Geleidertje lamel luchtrooster afgebroken

eriktv

Forumguru
Sinds ik onze O1 RS kocht hangt er al één lamelletje van het rechterventilatirooster los. Door hem goed te richten valt het niemand op, maar ik wil het toch weer netjes maken.

Ik heb al een aantal topics over afgebroken lamelletjes in diverse Škoda's gelezen en had nog een exemplaar van de middelste ventilatie-unit, dus had goede hoop met wat tips de afgebroken lamel te vervangen. Maar....

De lamel blijkt nog intact, het geleidertje waarin hij draait is afgebroken. Het kleine u-vormige stukje plastic, zoals op onderstaande foto's te zien is. Mijn vraag nu: hoe verwijder ik de unit zonder iets te bschadigen uit het dashboard? Vind het doodeng om kracht te zetten op het harde plastic :thinking:

Dan kan ik kijken of één van de twee roosterunits uit het middelste exemplaar past of dat ik een losse moet vinden. Als iemand dit toevallig weet houd ik mij ook aanbevolen ;)

image.jpg
image.jpg
 

Desperado

Forumguru
Ik heb de rechter ook vervangen. Schroevendraaier ertussen en voorzichtig eruit wrikken ging prima bij mij. Ik heb voor een paar tientjes een nieuwe uit tjechie laten komen
 

Joske

Forumguru
normaal gesproken moet je het handschoenkastje verwijderen en de rechter afdekking van het dashboard demonteren, dan krijg je dit te zien:
(deze klemmetjes moet je induwen en zo kan je het rooster naar buiten duwen)

S80-0073.png
 

eriktv

Forumguru
De methode van @Desperado werkte goed (dank!). Voorzichtig met de schroevendraaier ertussen en zonder veel moeite het ding eruit geschoven.

Het linkerdeel van de middenunit (waarvan ik nog een reserve-exemplaar had) past na het overzetten van het verloopstuk 1-op-1. Ik moest wel het geheel van knoppen, frame en de lamelletjes weer in elkaar wurmen, maar dit lukte gelukkig. Nu dus in de aanbieding: lamelletjes, alarmlichtschakelaar, frame, unit voor links of rechts-mid :D - mocht je iets nodig hebben, stuur gerust een pm.

IMAG2043.jpg IMAG2044 (1280x722).jpg
 

Cordoba

Forumguru
OK, het is dus al gelukt. Bij mijn Fabia ook het complete lamellenroostertje eruit gehaald, en lamellen uit een slooprooster geplaatst. Het is een $%#-werkje met geduld, en waar je ook een vrij goede fijnzinnige motoriek voor nodig hebt, maar het is te doen.
 
J

Johan Falize

Hallo,
Ik heb een paar lamellen nodig voor de midden ventilatierooster.
Kan je mij daar aan helpen?
Ik heb een Skoda Octavia Combi 1.6SR (MK1) van mei 2003.
Het roosternummer is: 1U0820951.

Groetjes van Johan Falize. IMG_1185.JPG

$_57.JPG
Dit mis het ventiltierooster.
 

eriktv

Forumguru
Ik zal eens voor je kijken wat ik in de garage heb liggen. Mijn O1 is destijds overgegaan naar mijn schoonouders (in Tsjechië), dus het kan zijn dat ze met de rest van de reserveonderdelen daar liggen.
 
J

Johan Falize

Hallo "eriktv"

Ik zou al heel erg blij zijn met een paar lamelletjes...
Die zou je eventueel (tegen een vergoeding) in een envelop met de post kunnen sturen.
Dus ik hoop dat je nog een paar lamelletjes kan vinden.
Tot hoors.

Gr. Johan.
 
J

Johan Falize

Dank je wel Erik.
Als ik iets voor je terug kan doen, of voor alle mede forumbezoekers, zal ik jullie zeker met "raad en daad" ter zijde staan.

Dak je wel.

Groetjes van Johan.
 

turboturbo

Forumguru
Goed om te weten dat je nog lamellen hebt liggen, @eriktv !

Ik denk niet dat ik ze ooit nodig zal hebben aangezien ik niks aan de lamellen hang of bevestig (stankverspreiders of tel / navi - houder) maar je weet maar nooit (met kinderen bijv) :nailbiting:
 

eriktv

Forumguru
Alle 4 lamelletjes die over waren zijn onderweg naar Johan, de rest (zie foto's hierboven) heb ik nog liggen. Maar ik denk dat ik dat ook een keer weg ga gooien, aangezien dat nooit kapot gaat.
 
J

Johan Falize

Hallo Erik,
De lamelletjes zijn in "goede gezondheid" aangekomen.
Dank je wel.

Groetjes van Johan.
 
J

Johan Falize

Ja, dat scheelt.
Nu kan je jouw "bolide" ook weer binnen zetten, ha, ha...

Jouw lamelletje zit er in.
Ging heel gemakkelijk:
Het kapotte lamelletje in het midden omlaag buigen, en (bij mij dan) aan de linkerzijde het lamelletje omhoog drukken, tot het pinnetje eruit gaat.
Dan de twee pinnetjes van de nieuwe lamel (bij mij) aan de rechterkant in de juiste openingen doen, en dan weer in het midden omlaag drukken, en tegelijkertijd aan de linker kant omhoog drukken tot het pinnetje aan de binnenkant tegen de zijkant komt, en dan het pinnetje in het gaatje schuiven. KLAAR.
Laat die zomer nou maar komen...

Groetjes van Johan.
 
Bovenaan Onderaan