Geluid Octavia vs Superb

DimiTator

Actief lid
Momenteel rij ik met een zeer goed uitgeruste Superb (2018) 2.0D DSG.
Aangezien ik hypoacousis heb (overgevoelig aan lawaai) is deze ook uitgerust met geluidwerend glas.
Door omstandigheden moet ik naar een nieuwe leasewagen uitkijken. Superb valt prima mee,, is alleen te groot.

Mijn vraag: hoe scoort de huidige Octavia qua interieur- en rijlawaai versus Superb? Zijn daar officiele metingen over beschikbaar?

brepus13

Forumguru
Ik denk dat je dan beter richting een Volkswagen of Audi kan gaan kijken. Die worden net even wat beter afgewerkt op dit gebied.

Bakkertje

Forumguru
Ben ik het niet helemaal met je eens @brepus13 ik heb een Passat gehad en die gaf meer lawaai dan de Superb 2 die ik daarvoor had..
Er zijn overigens aardig wat manier hier op het forum voorbij gekomen om windruis tegen te gaan.

Ik zou in eerste instantie dit bespreekbaar maken bij het kiezen van een volgende auto.

Anders zijn er bij Ali heel veel rubbers te vinden om allerlei kieren te dichten

brepus13

Forumguru
Helemaal eens met je @Bakkertje maar het gaat dus niet om een superb maar om een Octavia. En een golf, Passat of A4 worden wat beter in elkaar gezet is mijn ervaring. Men gebruikt wat meer demping materiaal, andere kunstoffen etc.

Tinusss

Nieuw lid
Zijn er al duidelijke verschillen eens in beeld gebracht qua isolatie? Bijvoorbeeld tussen een Octavia en een Golf qua materiaalgebruik of het ontbreken van isolatie op bepaalde plekken? Ik weet uit eigen ervaring dat de Octavia benzine uit 2014 standaard geen motorkapisolatie heeft onder de kap. Dit kan achteraf redelijk makkelijk worden ingebouwd/geklikt.

De Golf 7 vind ik namelijk een stuk stiller dan een Leon of Octavia van hetzelfde bouwjaar (alle 3 gehad 2014 octavia, 2015 leon en 2017 golf)

Tassin

Forumguru
Het prijsverschil tussen Skoda, VW en Audi zit 'em o.m. in telkens dikkere geluidsisolatie. Generatieverschillen moet je ook meenemen als je modellen gaat vergelijken. De nieuwste Passat zal beter zijn dan de vorige generatie A4.

Ik heb zelf ook 5 jaar met een Superb 3 gereden en rijd nu met een Octavia 4. De O4 heeft de S3 bijna ingehaald, maar als je erg gevoelig bent voor lawaai, zal je de O4 zeker niet als stiller ervaren. Als je kleiner en stiller wil, kan je best uitkijken naar bv. A3 of A4.

Canon-Eye

Forumguru
Ik ervaar mijn Leon als een uitermate stille auto, zowel erin zittend als ernaast staande bij draaiende motor. Nou is dat wel de 1.0TSI, ik weet niet hoe dit bij zwaardere motorisering uitpakt.
Flinke proefritten maken in alle modellen die je aanspreken, da's de enige raad die ik kan geven...

64rhfx

Senior Member
Ik ging van een Passat 1.8 naar een Oct 2 2,0 door naar een Oct 3 1.4. De Passat won het en de Oct 3 verloor het op alle punten. Ik heb motorkap geïsoleerd, hielp geen fluit. Dus gezien mijn ervaring ga ik toch weer naar een Passat. De 4 zal niet beter zijn door alle gewichtsbesparingen om aan minimale uitstoot te komen.

Mr_McPhisto

Actief lid
Nou. Rij sinds twee weken in Octavia phev of Iv of geef de hybride een naam. Hiervoor de superb gereden. Ook de 2.0tdi. kan je vertellen dat ik de geluidsbeleving nu veel en veel rustiger en prettiger vind. Hyperaccusis is ontzettend vervelend en dan kan denk ik diesel sowieso al in het nadeel zijn voor je. De dieselmotor heeft een lagere motortoon. Deze worden ook via chassis getransporteerd en daartegen helpt uiteindelijk isolatie niet meer. Dit zal tevens voor bandengeluid ook enigszins spelen. Geluiden van buiten als wind en verkeer kan ik niet goed beoordelen tussen superb met isolatie en de huidige (normale) octavia.
Een benzine motor heeft al een veel minder lastige toon, want klinkt vriendelijker en geleiding van geluid via chassis is gewoon minder hevig.
Maar mee eens met commentaar hierboven, ga het testen en probeer een hybride te vinden en bijvoorbeeld dit in een superb te testen. Die ken je en rij eens phev. Succes ieder geval met deze zoektocht!

@win

Lid
Heb de 1.0 e-TEC benzine combi met dsg - had een 1.6 diesel handbak O3 hiervoor ,
Wat een verschil in geluid zeg !!
Ik was eerder bang dat de benzine meer lawaai zou maken zeker op de snelweg.

Zeker door de nieuwe O4 dakdragers - deze zijn nu verlaagd en gesloten , dit geeft een hoop minder geruis boven je hoofd.

positief verrast!

• Leuk
Waarderingen: GNe
Bovenaan Onderaan