Geen sportonderstel op Greenline Businessline Combi

Base

Lid
Na wat berichten in verschillende topics dat de GL BL Combi op dit momnet wordt uitgeleverd met het standaard onderstel ipv het sportonderstel heb ik de dealergebeld met de vraag of dit bij mijn auto ( die ik volgende week mag ophalen ) ook zo is, en inderdaad ik krijg de auto op het standaard onderstel.

Nu vraag ik me 2 dingen af
1. ga ik veel verschil merken in rijgedrag ?
2. zou dit nog invloed hebben op de bijtelling ( auto voldoet wellicht niet meer aan de type goedkeuring)

Punt 2 wordt uitgezocht door de LM maar wellicht hebben jullie al wat informatie voor mij.
 

CDK

Forumguru
in rijgedrag ga je het zeker merken in vergelijking met een wél verlaagde greenline, maar laat je een Eibach Pro Kit monteren dan is het weer mooier en beter als met de standaard verlaging, je kan dit met de dealer overleggen, ik zelf zou dit zeker als eis op tafel leggen, ondanks dat je volgens de kleine lettertjes er geen recht op hebt

qua bijtelling gaat het voor jou niet uitmaken, de producent heeft een typegoedkeuring voor dit model ontvangen en dat is waar je het mee mag en moet doen, belastingtechnisch verandert er voor de consument niets
 

Base

Lid
@030 inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik rij nu nog in een Golf VI dus heb geen vergelijkings materiaal. Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen het sportonderstel en het standaardonderstel. Maar als ik de reactie van Corné lees kan ik er vanuit gaan dat er wel een merkbaar verschil is. ( ik neem aan dat dit voornamelijk terug te vinden is in het stuurgedrag).

Wel prettig om te weten dat er belastingtechnisch niets veranderd.
 

CDK

Forumguru
tot voor kort was het greenline onderstel identiek aan het OEM sportonderstel wat je af fabriek kon bestellen +/- 15mm lager als standaard, dat stuurde iets strakker, maar een aftermarket oplossing van Eibach is nog veel lekkerder qua sturen en veren omdat het progressieve veren zijn
 

Jstruijk

Senior Member
Ben benieuwd. Heb vandaag mijn dealer voorgelegd hoe zij omgaan met het sportonderstel gedoe. Tevens aangegeven dat ik expliciet gevraagd heb hoe het nou zit met het onaangekondigd en zonder overleg aanpassen van specificaties door Skoda en dat mij verteld is dat dat niet zou gebeuren en dat ik de auto "zoals besteld" zou krijgen. Er zou evt een knopje her en der kunnen veranderen (modificatie).
Van een collega van betreffende verkoper kreeg ik zelfs volgend antwoord:

Hierbij bevestig ik dat de auto die voor u in order staat wordt geleverd zoals de specificaties staat in de prijslijst, er komt voor week 23 geen wijzigingen in de specificaties!

Duss, ik ben benieuwd op het antwoord en hoe ze het gaan oplossen...
 

VWim

Forumguru
Ik ben nog meer benieuwd hoe jij gaat controleren of er een sportonderstel onder zit.
 

Jstruijk

Senior Member
Op de sticker kijken in het onderhoudsboekje of achter bij het reservewiel en de codes vergelijken in ETKA ;)
Of via volgende website: http://igorweb.org/equidec/Default.aspx
Of de kleurcodes op de veren noteren en deze opzoeken in ETKA. Deze methode heb ik gebruikt bij het zoeken naar het juiste s-line onderstel voor mijn huidige A4.

Meerdere mogelijkheden dus.

Edit: Levering overigens 6 maart :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: VWim
Ik heb toch ook nog maar even bij de dealer navraag gedaan inzake de typegoedkeuring en het daarmee samenhangende bijtellingen% (temeer omdat op de lease offerte stond dat de 14% onder voorbehoud was.....)

Meteen maar even gevraagd of ze al iets weten qua leverdatum...ze zullen me wel al irritant vinden bij de dealer...."heb je dat stuk ongeduld weer" ;)

Edit: Levering overigens 6 maart :)

Eerder heb je aangegeven dat jouw Octavia in week 8 geproduceerd zou worden, is dat ook zo geweest? (die van mij is ook in week 8 geproduceerd namelijk)
 
Laatst bewerkt:

Base

Lid
Die van mij is in week 6 geproduceerd. En in week 7 afgeleverd bij de dealer.

de LM gaat nu in overleg met PON over het hoe en waarom van het sportonderstel. De eerste reactie vanuit PON was dat de auto helemaal niet geleverd kan worden met een sportonderstel. Hier heb ik direct mijn vraagtekens bij gezet, ook omdat de dealer niet op de hoogte is gebracht van deze wijziging.
 

Jstruijk

Senior Member
"Niet geleverd kan worden met sportonderstel"?
Dat zetten ze toch zelf op alle prijslijsten en websites! Vreemde opmerking.

Van de skoda website:
De ŠKODA Octavia Greenline is standaard voorzien van o.a.:
- 7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder
- Multi Collision Break (automatische remingreep bij doorschieten na ongeval)
- ESC (Elektronische Stabiliteits Controle)
- Airconditioning
- Elektrische ramen vóór
- Mistlampen met Corner-functie
- LED-achterlichten
- Sportonderstel
 

Base

Lid
ze zullen het wel op dit zinnetje gooien :

De importeur behoudt zich het recht voor zonder nadere
kennisgeving wijzigingen in uitvoering(en) en/of prijzen aan te brengen

maar inderdaad toch maar even de prijslijst opgeslagen als PDF.

Ik ben benieuwd wat PON als antwoord gaat geven aan de LM. Ik vraag me af of er, buiten het verlagen met Eibach veren, nog andere opties zijn om toch tot de specificaties uit de prijslijst te komen.
 

serum

Senior Member
Toch balen dat Volvo nu een V40 heeft met 14% bijtelling en 190pk. Heb de ervaring dat dergelijk irritante fratsen bij Volvo niet voorkomen.
 

serum

Senior Member
80pk groener en met sportonderstel. Kan me er echt blauw aan ergeren dat een fabrikant met dergelijke disclaimers in een brochure zulke streken uithaalt. Komt op mij onjuist over. (en dan druk ik me heeel netjes uit)
 
Laatst bewerkt:

Kiekerjan

Forumguru
Serum, je levert wel ruimte in met een V40. Zo groot zijn die niet hoor!

Net wat je belangrijk vindt...

Trouwens, de ontwikkelingen staan nergens stil. Volgende maand zal Opel bijvoorbeeld een Insignia met 14% en 200 pk kunnen leveren. (Geen idee of dat zo is, maar het gaat om het idee).

Met andere woorden: wat je vandaag koopt, is morgen oud.
 
Bovenaan Onderaan