Geen motor Tuning 1.2 tdi bij ABT

octavia99

Senior Member
Gisteren heb ik contact gehad met ABT
Deze bevestigde dat zij niet komen met een tuning voor de 1.2 tdi motor.
Op mijn vraag waarom niet kreeg ik het volgende antwoord.

Dear Mr ....,

thank you for your answer.
The reason for not developing this modification is:

-high development cost
-low sales price of this tuning
-low expectations as well as inquiries for this tuning

Since we develop each car, engine and drive train, we would need from each manufacturer two models (manual and automatic transmission)
Since this engine is built in several cars we would need aprox 20 cars for development to be able to have it available for all possible cars for the moment.
Each car will be in house for two weeks development time.

I hope you can understand our decision if not please give me a call.

VEEJAY

Forumguru
Dat had mijn tuner maanden geleden voorspeld, het is gewoon de moeite niet voor de kleine NL markt met deze motoren.

hemi24

Forumguru
Voor de prijs die ABT voor haar producten vraagt, zijn er ook nog wel andere partijen waar je beter uit bent...

Cordoba

Forumguru
De kleine NL-markt is één, maar de zeer twijfelachtige naam die ABT in korte tijd heeft opgebouwd in de VAG-wereld in Nederland is misschien nog wel belangrijker (Denk aan de problemen met de ABT-software in de Seat Leon LE310)

Als je meer vermogen wilt moet je de 1.6 TDI nemen. Maarja dat belastingvoordeel willen we toch niet inleveren. Ik vindt goed dat Abt niet gaat sleutelen aan de 1.2 TDI.

octavia99

Senior Member
Een 1.6 TDI fabia kost meer dan 22.000 in een kale uitvoering.
Met een gelijke uitrusting als een greenline ben je gauw minimaal 8.000 of meer kwijt.
Voor veel mensen heel veel geld.
Skoda blijft met zijn motor vermogen bij deze groene motoren gewoon achter bij andere merken.

Overigens heeft JD tegenwoordig een powebox voor de 1.2 TDI.
Nu zou ik zelf niet zo snel een powerbox kopen omdat ik toch altijd twijfel over de betrouwbaarheid van die dingen.
Als bijlage de vermogensuitdraai van deze boxen.

jd.jpg org.jpg vergelijk.jpg

Het motorvermogen van de greenline kan door Skoda niet worden opgeschroefd, omdat de CO2 waarden dan hoger uit vallen en deze dan buiten de belastingvrijstelling vallen. Pon weet ook wel dat het dan over is met de verkopen. Want laten we eerlijk zijn als je de volle mep wegenbelasting + bpm voor een diesel moet betalen ga je toch niet met een 3 cylinder 1.2 rijden.

Noord26

Forumguru
Overigens heeft JD tegenwoordig een powebox voor de 1.2 TDI.

JD en powerboxen? Dat is als water en vuur. JD staat juist bekend om de kwaliteit van een op maat gemaakte chip voor je auto. Ze vermelden niets op de site over het kraken van de ECU.

Dat JD een rollenbank test heeft gedaan van een con-culega powerbox prima, daar zie je grafieken van. Maar om meteen te zeggen dat JD tegenwoordig een powerbox zou hebben voor je 1.2 Tdi, is volgens mij een totaal verkeerde conclusie. Je ziet ook duidelijk dat er vrijwel geen verschil is onder 2000 tpm, en daarin zit het juist het euvel van de 1.2 Tdi. Weinig vermogen en ontbreken van koppel onder dat toerental. Daarom zal een dergelijk box weinig toevoegen aan het rijplezier.

Wel grappig om te zien dat een standaard GL 82pk en 202Nm koppel heeft ipv 75pk en 180Nm koppel..

octavia99

Senior Member
De grafieken zijn mij per mail toegestuurd door een mederwerker van JD.
Dus ja JD verkoopt deze powerboxen voor de 1.2 TDI.
De prijs is € 690,-

octavia99

Senior Member
Daar heb ik naar gevraagd maar een duidelijk antwoord komt daar niet op.
Ik denk dat ze dat zelf ook nog niet weten.

GL-rijder

Nieuw lid
Wel grappig om te zien dat een standaard GL 82pk en 202Nm koppel heeft ipv 75pk en 180Nm koppel..
Dat zie je veel bij VAG.

Skoda blijft met zijn motor vermogen bij deze groene motoren gewoon achter bij andere merken.
Dat Skoda achterloopt tov andere merken, weerspreekt dit bovenstaande min of meer. VAG-motoren leveren vaak meer dan op papier staat.
Welke bedoel je dan concreet?M.i. is het niet Skoda, maar VAG, omdat deze motor zowel in de Polo, de Seat en de Skoda zit.Dat sluit al veel vergelijkbare merken uit.

Bovenaan Onderaan