Gerammel rondom voorwielophanging...

Ik vooral bij lage snelheid en hobbelige weg. Ik vermoed de stabilisatorstang maar heeft iemand hier goede (de)montage documentatie van?

Aan het wiel is geen speling te bespeuren.

(O2 station, 1.6TDI, 2009)
 

Erik_NL

Forumguru
je beschrijving doet me denken aan de versleten stabilisatierubbers van onze toenmalige Fabia I
 

Huibert

Forumguru
Stabilisatorstang ed. klinkt zeer aannemelijk en het controleren is ook vrij simpel. Je draait de voorwielen in een uiterste stand en dan kun je de koppelstang zien zitten, de ene kant zit aan de schokbreker en de andere kant aan de stab. stang, even hieraan plukken en trekken om te kijken of hier geen speling op zit. Nu volg je de stab. stang en zie je de beugel met rubber zitten waarin deze stang gelagerd zit. Deze beugel zit vanaf de kant van de aandrijf as met twee bouten vast. Wanneer je deze rubbers die enkele euro's kosten alvast in huis haalt kun je ze gelijk vervangen. En dan hetzelfde aan de andere kant, als amateur is dit redelijk binnen het uur te doen, alleen de auto wel op de grond laten staan want bij opkrikken komt de stang onder spanning te staan.
Succes.
 
Dit weekeinde gecheckt en bij beide koppelstangen de hoezen gescheurd en de rechter heeft speling...

Ik ga komend weekeinde sleutelen maar heb een paar vragen:
- Kan ik ergens aan de voorkant in het midden van de auto een garagekrik plaatsen?
- Gaan de "fusees" van de koppelstangen gemakkelijk los (zijn niet taps volgens mij)?
- Moeren/bouten borgen met Loctite of gelijkwaardig?
- Smering tussen rubber en stabilisatorstang (deze vervang ik ook gelijk maar).
 

Antera

Donateur
Succes met deze klus. Hier je antwoorden



- Kan ik ergens aan de voorkant in het midden van de auto een garagekrik plaatsen?
Advies alleen op de krikpunten verder geen 100% gegarandeerd goed punt.
- Gaan de "fusees" van de koppelstangen gemakkelijk los (zijn niet taps volgens mij)?
Moeren gaan niet altijd makkelijk los. Sleutel 18 en een inwendige torx nodig voor het asje.
- Moeren/bouten borgen met Loctite of gelijkwaardig?
Nieuwe moeren hebben van zichzelf een borging
- Smering tussen rubber en stabilisatorstang (deze vervang ik ook gelijk maar)
Die zijn wat lastiger bij te komen en kan je invetten.
 
Bovenaan Onderaan