geluidsset Fabia 1 Elegance

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Sinds kort heb ik een Fabia Elegance.
Wat me opvalt is dat het geluid nogal uit balans is.
De tweeters in de raamsteilen geven een prachtig helder geluid, maar wel veeel harder dan de midden- (en lage-) toners in de deuren. Resultaat is een nogal kil geluid.

Is iemand hier al eens mee bezig geweest? Hoe kun je dit verbeteren?
Ik zoek eigenlijk naar oplossingen die enigszins binnen de standaard levering passen. Dus geen "Show your sound" 50 extra glimmende speakers ed.

De achter speakers heb ik al losgehaald, want deze klinken echt voor geen meter.

Verder heb ik overwogen om eens een weerstand tussen de tweeters te zetten, om de verhoudingen beter te laten kloppen.
Maar ik heb eigenlijk de indruk dat het rendement van de deurspeakers ook erg laag is, dus misschien heeft het meer zin om ze te vervangen door een type met een betere opbrengst.

Heeft iemand hier hier ervaring mee?
Hoe kom je eigenlijk bij die luidsprekers? Kun je die deurpanelen losschroeven?
Wat zit er eigenlijk in? 16Cm speakers?
 

Ronnie

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het geluid uit m'n Elegance,
Goede verdeling, goede bas en midden freq. uit de portieren.
Aftermarket radio met een andere impedantie misschien? 4/8/16 ohm?
Misschien heeft de vorige eigenaar er andere speakers ingezet.
Bij mijn auto zijn Bose speakers gemonteerd en het klinkt perfect!
Ter ondersteuning voor de speakers achter heb ik aan de zijkant in de kofferbak links en rechts nog 2 Sub's aangebracht met een klein 100wattertje.(misschien een ideetje)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik had hetzelfde euvel met mijn O2 icm met de columbus. Nu zit er (helaas) een JVC unit in met een equalizer waarmee je het geluid beter naar je eigen smaak in kunt stellen.
 

ronald_j

Actief lid
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het geluid uit m'n Elegance,
Goede verdeling, goede bas en midden freq. uit de portieren.
Aftermarket radio met een andere impedantie misschien? 4/8/16 ohm?

Ik heb dan ook nogal een kritisch oor. Fijn dat het hard kan, maar eerst maar eens zuiver.

Ja, het is een aftermarket radio van JVC. Deze is bedoeld om luidsprekers van 4 ohm aan te sturen, maar dat mag het probleem niet zijn.

Ik heb al een subwoofer geïnstalleerd, maar die kan alleen maar grommen.

Voor mijn gevoel mis ik een beetje het onderste bereik van ca 200-500Hz. De sub werkt daaronder uitstekend en vanaf ca 1000Hz pakken de tweeters het weer op. Daartussen zit een gat.

Van bepaalde baslijnen krijg ik de diepe tonen over de sub mee, en de hogere vallen weg. Bij spraak krijg ik relatief veel S-en en dergelijke.

Dat is inderdaad een bekend probleem van Bose systemen, dat het allemaal niet lekker aansluit.
Dus kan best dat het nog het originele Bose spul er nog in zit.

Ik heb begrepen van iemand dat er nog een kunststof deel achter de deurspeakers zit, waardoor ze niet in de deur kunnen ademen.
Klopt dat?

Is er ergens een handleiding van hoe dat allemaal open gaat?
 

Ronnie

Forumguru
Komt ie :
Voorste afdekplaatje van armsteun omhoogwippen (schroevendraaier door gleufje aan de onderkant steken), armsteun losschroeven, 2 schroefjes aan de onderkant in opbergvak losdraaien, voorzichtig met een schr.dr. de deurkaart aan de onderkant lostrekken(zit met clips vast) dan de gehele kaart naar boven uit de raamsponning drukken (beetje kracht zetten) en kabeltje van deuropener losmaken. Bij electrische ramen moet je nog eerst even de schakelaars eruit wippen en de bedrading losmaken.
Heb je handbediening moet je de ring in de raamslinger naar binnen schuiven en dan de slinger lostrekken.
Succes!
 

ronald_j

Actief lid
Ok, het gaatje heb ik gevonden, maar het clipje krijg ik zo 1,2,3 niet los. Ik denk dat ik er maar een keer een dagje voor moet uittrekken.
Ik begreep uit andere threads al dat er meer kleine probleempje zijn. Zoals dat de luidsprekers vastgepopt zitten.

Heb je trouwens ook enig idee van hoe de boel aangesloten is? Is er een scheidingsfilter tussen de speakers in de deur en de raamsteil. Zo ja, waar zit dat dan?
 
Bovenaan Onderaan