciale weg merk ik wel meteen dat er nu een T voor de FSI staat !

De O2 zoals de wagen hier genoemd wordt, schakelt super zoals ik van de VAG-groep gewend ben. Ik besluit de snelweg op te gaan richting Apeldoorn en daar begint het feest ! Nadat de welbekende linksrijders bekeerd zijn tot rechtsrijders kan het voetje naar beneden ! Snelheid loopt vlotjes op tot ongeveer 210 km/u (jaja ik weethet) en dan houdt het vrij snel op door voorgangers. Voor wat betreft het rijgedrag, de O2 stuurt strak maar niet zo strak als ik verwacht had ! Ik vond hem zelfs wat indirect sturen.

Het sportonderstel is weliswaar sportief maar had wat mij betreft iets stugger mogen zijn ! Er is door Skoda nu een beetje een middenweg gekozen vind ik oftewel sportief comfortabel. Deze wagen stond trouwens op de als optie verkrijgbare 18 inch velgen met Conti's Sportcontact, standaard zijn dezelfde velgen in 17 inch. Over het acceleratievermogen, het is natuurlijk retesnel in vergelijking met m'n atmosferische FSI maar toch was het voor m'n gevoel wat "lazy" maar dat zal denk ik wel te verhelpen zijn met een Milltek en een JD-kuur. Nu heb ik ook nog niet zo lang geleden in een tot 270 pk getunede Leon gereden en dat gevoel miste ik dus nu...

Voor wat betreft het gooi- en smijtwerk staat de auto zijn mannetje al blijft het natuurlijk een combi ! Bandjes protesteerden trouwens wel snel bij snel genomen bochten. Bij Hoenderloo de snelweg af om wat rustige binnenwegen en snelle bochtjes te pakken en uiteindelijk de auto in the middle of nowhere in het bos geparkeerd voor een uitgebreide inspectie en de foto's !

OctaviaRS003web.jpg

OctaviaRS001web.jpg

OctaviaRS009web.jpg

OctaviaRS007web.jpg

Over de afwerking en uitrusting van de Skoda kan ik kort zijn: perfect in orde ! De met leer/alcantara/stof bekleedde stoelen zijn vrij hard maar zitten fantastisch en zijn voor zowel bestuurder als passagier in hoogte te verstellen. Verder een driespaaks sportstuur, helaas niet te leveren met stuurwielbediening ! Een goed uitgevoerd instrumentenpaneel, R32 pedalen en wat ik zelf heel fraai vond, een compleet in het zwart uitgevoerde hemel ! Deurpanelen, stuurwiel en handrem uitgevoerd in leer, kortom compleet en goed afgewerkt. De auto biedt achterin voldoende ruimte voor de passagiers en is zeker net zo ruim als de Altea. Achterklep open open open open open, goeiendag wat een ruimte (580 ltr)! Ook compleet afgewerkt met twee afluitbare opbergvakken en een volwaardig reservewiel.

Als laatste snel wat foto's gemaakt, auto teruggebracht en op naar huis !

Conclusie: Skoda heeft met deze Octavia RS een hele mooie wagen in de markt gezet die behoorlijk zal gaan scoren naar mijn mening ! Weliswaar stevig aan de prijs maar zeer compleet uitgerust met o.a. leer, xenon en ESP. Zoals de folder al zegt "Voor diegenen die een praktische familiewagen nodig hebben, maar hun sportieve dromen niet willen opgeven" Dat dekt inderdaad behoorlijk de lading !!
 

Dutch4x4

Senior Member
Goed verhaal! Alleen jammer van die soms sneue reacties op seat-online, waar je deze review ook hebt geplaatst.

Voorbeeldje? Deze dan:

"Naar mijn mening is Skoda daar waar Seat zo'n vijf jaar geleden stond. Kennelijk denken leasemij'en er ook zo over, want Skoda ligt niet echt goed in de lease (restwaarde). Dit in tegenstelling tot Seat."

Excuse me? Seat is allang het lelijke eendje binnen VAG en de restwaarde van Skoda's is even goed als die van VW's en relatief gezien vaak beter. Dat blijkt ook uit het leasesucces van de O2.

En zelf ben je nog iets te voorzichtig, Richy... /forum/images/graemlins/wink.gif

"M'n mening is intussen achterhaald want de afwerking ligt minimaal op hetzelfde niveau als van Seat en het uitrustingsniveau zelfs hoger"

Eh, de afwerking bij Skoda staat al jaren op een veel hoger plan dan bij Seat... Als ik de nieuwe Leon met de O2 vergelijk: no contest, echt. Ook qua materiaalgebruik trouwens.
 

richyk

Actief lid
Ik weet niet of ik iets te voorzichtig ben Dutch. Als je je eigenlijk voorheen nooit verdiept hebt in het merk Skoda dan weet je ook niet beter natuurlijk /forum/images/graemlins/blush.gif

En ach ja op S-O is nou eenmaal niet iedereen even realistisch ! Ik denk dat ik een auto redelijk op z'n waarde kan beoordelen. Ik heb voor de Altea twee Leons gereden, een VT en een Topsport en ben eigenlijk door het gemis van de turbo een beetje om me heen gaan kijken. Bij Seat komt in mei/juni de Altea FR TFSI op de markt voor ongeveer 32000 euro en dat was ook een optie voor me. Tot ik bij de FR TDI naar de standaarduitrusting keek ! Geen xenon, esp, leer, pdc en zelfs geen automatisch dimmende binnenspiegel ! Kortom als je dat allemaal bij moet bestellen ben je nog meer kwijt als voor de RS ! Dus op dit moment heeft deze mijn voorkeur....
 
Bij de dealer in Rotterdam staat al zo'n 6 weken een RS Combi! Onzin te denken dat je alleen bij Pon een proefritje kan regelen.
 

richyk

Actief lid
Fijn om te weten RePoMan ! Weet je ook welke dealer en welke kleur de auto heeft ? Heb trouwens niet zelf verzonnen dat je alleen bij Pon een proefrit kon maken, dit werd mij verteld door Pon !
 
Bedankt Richyk voor je 'testverslag'. Ik heb op 9 december reeds 'mijn' Octavia Combi RS besteld. Deze week pas bericht gehad van mijn dealer dat hij elk moment uitgeleverd gaat worden.

Mijn keuze is gevallen op de kleur zwart (op de auto- en motorshow in Essen, Duitsland gezien en meteen weg er van) en als opties heb ik 18" velgen, alarm, hill hold control, parking distance control ook voor, soundsystem (extra speakers en versterker/equalizer).

Als alles goed gaat, wordt ik ook nog over een week of 8 pappa; mijn vrouw weten te overtuigen dat de RS zo'n grote kofferruimte heeft voor de kinderwagen en zo.....ze was meteen akkoord.....zo heeft pappa in spé toch zijn GTI in familie-uitvoering.

Kan bijna niet meer wachten......
 
Het is maar goed dat zo'n baby nog geen tandjes heeft : dan trillen ze er ook niet uit door die 18" velgen + sportonderstel !!! /forum/images/graemlins/grin.gif

PS : ik ben jaloers.... /forum/images/graemlins/winkie.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: richyk</font><hr />

Fijn om te weten RePoMan ! Weet je ook welke dealer en welke kleur de auto heeft ? Heb trouwens niet zelf verzonnen dat je alleen bij Pon een proefrit kon maken, dit werd mij verteld door Pon !

[/ QUOTE ]

Richyk, ik ben niet boos. Puik verslag en mooie foto's, bedankt!!
 

richyk

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Henne</font><hr />

Skoda Centrum Utrecht heeft ook al een tijdje RS'sen staan....

[/ QUOTE ]

Heb ze gebeld en ze hebben een combi in blauw staan..
 

Mau

Lid
Bedankt Richyk! Zouden we vaker moeten doen hier op het forum, af en toe een verslagje van een skoda ervaring. Leuk om te lezen!

Veel plezier in de RS.... (zal wel lukke?!)
 

Henny

Actief lid
Grappig inderdaad. Ik heb ook al weken geleden (25-2, zie "RS test") proefgereden bij RijnWoud, waar ze toen 2 combi's hadden staan, één verkocht en één demo. Hij stond er toen ook al even, maar moest eerst wat kilometers hebben voor ze hem wilden "uitlenen". Bij een stand van ± 1.000 km kregen wij hem mee. Nu staat er inderdaad ook een hatchback, stuk mooier vind ik. En wat is ie mooi in het blauw.
En dat tandjes eruit trillen door een sportonderstel, blijft persoonlijk, maar als de afstemming nog harder was geweest had ik zeker ook niet geklaagd. Comfortabel zat voor mij hoor deze RS.

Voor wat betreft dat driespaaksstuurwiel, dat vind ik ook vreemd, want in de nieuwe Passat van m'n zwager zit gewoon een driespaaks met allerlei bedieningsknoppen. Is dus gewoon een keuze die men maakt bij VAG.
 

richyk

Actief lid
Graag gedaan hoor ! En laten we niet op de zaken vooruit lopen he, ik heb nog niks gekocht hoor ! Ik moet eerst nog een Seat Altea zien te slijten ! Nog liefhebbers hier /forum/images/graemlins/1761.gif
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zag vandaag ter hoogte van Hoenderloo op de A1 richting Amerfoort om 8.30 een blauwe O2 Combi RS rijden. Kwam net met mijn AD vrachtwagen uit Apeldoorn en werd ingehaald door de O2 RS. Iemand van dit forum ff aan het proefrijden misschien?
 

Rallye

Forumguru
Heb je gezien dat "jouw" RS dezelfde is als die uit de Autoweek test? Zie de nummerplaat.
</font><blockquote><font class="small">Citaat: CombiDemarrage</font><hr />

Volgende week in Autoweek:

Skoda Octavia II RS - Mercedes Benz B200 Turbo

16668.jpg

"Schijn bedriegt

Skoda zet de Octavia Combi RS nadrukkelijk als sportief neer. Mercedes doet dat niet met de B-klasse 200 Turbo. Toch zijn de motoren van deze twee wagens praktisch even sterk. Wat maakt de een dan tot een sportieve Combi en de ander tot gewoon een rappe versie van een soort MPV? En welke van de twee is eigenlijk het snelst?"

[/ QUOTE ]
 
Bovenaan Onderaan