Gemiddeld verbruik Kodiaq

Ar Ne

Lid
Bij deze zou ik een nieuw topic willen opstarten rond het verbruik van de Kodiaq. Dit ter info voor zowel toekomstige, nieuwe als ervaren Kodiaq rijders.

Ikzelf rijd nog maar een dikke week met deze fantastische wagen dus niet echt een goeie referentie maar ben vooral benieuwd naar het verbruik van mede-eigenaars.

Motortype/km-stand/gemiddeld verbruik/

Voor mezelf is dit:
1.4tsi 150pk DSG 2x4/ km-stand: 628km/ 8.2l/100km. Vooral over korte afstanden gereden!
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Verbruiksgegevens hier delen heeft alleen nut als het een gemiddelde over langere tijd is én uitgerekend met getankte liters en gereden kilometers, dus NIET wat de boordcomputer je voorspiegelt ;)
 

Japanese Power

Donateur
1.4TSi, 125 PK handbak / 20.308 / 8,59 l/100km.

Maar zie voor de actuele status de Spritmonitor in m'n handtekening.

Edit: een aantal Kodiaq rijders hebben deze ook in hun handtekening staan.

En wel even die Tapatalk reclame uitzetten hoor ;)
 

Ar Ne

Lid
Verbruiksgegevens hier delen heeft alleen nut als het een gemiddelde over langere tijd is én uitgerekend met getankte liters en gereden kilometers, dus NIET wat de boordcomputer je voorspiegelt ;)
Volledig mee eens. Maar kan toch wel iets van indicatie weergeven los van alle factoren die meespelen
 

Ar Ne

Lid
1.4TSi, 125 PK handbak / 20.308 / 8,59 l/100km.

Maar zie voor de actuele status de Spritmonitor in m'n handtekening.

Edit: een aantal Kodiaq rijders hebben deze ook in hun handtekening staan.

En wel even die Tapatalk reclame uitzetten hoor ;)
Dank voor de tip zou moeten in orde zijn
 

Japanese Power

Donateur
Dat is zo’n 28% meer dan fabrieksopgave
De eerste auto die standaard onder de gemiddelde fabrieksopgave komt moet nog worden gebouwd. De fabrieksopgave van mijn vorige auto was 1:25,4. Ik ben in 5 jaar tijd nooit zuiniger gekomen dan 1:17,2. Dus het kan erger ;)
 

Rayzman

Actief lid
De eerste auto die standaard onder de gemiddelde fabrieksopgave komt moet nog worden gebouwd. De fabrieksopgave van mijn vorige auto was 1:25,4. Ik ben in 5 jaar tijd nooit zuiniger gekomen dan 1:17,2. Dus het kan erger ;)
M’n O2 had over de tien jaar een gemiddelde van 1:14,3 bij een fabrieksopgave van 1:15,15. Ik had dus wel wat beter verwacht met nieuwe techniek.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maak dan een lijst die telkens aangevuld wordt en geen losse posts, dat is totaal onoverzichtelijk.
Er is al een lijst met alle types Skoda, zie
https://www.skodaforum.nl/forum/i/trofee-skoda-rijder-met-laagste-verbruik.21354/page-39
Als de Kodiakkers erg graag een eigen lijst willen dan kan dat natuurlijk, maar dan heb je alvast een bruikbaar voorbeeld...

Eén tip: zet in elk geval het verbruik voooraan de regel, liefst in L/100km en met een vast aantal decimalen. Dan blijft het overzichtelijk, vooral als je hem op volgorde houdt.

Vuistregel: neem het gemiddelde over een stuk of 10 tankbeurten, om verschillen in vulnivo een beetje weg te nivelleren.
 

Bakboord1

Forumguru
Ik mag niet meedoen met mijn tiguan 1.4 maar het valt me wel op dat ik met mijn conti ecosport veel zuinig rijdt dan met mijn Michelin winterbanden. Scheelt meer dan 0,5l per 100km en misschien zelfs wel 1l. Is dit herkenbaar of te wijten aan het inrij-effect?
 

Taxichauffeur

Senior Member
Ik heb een TDI 190PK 4x4 en ik doe zo'n 700 kilometer met een volle tank (80% snelwegkilometers). Als het alleen snelwegkilometers zijn en ik rustigaan doe dan haal ik bijna de 800 kilometer.

Ik reken het nooit precies uit, heb een zware rechtervoet maar vind het toch wat tegenvallen.
 

Sk_Hans

Forumguru
Met mijn Kodiaq (1.4 Tsi 125pk) heb ik nu een 5500km gereden en kom gemiddeld uit op zo'n 1 op 13,5. Bij 4500km is de auto getuned door JD (183pk) en sindsdien heb ik 2x getankt en geen verschil gemerkt.

Als ik rustig rij haal ik 1 op 14,5 en als ik veel autoweg rij met 100km/h max stukken kom ik zelfs op 1 op 17 uit. Geef ik wat meer gas zit ik op zo'n 1 op 12,5. Dat is ongeveer hetzelfde als met de Octavia Combi (1.4tsi, ook getuned) die ik hiervoor had. Dat is heel mooi voor een auto die een flink stuk zwaarder is en ook meer luchtweerstand heeft.
(ik tank meestal Shell V-power)
 

massis

Senior Member
Het verschil tussen lange afstand met warm weer en zomerbanden vs mijn normale verbruik met winterbanden is wel érg groot moet ik zeggen.

Ritje Hasselt - Amsterdam en terug op gemiddeld 4.7L/100 km (volgens boordcomputer), waar ik over langere tijd in de winter rond de 6.2L/100km zat.

Gemiddeld verbruik sinds zomerbanden erop liggen geeft hij aan als 5.8L/100km. Sinds ik er een beetje een sport van aan het maken ben zit ik met deze tank op 5.2L/100km.

Meeste afstand op 1 tank tot nu toe is 935km waarna ik er 55L ingedaan heb (ook echt wel VOL getankt, hij klikte bij 53.2L), wat qua feitelijk verbruik uitkomt op 5.88L/100km.

Benieuwd hoe dat deze tank afloopt, met 275km gedaan geeft hij aan dat ik nog 880km range heb voorlopig, dus richting de 1000 moet lukken.

Verder ook érg benieuwd wat het geeft straks richting Spanje met een 410L (Hapro Traxer 6.6 op nieuwe Hapro Aero 3 dragers) dakkoffer bovenop, vrouw & 2 kids erbij en een koffer die waarschijnlijk tot tegen het rolscherm gevuld is.

Betreft overigens een 150pk 2.0TDI Fwd.

Hiervoor had ik een 1.6TDI 105pk octavia Combi uit 2010, het verste dat ik daarmee ooit gedaan heb was 1034km vanuit Spanje terug naar huis, dus dat is mijn te kloppen getal voorlopig :tongue:
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Als je de kodiaq vol tankt tot het vulpistool automatisch stopt dan kan je er met een lage flow nog 6 liter bij doen voordat hij tot het randje zit. bij mijn vorige auto's was dat nooit meer dan zo'n 2 a 2,5 liter. Is in mijn geval 75 km langer doorrijden tot de volgende tankbeurt. In het instructieboekje staat dat je moet stoppen met vullen als het vulpistool de 1e keer afslaat maar dat doe ik dus nooit.
 
Bovenaan Onderaan