Gele sludge onder koelvloeistof en onder oliedop

Hallo skodafans!

Ik ben Wouter en voor het eerst hier . Wij hebben voor het eerst een Skoda gekocht ( fabia 1 1.4 mpi 2003 ) en hebben helaas niet echt geluk met de auto .
Na een aantal kilometers ging het uitlaatsysteem lampje branden . De auto ging niet anders rijden maar thuis wel even uitlaten lezen . Het bleek om benzinedamp te gaan . Helaas geen foutcode voor jullie...... Na het resetten kwam de melding na een paar kilometer weer terug. Ook heb ik zelf onder de motorkap gekeken en verschillende geconstateerd : mayo onder de koelvloeistof dop en onder de oliedop. Misschien is het niets maar het blok is ook niet helemaal schoon bij de pakkingen .
Kunnen we al een beet voorzichtig concluderen dat ook deze mpi een lekke koppakking heeft? Ik hoor graag van jullie want de garage gaat dit gratis verhelpen als dit zo is .

Alvast bedankt!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 69

Zwapp

Forumguru
Hm dat ziet er inderdaad niet best uit... de techneuten hier kunnen je zeker wel advies geven! Ik vrees echter het ergste...
Succes ermee!

Noord26

Forumguru
Als er sludge onder de oliedop zit kan dat tekenen zijn van veel korte stukjes rijden. Maar als er ook onder de koelvloeistof zit is de grootste verdachte idd de koppaking waardoor koelvloeistof en olie kunnen vermengen..

Cordoba

Forumguru
Zoals Noord26 al opmerkt: onder de oliedop kan dat heel goed komen door het rijden van korte stukjes, maar onder de koelvloeistof dat is toch wel echt alarmerend.
Is de koelvloeistof nog wel roze van kleur, of is die ook bruinig geworden?

Lekke koppakking is ook wel typische MPI kwaal, dus ook wat dat betreft klopt het wel. Overigens bij het vernieuwen van de koppakking gaat het ook vaak fout, doordat niet juist gewerkt wordt en de cilindervoeringen verschuiven tijden de reparatie, waardoor opnieuw problemen ontstaan zoals verlies van koelvloeistof.

Ruikt de olie ook zoet? Koelvloeistof bevat glycol en heeft een zoete geur, dat kun je dus ruiken als het in de olie komt, en ook als het in de cilinders komt, kun je het ruiken doordat de uitlaatgassen dan zoet ruiken.

@Skodafan2014 :bloemen:Welkom op het forum en het wordt op prijs gesteld als je jezelf even voorstelt in dit forumdeel.

Ik begrijp uit je tekst, dat je ondertussen ook het belang kent van het juiste nurmmer van de uitgelezen foutcodes. De omschrijving zoals die er nu staat, heb ik niet eerder gezien, en ik vermoed dat dit komt omdat de omschrijving door 'eigen interpretaties' in de communicatie-keten nogal afwijkt van de officiele omschrijving.

@Cordoba

Bedankt voor je advies ! De koelvloeistof is inderdaad zoetig van geur en op de koelvloeistof drijft een bruine drap image.jpg
image.jpg

De man van de garage zegt dat misschien er iemand olie in heeft gedaan ......
Ik vind het zelf niet echt heel geloofwaardig ! Mezelf voorstellen zal ik zeker even doen eerst dit avontuur met de garage even afwachten en dan hopelijk kan ik dan genieten van de auto. Ik vind het namelijk de auto op zicht erg leuk.

Noord26

Forumguru
Je garage zal niet kunnen ontkennen dat alles richting een lekkende koppakking wijst. Iemand zou olie in de koelvloeistof hebben kunnen gedaan natuurlijk. Als je zelf niets hebt bijgevuld hebben ze bij de garage het in de verkeerde opening gegooid en dat lijkt mij wel erg onaannemelijk. Daarom in mijn optiek: grootste verdachte is en blijft een lekke koppakking.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De man van de garage zegt dat misschien er iemand olie in heeft gedaan ......

Een garage waar ze olie in een gevuld reservoir met roze koelvloeistof doen. :shutup: Dat is of een Russische homo-hater (vanwege de roze kleur van de koelvloeistof), of een "bijzonder kundige monteur".:shutup: Ik denk als je in een winkelcentrum 100 vrouwen aanspreekt, en vraagt om olie bij te vullen dat minder dan 5% olie bij zal vullen bij de roze koelvloeistof (om maar even in de hoek van de voor-oordelen te blijven).

Bedankt voor jullie input! Morgen maar kijken wat voor verassingen de garage voor mij heeft. Ik zag ook net in het serviceboekje dat de auto bij die zelfde garage in onderhoud was!
Ik ben een beetje bang dat ze dit al beetje wisten en misschien anticipeerde op mijn onkunde . Maar ik heb nu genoeg informatie om mij niet te laten foppen .

Ik laat nog wel weten hoe dit afloopt.

Wouter

Een garage waar ze olie in een gevuld reservoir met roze koelvloeistof doen. :shutup: Dat is of een Russische homo-hater (vanwege de roze kleur van de koelvloeistof), of een "bijzonder kundige monteur".:shutup: Ik denk als je in een winkelcentrum 100 vrouwen aanspreekt, en vraagt om olie bij te vullen dat minder dan 5% olie bij zal vullen bij de roze koelvloeistof (om maar even in de hoek van de voor-oordelen te blijven).

Ik zal de beste man eens goed observeren!

Bakkertje

Forumguru
Hebben ze misschien koelvloeistof in de 710 dop gedaan :deuk:

Maareeuh, is het geen idee om voor de zekerheid alle koelvloeistof te vernieuwen en dan te kijken of het terug komt?
Blijft de olie wel op peil?

Hallo mede forumbewoners!

Even een update over de pakking ...... De auto is nu bij de garage en zou officieel maandag klaar zijn, maar tot op heden nog geen belletje gehad . Ben bang dat jullie gelijk hebben en dat het dus een pakking is .

@Bakkertje dat doen ze nu in de garage want daar kunnen ze het gelijk schoonspoelen . Blij toe want mijn buren houden graag de stoep schoon :mad:( ik ook trouwens )

Spannend !
groeten,
Wouter

Cordoba

Forumguru
Sterkte Wouter, anders misschien de aankoop terugdraaien als je eigenlijk direct al zulke problemen hebt? @Bakkertje als je binnen een dag na aankoop al zulke problemen hebt, dan zelfs bij een auto 'zonder garantie' direct terug, en niet zelf gaan knoeien, omdat dit je wel eens duur kan komen te staan.

Bakkertje

Forumguru
@Cordoba, ik zeg ook niet dat ie het zelf moet doen, maar dat dat een idee is om te kijken of het met eventuele verkeerde vulling te maken zou kunnen hebben :thumbsup:

Goed nieuws !

De garage belde net dat de auto weer goed is . Het lampje wat ging branden was een kapotte retourklep en de olie in het koelvloeistofreservoir was nergens te traceren . Tankje is nu schoon en mocht er toch nog olie in komen dan moest ik gelijk terugkomen. Dit allemaal onder garantie natuurlijk.
Ik heb er nog niet helemaal een goed gevoel over , maar als het een pakking is komt de olie vanzelf terug en dan zien dan wel weer verder . Ze hebben ongeveer 100 kilometer test gereden dus als het een groot lek was geweest had hij nu weer vol gezeten !

Misschien nog maar een update over 250 kilometer ......

Groet,
Wouter

Cordoba

Forumguru
Ook je olie in de gaten blijven houden, en vraag eens na wat voor olie er in zit (vraag wat voor olie je bij moet vullen indien nodig, om te voorkomen dat er misschien alarmbellen gaan rinkelen bij de garage, en je geen eerlijk antwoord krijgt).

Persoonlijk denk ik dat er 2 mogelijke verklaringen zijn over wat je eerst hebt geconstateerd en wat je nu geconstateerd hebt:
- in eerste instantie dacht ik er aan, dat er misschien dikkere (te dikke) olie in is gedaan, met de hoop dat er dan geen merkbare lekkage optreedt
- tijdens het beantwoorden, bedacht ik dat er mogelijk een 'pil' in de koelvloeistof is gedaan, om zo de lekkage van de koppakking te stoppen. (denk aan een middel als Bar's leaks of iets dergelijks) Zo'n middel kan heel goed werken, maar het kan ook zijn dat over een paar weken het probleem weer van voor af aan begint. Een ander risico van zo'n middel is dat er een koelkanaal in de kop helemaal dichtslibt door het middel, en de motor daardoor niet goed/ongelijkmatig gekoeld wordt.

Het verhaal van de retourklep vind ik eigenaardig en kan ik ook niet goed plaatsen: of het nu een klep in het koelcircuit of in het oliecircuit betreft, in beide gevallen is dit nog geen reden dat er olie in het koelsysteem kan komen, of koelmiddel in de olie.

Zeker met zo'n vage uitleg, heb ik het idee dat ik er ook geen goed gevoel over zou hebben, als het mijn auto was.

Cordoba

Forumguru
Dat is precies mijn punt @Peter-036 als het de EGR-klep betreft, verklaard het de olie in het koelsysteem en koelmiddel in de olie niet. Als het inderdaad een lekke koppakking betrof, kan het ook zijn dat de lambdasondes/kat zo van slag geraakt zijn door olie en koelmiddel dat door de uitlaat naar buiten is gekomen, dat daardoor het uitlaatlampje (kat/lambdasondes) is gaan branden.

Beste forumbewoners,

De fabia is inmiddels niet meer in mijn bezit ..... Toen ik de auto kwam halen was de monteur er heilig van overtuigd dat hij nu 100% goed zou zijn . Net toen we wouden wegrijden kreeg ik een ingeving om te kijken hoe het tankje er nu uitzag . Dit om vergelijkingsmateriaal te hebben na mijn vakantie. Na het openmaken zag gelijk al zwarte bruinige drap en geen kleur van koelvloeistof te bekennen.......

Toen kreeg ik een soort kortsluiting en ben toen met de dop en mijn besmeurde vinger de garage ingelopen en gevraagd of ze mij in de maling aan het nemen waren! Na lang onderhandelen heb ik uiteindelijk al mijn geld teruggekregen:yeah:

Nu dus opzoek naar een nieuwe , helaas want ik vond het een fijn autootje .

Groet,
Wouter

huubvanvugt

Forumguru
Beste forumbewoners,

De fabia is inmiddels niet meer in mijn bezit ..... Toen ik de auto kwam halen was de monteur er heilig van overtuigd dat hij nu 100% goed zou zijn . Net toen we wouden wegrijden kreeg ik een ingeving om te kijken hoe het tankje er nu uitzag . Dit om vergelijkingsmateriaal te hebben na mijn vakantie. Na het openmaken zag gelijk al zwarte bruinige drap en geen kleur van koelvloeistof te bekennen.......

Toen kreeg ik een soort kortsluiting en ben toen met de dop en mijn besmeurde vinger de garage ingelopen en gevraagd of ze mij in de maling aan het nemen waren! Na lang onderhandelen heb ik uiteindelijk al mijn geld teruggekregen:yeah:

Nu dus opzoek naar een nieuwe , helaas want ik vond het een fijn autootje .

Groet,
Wouter

In ieder geval fijn dat je je geld terug hebt gekregen! Wordt de volgende weer een Skoda?

Bovenaan Onderaan