Geluid radio, navigatie, telefoon, spraakbediening Columbus is weg

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Enkele maanden geleden stelde ik vast dat de radio in mijn Octavia van 2014 (met Columbus) af en toe wegviel.
Het probleem is sindsdien zo erg dat de radio het nu nog maar heel erg sporadisch doet.
Blijkbaar is de hele Columbus nu "stom" (kan niet meer spreken), want navigatie geeft ook geen gesproken instructies meer. De telefoon (via bluetooth) kan ik ook niet meer horen en de spraakbediening wil ook niet meer met me praten.
Merk op: de spraakbediening hoort wel wat ik zeg en voert de commando's uit. Ook de telefoon werkt dus perfect in de andere richting: mijn gesprekspartner hoort me wel.
Verder werkt alles normaal.

Vandaag bij een bevriende onafhankelijke VW/Audi garagist onderhoud laten doen.
Hij heeft bij het uitlezen wel een melding als dat het navigatiedatabase niet is geactiveerd.
Hij kan me ook niet verder helpen met dit euvel.

Kan iemand licht scheppen? Ervaring delen? Oplossen?

Alleszins dank voor elke input.
 

EdK

Forumguru
De input van de audio is dus blijkbaar goed daar je vrouw jou wel kan horen... maar goed een vrouw hoort alles al fluister je.
En de audio output zegt zoek het maar uit, ik ga er eigenlijk van uit dat de speakers zelf gewoon goed zullen zijn.
Krijg eerder de indruk dat of de stekker mbt de audio achter de columbus unit niet goed is ( losgetrild of gecorrodeerd etc )
Of in ergste geval de columbus unit de boosdoener zelf is.
Je kunt de columbus met een torx schroevendraaier er zeer makkelijk uitschroeven om zelf te checken of de bekabeling wel goed is en blijkt het probleem toch in de unit zelf te zitten dan eens met http://www.kms-apeldoorn.nl/ contact opnemen voor reparatie. Ben je altijd goedkoper uit dan met een nieuwe unit !

Maar niet toevallig de mute knop ingedrukt ? want dan heb je ook geen geluid natuurlijk....:pardon:
 

widojo

Actief lid
Verschijnen er ook foutmeldingen op het scherm, zoals storing jukebox, navigatie database niet gevonden, of dat er schermen blijven hangen en wisselen naar bijvoorbeeld radio of media niet meer mogelijk is?
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@EdK Nee hoor, de mute-knop doet het (icoontje verschijnt bovenaan de display). Dus niet per ongeluk ingedrukt :-)
@Antera Dat is geen goed nieuws .... hopelijk toch een stekker-probleem zoals @EdK suggereert. Of is dat nogal utopisch en moet ik geen valse hoop koesteren?
@widojo Op het scherm geen bizarre mededelingen, maar enkele dage geleden waren de POI's verdwenen. Deze zijn intussen wel teruggekomen. Bij uitlezing verschijnt er wel een melding dat de navigatiedatabase niet actief is (of zoiets). Ik denk dat jij wel op een goed spoor zit .....
Alle ideeën welkom
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Bedankt voor alle input.
Vandaag bij de dealer geweest (afspraak binnen de 2 werkdagen na contactname: prima en zeer uitzonderlijk)
Ze zijn erin geslaagd het euvel via software te verhelpen. Alles functioneert weer als vanouds en zoals het hoort. Kost ongeveer € 84 BTWinbegr. Dat valt nog enigszins mee.
Oorzaak konden ze niet met zekerheid meedelen, maar volgens hen was de "oude" software mogelijks storingsgevoelig (kan wel eens "vastlopen") en zou de nieuwe beter zijn. Eigenlijk een beetje jammer dat de klant dan toch moet betalen voor iets dat niet echt vakkundig geprogrammeerd was, maar ik ben al blij dat de kosten niet helemaal de pan uitswingen.
Letterlijke beschrijving van de werkzaamheden (zoals vermeld op factuur):
01500000 interactieve punctie .sw update+sf navi stuurdoos +sf vreijschakelen en programeren (sic)​
 

Antera

Donateur
goed om te horen dat dat de oplossing was. Je probleem was al sinds dat je hem kocht dan?
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@RoelF Dankjewel
@Antera Het probleem is begonnen ergens in Mei van dit jaar (de auto is van mei 2014), toen de radio en alle andere geluid af en toe uitvielen, om ook af en toe weer aan te floepen. Het werd geleidelijk erger, steeds minder momenten met geluid om uiteindelijk helemaal "stom" te worden. Moest dit van bij het begin geweest zijn, dan had ik het in garantie laten oplossen, zonder dralen. Tussen de eerste veschijnselen en vandaag zijn er een paar maanden verlopen omdat ik in de zomer + september zowiezo zeer weinig met de auto zou rijden. Maar volgens de garagist zat het probleem in een gebrekkige software in de eerste serie en die software zou nu beter zijn. Ik weet niet of ik dat moet geloven, want ik lees er in dit forum nergens iets over; niemand heeft een gelijkaardig probleem. Maar als zijn uitleg klopt, dan vind ik het eigenlijk (alhoewel opgelucht dat het "maar dat" is en "slechts" €84 gekost heeft om te verhelpen), een beetje droevig dat wij als klant opdraaien voor de herstelling van iets dat blijkbaar van in den beginnen storingsgevoelig (dus slecht geprogrammeerd) zou zijn en kon vastlopen. Hij vergeleek het met een smartphone die ook wel eens "vastliep". Ten eerste: de mijne loopt niet vast. En ten tweede, meestal helpt afsluiten en heropstarten met dergelijke systemen. Bovendien zijn de updates op je smartphone gratis (ze worden zelfs opgedrongen door het systeem). Maar ik weet echt niet of de uitleg van die man wel klopt. Mogelijks heb ik een beetje ongeluk gehad en is mijn software na 3 jaar om een totaal onbekende en willekeurige reden deels in de soep gedraaid. Ik probeer het je zo goed mogelijk uit te leggen, omdat ik weet dat jij intensief met al die dingen bezig bent. Maar eerlijk gezegd moet ik ook maar voortgaan op wat ik heb vastgesteld en wat men mij heeft verteld.
Nog vragen, vuur maar af, als ik iets kan bijdragen aan dit forum, doe ik het met plezier
 

EdK

Forumguru
Nu is € 84,00 eurie een bedrag war je overheen kunt komen.
Toch blijf ik het een bedrag dat de dealer ( importeur ) op zich had moeten nemen.
Als er een firmware update is gedaan dan praat je over bugs die opgelost worden is een systeem.
En of ik nu een smartfeun of een PC moederbord heb, dan is die firmware gratis te verkrijgen en derhalve op eigen risico weliswaar ( kleine lettertjes ) te updaten.
Nu is het volgens mij erg moeilijk om firmware op normale manier te verkrijgen bij VAG dus als ze het dan zo graag zelf willen updaten dan behoren ze dit gratis te doen mijn inziens.

Derhalve had ik aan de receptie deze discussie zeker aangegaan ondanks de 3 jaar oude wagen dan...
En wie zegt nu niet dat bij een onderhoudsbeurt er een fabrieks update is gedaan en hieruit jouw probleem is ontstaan ?
Als dit zo zou zijn zou het helemaal gratis opgelost moeten worden.

Maar goed jij kunt er mee leven uit je woorden op te maken en ga je zeker niet opruien om de discussie aan te gaan met je dealer
 

widojo

Actief lid
Hoop dat het probleem definitief is opgelost maar heb mijn twijfels. Ja het is een computer en die kan vastlopen, en ja er is nieuwe firmware voor de Columbus. En € 84,- is niet zo veel, maar, het voelt niet lekker.
Nu schrijf je zelf dat je de afgelopen maanden weinig hebt gereden, maar mag ik hieruit wel concluderen dat dit probleem zich toen niet voordeed? En als er geen probleem was, zou het kunnen zijn dat het probleem zich nu weer voordoet omdat het wat kouder is geworden, of is dit toeval?
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@EdK Terechte reaktie. Dit wekt inderdaad verontwaardiging. Ik denk wel niet dat het tijdens een onderhoudsbeurt zou zijn geweest, want deze is 2 jaar geleden uitgevoerd. Maar het is toch telkens hetzelfde. Je wordt opgelicht waar je bijstaat en kijkt lijdzaam toe. Voorbeeld 1: Xenon-lamp vervangen @ €275,- voor de lamp (+ een beetje werkuren). Dezelfde lamp (zelfde merk, aleen niet in een VAG-doosje) kan je kopen voor minder dan €75,- in de speciaalzaak. Voorbeeld 2: oliewissel @ €20,-/ltr. De dealer koopt die in vaatjes van 60ltr en trekt BTW terug. Ik heb identiek dezelfde olie gekocht in een literbysje aan € 8,95/ltr + €2,95 verzendingskosten. Maar je conclusie is helemaal juist: ik laat het maar zo.


@widojo Ik heb echt niet de indruk dat het met temperatuur te maken had. Laatste zondag en maandag waren behoorlijk warm en niets werkte. Ik heb weinig gereden, maar wel af en toe, meestal zeer korte afstandjes. Ik hoop in elk gevak dat je gevoel er deze keer naast zit en dat ik (weliswaar € 84,- lichtergemaakt) geen problemen meer za hebben.

Hoe willen ze nu ooit zelfrijdende auto's maken als zo'n pruts-systeem al vastloopt???? Maar nu ben ik waarschijnlijk off-topic.
 

Antera

Donateur
@O3C1.4TSIDSG7 niet zo negatief. Geen enkele auto is feilloos ook geen Tesla of welke dan ook. Je wilt niet weten hoeveel software updates dat er toegepast worden op deze auto's daarnaast zijn er altijd maandagmorgen of vrijdagmiddag auto's die wat meer problemen hebben dan anderen. Niets geks en zoals dat ieder mens anders is is dat met een auto net zo. De een heeft meer gebreken dan de ander. Niets is 100% gelijk
 
Bovenaan Onderaan