Geen trekhaak mogelijk

Beste allen

Ik ben een hele blije rijder in een O3 met trekhaak, zonder trekhaak voorbereiding. Voor mij is dat niet echt een probleem, al heb ik nog wel een caravan. Echter, een vriend krijgt bij zijn nieuwe baan een Karoq 1.0TSI, maar daar mag volgens de papieren geen trekhaak onder gezet worden.

Op de site van de RDW staat ook inderdaad 'niet geregisterd' bij het trekgewicht. De leasemaatschappij geeft aan dat het niet kan, hij zou opnieuw door de RDW gekeurd moeten worden als er wel een haak onder gaat.

Is iemand hier bekend met dit fenomeen? Ik was al verbaasd over het ontbreken van de voorbereiding bij mijn O3, maar dit vind ik echt heel bijzonder. Wat zijn de opties om dit om te draaien? Het lijkt een spelbreker te zijn in het wel of niet accepteren van de nieuwe baan....

Alvast bedankt voor de reacties

Gr. Jurgen
 

Okki

Donateur
Betreft volgens mij bepaalde "Clever" voorraad modellen...als je een andere uitvoering configureert kan het volgens mij wel. Heeft iets met (het ontbreken van) extra koeling te maken en niet zozeer met bedrading.
 
OK, dus toch inderdaad het ontbreken van de 'beroemde' trekhaak voorbereiding......

Maar die mis ik ook in mijn O3 en daar kan (en zit) wel een trekhaak onder.
 

Antera

Donateur
Er kan wel een trekhaak onder. Ik kan ze leveren en monteren van diverse merken incl bekabeling. Alleen de vraag of je dit op papier kan krijgen. Of het inderdaad monteert en ermee gaat rijden wat me ook geen probleem. Het is denk ik meer iets met het motor vermogen dat die dit niet zo leuk kan vinden zoals ook al te lezen op de Octavia 1.0. Je kan er vast wel wat mee slepen maar een 2 ton erachter zal vermoedelijk het motortje wat minder leuk vinden en kan het warmer worden zoals eerder vermeld.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er kan wel een trekhaak onder. Ik kan ze leveren en monteren van diverse merken incl bekabeling. Alleen de vraag of je dit op papier kan krijgen.
Voor een fietsdrager is er helemaal niks nodig qua documentatie, dat mag gewoon altijd.
Twee ton moet je inderdaad niet gaan sleuren - maar de gemiddelde zigeunerkoning zet wel iets stevigers voor z'n Tabbert...

Maar mijn 1.0 driepittertje heeft geen enkel probleem met de 1100 kilo die er volgens kenteken achter mag. Wat ik wel gek vind is, dat jongere versies in dezelfde configuraties opeens weer op 1000 kg zijn gezet. Dat mocht mijn Fabia Greenline ook al...
 
Het betreft een auto die al klaar staat.... Hij is van januari 2019 en kort gebruikt door de voorganger die het bedrijf verlaat. Vandaar de opmerking over het aanpassen van de auto door de RDW.

Dit geeft de RDW weer:
 

Bijlagen

  • rdw.JPG
    rdw.JPG
    43,6 KB · Weergaven: 41

Canon-Eye

Forumguru
"Niet geregistreerd" is iets anders dan 0 kg, wat je vaak als trekgewichten (geremd en ongeremd) ziet staan bij bv. oldtimers en veel elektrische of hybride auto's.
Als je er echt waarde aan hecht om meer te kunnen doen dan alleen een fietsdrager plaatsen, dan zou ik gewoon met de kentekengegevens erbij contact opnemen met RDW en kijken wat er onder welke voorwaarden mogelijk zou zijn, waarbij ongetwijfeld de medewerking van de importeur nodig zal zijn. Vragen kost niks, lijkt me...
 

064harry

Donateur
Vandaag de Karoq Clever Edition besteld. MET trekhaak. Stond gewoon bij de opties. Alleen is er veel onduidelijkheid over. Ik wilde een wegklapbare trekhaak (€1188 zoals in de configurator) Nu lees ik op de order... trekhaak wegklapbaar €690,- Dit staat ook zo in de brochure. Wel zei hij: trekgewicht 0 kg Morgen effe bellen.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Toen ik vorig jaar september-oktober bezig was met mijn bestelling, ook even naar de Karoq gekeken. Vooral de Clever modellen leken interessant. Maar bij de Clever modellen stond duidelijk aangegeven: trekgewicht 0 kilo.
Andere Karoq modellen konden echter maximaal 1200 kilo trekken. Dat was voor mij dus 100 kilo te weinig en dan werd het ook nog eens prijziger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Andere Karoq modellen konden echter maximaal 1200 kilo trekken. Dat was voor mij dus 100 kilo te weinig
Dat is alléén te weinig als je beladen aanhanger of caravan onder de as daadwerkelijk meer dan 1200 kilo weegt. De kogeldruk valt hierbuiten (immers, die kilo's trekt de auto niet maar draagt hij) en de papieren maximum toegestane massa van de aanhanger is in dit verband niet van belang.
Die "papieren" MTM van de aanhanger gaat pas een rol spelen als de totale MTM van de combinatie de 3500 kg overschrijdt, omdat in dat geval het B-rijbewijs niet meer volstaat: dan is minstens BE vereist.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik weet de regels en heb BE. Mijn caravan weegt leeg op papier al 1080 kilo. In werkelijkheid ruim in de 1100 kilo exclusief de bagage. Dus heb de 1300 kilo van de O3 wel nodig om een beetje safe te zijn ;)
 
Bovenaan Onderaan