Geen long life meer ??

dj.verhulst

Forumguru
ik heb een octavia uit 2013 generatie 3 1.2 , ben er erg blij mee.

recent heb ik de 60 K km laten doen op de factuur staat dat er een long life beurt is gedaan en er long life bougies zijn gemonteerd.

maar na dat ik gebeld heb omdat ik zag dat ik voor een inspectie toch weer over een jaar moet komen.

na een hoop gepraat kwam het erop neer dat er geen long life meer is voor mijn O3 , tot 60 K is ie dat wel maar dan moet ie ieder jaar de olie mag wel 2 jaar blijven zitten..

vind het maar raar omdat de olie beurt + inspectie duurder zijn dan een long life.

ze kunnen het niet anders instellen etc........
maar ik mag wel langs komen .... heb ze ook voor gehoudne waarom ze duurder zijn dan de onderhouds prijzen die ik van de site haal ,, was het even stil....

heb ze gezegd waarom wel long life bougie monteren en beurt , en dan toch ieder jaar terug komen ??

heb zo iets van heb VAGCOM een oude versie , maar eens zien of ik die volgend jaar zelf niet op nu kan zetten. fabrieks garantie en aankoop garantie is toch wel voorbij .. en van PON hoef ik ook niks te verwachten.
 

Monteurtje

Forumguru
Zal een poging doen om het uit te leggen zoals ik denk dat het zit.
Uitzonderingen en dat soort dingen daargelaten.
In dit voorbeeld ga ik er even vanuit dat er 30.000 km in 2 jaar wordt gereden. Want dan klopt het namelijk perfect. En een Octavia benzine. Zonder 4x4 en DSG

Aflevering, eerste beurt max 30.000 km of 2 jaar. Inspectie en olieservice
Daarna wordt de olieservice terug gezet naar max 30.000 of 2 jaar. Maar de inspectie naar 30.000 of 1 jaar.

Auto is 3 jaar, inspectie. Remvloeistof verversen. Verder niks
Auto is 4 jaar. Olieservice en inspectie, 60.000 beurt bougies interieurfilter enz.
Olieservice wordt weer gereset op 30.000 of 2 jaar en inspectie 30.000 of 1 jaar.
Auto is 5 jaar, inspectie. Remvloeistof verversen.
6 jaar, olieservice en inspectie, luchtfilter interieurfilter
7 jaar, remvloeistof
8 jaar, olie, bougies, enz
Enz
Enz.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik snap wel wat ze willen gaan doen. maar het slaat nergens op.

wat je heb twee soorten argumenten voor onderhoud, het aantal km in een tijd en de achteruit gang door tijd en minder door km dingen als bougies en filters zijn km dingen en olie is tijd .


als de bougie en filters 60 K mee gaan
en de olie wel 2 jaar en 30 k

dan zou ik prima 30 k of max jaar met een set kunnen doen en iedere 2e keer of bougie of luchtfilter.
nu trekken ze het uit elkaar en ben ik gewoon duurder uit.

ik rij een 10 a 12 K km per jaar.
 

hemi24

Forumguru
De olie mag gewoon 2 jaar blijven zitten toch? (mits de km's niet worden overschreden natuurlijk)

De auto moet (na z'n 2e jaar) gewoon 1x per jaar voor inspectie, voor kleine zaken als bijv. remblokken, maar ook voor lakinspectie en andere garantie-gerelateerde zaken...
 

dj.verhulst

Forumguru
De olie mag gewoon 2 jaar blijven zitten toch? (mits de km's niet worden overschreden natuurlijk)

De auto moet (na z'n 2e jaar) gewoon 1x per jaar voor inspectie, voor kleine zaken als bijv. remblokken, maar ook voor lakinspectie en andere garantie-gerelateerde zaken...


maar dat kunnen ze best combineren, lijkt me te veel een money maker om omzet te generen

leuk dat de olie 2 jaar mee kan, maar als ze de gewone onderhoud er precies tussen doen wat niet nodig is.
 

Canon-Eye

Forumguru
leuk dat de olie 2 jaar mee kan, maar als ze de gewone onderhoud er precies tussen doen wat niet nodig is
Maar "ze" doen toch niks zonder jouw uitdrukkelijke opdracht? Kwestie van bij de tussenjaarlijkse inspectie goed aangeven wat er wel en niet gedaan moet worden, met strikte aanwijzing om bij afwijking van betekenis eerst te overleggen.
Jje bent toch niet willoos overgeleverd aan de grillen van de garage?
 

dj.verhulst

Forumguru
het feit dat je voor een inspectie komt ben je al een bedrag kwijt, en dan bellen ze wel als er iets extra gedaan moet worden.

heb in het verleden wel eens rond gebeld voor een bepaalde beurt voor een vorige Skoda 3 dealers 3 prijzen.
met een interessant verschil onderling en bij eentje ben ik al weer jaren.
 

MaRco2

Forumguru
Tot voor kort (nou ja, een jaar geleden) dacht ik dat alles gelijk liep (mijn interval was inderdaad 30.000 km, meestal na 6-7 maanden), eind vorig jaar zelf het beurtje gedaan en bij een diagnosaman langs gereden voor de servicereset.

Kon dus alleen de olieservice resetten en inspectie blijft elke keer zeuren.

Overigens doe ik het gewoon jaarlijks, die 504.00 is dan wel longlife, maar met zo'n klein turbomotortje ga ik voor die paar tientjes en een uurtje geen problemen zoeken. Sinds de vorige beurt heb ik (als het zover is) hooguit 10.000 km gereden (in 2016 tot nu toe nog maar net 6.000 km, dat deed ik vroeger regelmatig maandelijks!).

Die bougies komen over 20.000 km wel weer, K&N jaarlijks even reinigen en insprayen, de rest is checken tijdens wielenwissel (eerste remblokken zijn nog zeer dik na ruim een ton) en de remolie laat ik over een half jaar wel doen tijdens de APK.
 
Wilde geen nieuw topic openen voor bougies en kwam met de zoekopdracht hier terrecht

Weet iemand de electrode afstand welke gehandhaafd dient te worden voor de 1.4 Tsi O3? En daarbij zou ik graag het aanhaalmoment willen weten. Als iemand dat weet zou ik dat graag willen lezen ;)
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Tis ofwel 30.000km of 2 jaarlijks,wat het "eerst" bereikt.
Al kan je het ouderwets doen is gewoon zelf noteren dat je binnen 30.000km terug moet of 2 jaar ipv van melding te krijgen.
 

dj.verhulst

Forumguru
Tis ofwel 30.000km of 2 jaarlijks,wat het "eerst" bereikt.
Al kan je het ouderwets doen is gewoon zelf noteren dat je binnen 30.000km terug moet of 2 jaar ipv van melding te krijgen.

dat dacht ik ook , wat je het eerste bereikt heb km of tijd, maar blijkbaar gaat dat niet meer op als je een bepaalde km stand heb gehaald, zit nu op 72 K

volgende de BC mag ik nog een flinke afstand meer dan ik per jaar rij ,, en als ie na de zomer begin te zeuren zie ik dan wel, op het smeer kaartje staat gewoon 2 jaar, dus mogen ze vertellen wat ze denken te gaan doen , de laatste beurt was een grote met van alles dus zou een olie beurt het eerste zijn, zelf controleer ik 2x per jaar de remmen , iedere keer als ik de wielen wissel.
 
Bovenaan Onderaan