geluid, meegaand met toerental

vandijksuperb

Nieuw lid
hallo allemaal,

Ik heb een superb 2.0 benzine uit 2005.
Sinds een maand of twee heb ik een geluid in het motorblok dat hoger is dan het motorgeluid zelf, maar wel in toon omhoog en omlaag gaat met het toerental.
Ook als de koppeling is ingedrukt, tijdens het rijden etc.
De garage heeft een spanrol van de multiriem vervangen (was ook wel nodig), maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Het geluid lijkt echt uit het blok te komen.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Welke andere diagnostische acties kan ik doen?
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk het lager van de (metalen) spanrol van de distributieriem, (Bovenste helft van de kap erafhalen, dan zie je 'm zitten en kun je 'm bewegen). Is de dynamo ook gechecked?
 

Antera

Donateur
Ik vermoed ook iets wat meeloopt en zoals ronnie zegt kan dat goed de dynamo zijn. Anders moeten ze die multiriem er even afpakken en de auto starten en heel even luisteren. Niet te lang want weet niet waar de waterpomp zit en of die met de tandriem worden aangedreven of apart
 

vandijksuperb

Nieuw lid
Hallo Ronnie (en anderen),

vandaag even met de garage gebeld. Vorig jaar is de distributieriem vervangen met alle rollen. Dat zou het dus eigenlijk niet kunnen zijn. Het geluid komt uit het blok, als je ervoor staat aan de rechterkant. Daarmee is de dynamo uitgesloten denk ik (@Ronnie en Antera).
Heb je nog meer tips die gecheckt kunnen worden?
Alvast bedankt voor de moeite!
 

Ronnie

Forumguru
Motor zit er overlangs in, je kunt vrij gemakkelijk diverse onderdelen beluisteren door er een lange schroevendraaier op te zetten en vervolgens het uiteinde aan het oor te houden, werkt als een soort stehtoscoop.
Bijgaand een overzichtje van de inbouwplaatsen van de onderdelen.
 

Bijlagen

  • Superb I 2.0 Overzicht van inbouwplaatsen.doc
    147,5 KB · Weergaven: 10

Antera

Donateur
dan is het niet de bak en moet het motorisch te vinden zijn. Zoals Ronnie zegt maar pas op voor draaiende delen.
 

vandijksuperb

Nieuw lid
allen,

De diagnose was snel gesteld: één van de poelies die worden aangestuurd door de multiriem.
Het bleek toch een lager te zijn van ......, iets dat vlak bij de fan zit in ieder geval.
Nieuw lager erin en het is weer klaar!
Dank iedereen voor de hulp!
 
Bovenaan Onderaan