Geluid bij bocht naar links

cwind

Nieuw lid
Kodiaq 1.5 TSI 2022 Sportline:
Bij het rijden en insturen naar links (bocht/rotonde) ontstaat direct een geluid dat lijkt op een (licht) schavend geluid.
Optisch geen vreemde dingen geconstateerd, ook niet achter de velg.
Weet iemand hier ook van ?

Dealer kon geen antwoord geven op dit geluid.

Gr. Cees
 

ErwinM123

Nieuw lid
Moet zeggen dat ik hetzelfde ervaar met mijn Kodiaq, altijd bocht naar links op rotonde, en als ik dan weer rechts uitstuur dan meteen weg. Rijd hier al twee jaar mee, en dacht altijd dat dit iets van de aandrijfassen was…..
 

64rhfx

Senior Member
Ik en anderen ook hebben dat al jaren bij de Octavia 3. Allerlei oorzaken zijn genoemd, van lagers tot motorblokophanging. Ik heb mij erbij neergelegd.
 

ErwinM123

Nieuw lid
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik mij er niet aan stoor, kan het bij de volgende beurt nog eens aankaarten, maar wiellager na 51K kilometer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Ophanging bij Skoda is gewoon een kraak festival. Zoals hierboven vermeld ook de Octavia 3 heeft er last van. Ik heb altijd in dezelfde bocht richting de supermarkt altijd een soort kraak, schaaf of iets aan de linker voorkant, daarna is het ook weg. Verder kraakt die ook wel behoorlijk. Na een langere rit is dit overigens weg. Ik spuit alle rubbers met WD professionele in speciaal voor rubbers gewoon aan de buitenkant van de rubbers bij elke zomer en winterwissel… het is dan voor enkele weken weg. Denk dat het voornamelijk van de stab stang rubbers komt, deze geven het geluid ook door aan je hele ophanging want het zit verbonden ermee. Zou me er niet te druk om maken, rij er al 8 jaar mee. Maar als u garantie heeft kan er altijd naar gekeken worden.
 

Falky

Nieuw lid
Hi Cees,

Dit zag ik op Skoda-kodiaq-forum.de.

Laat ons weten of dit bij jou ook het geval is. Ben erg benieuwd
 

Bijlagen

  • 388EF67D-CE79-4824-BEA4-B8B0EE481851.jpeg
    388EF67D-CE79-4824-BEA4-B8B0EE481851.jpeg
    488,4 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:

Ehot

Lid
Ik had hetzelfde probleem. Ook bij een 1.5 Sportline handgeschakeld. Geef aan je dealer TPI 2064801/7 door. Als hij dit opzoekt in de database zou het moeten helpen. Eventueel kunnen ze ook met auto Broerse in Numansdorp contact opnemen
 

frankevers89

Nieuw lid
Bedankt voor deze zeer nuttige topic!
Ben zelf in het bezit van een kodiaq 1.5 ACT uit april 2019, en had een soortgelijk geluid.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de steun welke in deze auto zat met art 5QA 199555AK ergens in de tijd vervangen werd door VW met art 5QA199555C.

Er waren verschillende producenten die het oud type steun produceerde echter hiermee zijn gestopt. Het nieuwe type is uitsluitend nog verkrijgbaar via Pon, niet aan te komen via een reguliere auto zaak.

Het optische verschil is minimaal, echter hardheid van het rubber (nieuwe steun) is anders/stugger.

Zie ook https://www.skoda-kodiaq-forum.de/index.php?thread/620-dsg-geräusche/&pageNo=44

Na vervangen van de steun is geluid compleet verdwenen, ook trekt de pook minder met selecteren van versnelling ( betreft een DSG 7)

Ben zeer tevreden over het resultaat.
Omwisselen van de steunen heb ik zelf thuis op de oprit uitgevoerd en nam ongeveer 1,5 uur in beslag.

Groetjes,

Frank
 

frankevers89

Nieuw lid
Ik beschreef het verkeerd, eerder voelde je bij schakelen meer weerstand/schokken tussen het selecteren van D, N naar R.
Gaat nu vloeiender, daar bedoelde ik inderdaad niet de pook zelf mee. Komt uiteraard ook door de stugheid van rubber in steun

Overigens zit de pook wel degelijk aan de bak, met duw/trekkabel.
 
Bovenaan Onderaan