Geel motorlampje brand.

Na 3 keer bij de garage geweest te zijn omdat het gele motorlampje brand heb ik voor de 4e keer afgesproken om de auto daar langere tijd te laten staan zodat men het probleem rustig kon uitzoeken en oplossen. Er is mij verteld dat het een lambda sonde probleem was en dat die ook is (zijn) vervangen.
Het lampje ging onder het rijden willekeurig aan. Er was bijna niets aan de auto te merken, misschien voor mijn gevoel 10% minder trekkracht maar dat kan tussen de oren zitten.Iedere keer heb ik zsm contact opgenomen met de garage voor herstel. Soms moest ik nog wel eens wat langer door rijden en dan kon het lampje ook zomaar weer uit gaan. Totaal heeft het lampje dus 5-6 keer gebrand. De garage vertelde me dat ze een lambda sonde hebben vervangen, iets van een update hebben gedaan en verder alles nagekeken qua bedrading en stekkers enz.
Maar na een tijdje ging het lampje weer aan. Zoals gezegd is de auto langere tijd bij de garage gebleven zodat ze rustig konden zoeken. Na 1,5 week werden we gebeld, de oplossing: ze hadden bij het vervangen van de lambda sonde de vorige keer niet de juiste code ingevoerd bij het inleren..... vandaar dat het lampje weer was aan gegaan.
Mijn vraag: is dit mogelijk? Een lambda sonde inleren lijkt me erg sterk!
Mijn garantie van 6 maanden is nu voorbij dus ik mag hopen dat het probleem nu wel is opgelost. Iemand hier ervaring mee?

Octavia III 1.4 tsi 140 pk bj 9-2014
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Bij Skoda heb je op elke reparatie 4 jaar garantie.
En ook al is je garantie nu verlopen, als blijkt dat buiten de garantieperiode het euvel zich weer voordoet, kan je een beroep doen op de garantie omdat het gerepareerde niet is verholpen in die periode. :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is de vraag welke lambda er is vervangen: de 1e (voor de katalysator) of de 2e (na de katalysator). Ik heb een paar jaar terug zelf mijn 1e lambda vervangen, en als ik het me goed herinner brandde het lampje nog bij de 1e keer starten na het wisselen. Na een aantal km's rijden en opnieuw starten was het lampje uit, en bleef uit. Ik vraag me af of er niet gewoon kabelbreuk in de verwarmingsdraad voor de lambda zat, dat komt vaker voor. Als ie dan weer contact maakt een poosje goed werkt gaat het lampje weer uit, om weer aan te gaan als bij de draadbreuk geen contact meer wordt gemaakt.
 

LdN

Forumguru
Ik heb exact hetzelfde en het is nog niet opgelost, donderdag gaat de auto voor de 4e keer terug.
Men heeft nu i.o.m. de techneuten van PON een meetprotocol opgesteld om het e.e.a. dieper te onderzoeken.
Hierbij word een aantal meetwaardes van een goede octavia (identieke motor) vergeleken met de waardes van mijn motor.
Aan de hand van die resultaten gaan ze in overleg met de mensen van PON weer verder, ben de auto vermoedelijk een aantal dagen kwijt.
Afwachten dus.
 
Ik weet dus niet welke lambda vervangen is. Daar werd ook niet 100% duidelijkheid over gegeven. Groot bedrijf dus ook vaak te woord gestaan door verschillende service adviseurs. Omdat ik vaak in het buitenland werk en mn vrouw dan de auto ging halen kreeg ik dan later van haar te horen dat er iets met de "lambadasonde" of zo was.
Ze had het niet echt begrepen , maar wel dat ze dus een code verkeerd hadden ingevoerd.
Ik heb de eerste 2 maanden probleemloos in de auto gereden, daarna begon het gedonder. Iedere keer op willekeurig moment het lampje aan. En dan soms. ( maar in ieder geval niet na 5 km) het lampje vanzelf weer uit. Omdat het tot nu steeds garantie was heb ik ook geen factuur oid. Geen zwart op wit wat er dus is hersteld. Ik heb de auto nu nog niet kunnen proberen. Dus hoop dat het probleem is opgelost.
Als ik het verhaal van LdN lees ben ik dus niet de enige.
 

Antera

Donateur
Een andere code vind ik erg vreemd. De auto controleert zelf de lambda oa zodra je de auto op contact zet. Inleren is niet nodig zover ik dat weet. Is gewoon vervangen en gaan. Is dit niet de oplossing dan ben ik wel benieuwd wat de storingscode eventueel is.

Stomme vraag misschien is de auto gechipt?
 

Rofffel

Forumguru
Overigens moet je alle reparaties wel op bon laten uitdraaien. Dealer wilde mij dat laatst ook niet doen ivm coulance blablabla.. ratten zijn t. Als je later er weer iets mee hebt (en die kans is aanwezig) heb je in ieder geval iets om op terug te vallen.
 

LdN

Forumguru
Je bent inderdaad niet de enige, ik heb dat ook lang gedacht.
Het is niet een veel voorkomend probleem, ik heb de communicatie van mijn dealer met PON gezien (niet lang genoeg
om alles helemaal te kunnen lezen) maar ook bij mij is eerder de lambda sonde vervangen en een software update gedaan.
Ook bij mij is het lampje al eens spontaan weer uitgegaan.
Voor mijn gevoel heeft de auto ook wat minder vermogen, althans het komt minder snel beschikbaar de duw in de rug
is er niet echt meer.
Voor het vorige bezoek begon de motor ook 1x bij doortrekken ineens in te houden maar dat was later niet meer te reproduceren.
Net tijdens de rit van het werk naar huis stotterde motor ook duidelijk tijdens het accelereren na even van het gas af geweest te zijn.
De rest van de rit heb ik dat niet meer kunnen reproduceren.
Morgen gaat hij weer naar de dealer, omdat het een leasewagen is zie ik wel vaak wel even de werkplaatsorders om te ondertekenen
maar daar staat vaak maar bitter weinig op, geen echte details.
 
@Antera,
Ja dankjewel, hier zit ik zelf ook al aan te denken. Je moet er echt duidelijk om vragen. T is ook niet iets meer wat je makkelijk in een service boekje schrijft want die bestaan in feite niet meer. Je hebt aleen nog een mapje waar je evt rekeningen in kunt doen
Men zegt dat de dealer zelf alle reparaties digitaal op slaat.
 
Een andere code vind ik erg vreemd. De auto controleert zelf de lambda oa zodra je de auto op contact zet. Inleren is niet nodig zover ik dat weet. Is gewoon vervangen en gaan. Is dit niet de oplossing dan ben ik wel benieuwd wat de storingscode eventueel is.

Stomme vraag misschien is de auto gechipt?


Ja, hij is gechipt. Maar ik heb al overleg gehad met de tuner. Volgens deze tuner kan het onmogelijk aan het chippen liggen.

Wie moet ik dan nog geloven...
Ik kan natuurlijk altijd vragen aan de tuner om de originele instelling terug te zetten.
Eerst maar eens een tijdje gaan rijden denk ik en kijken of het lampje weer gaat branden. Daarna maar beslissen hoe of wat te doen.
 
Oke ben ik wel blij om dat je me dat nog even verteld.
Ik zat al in de piepzak.

Dan had de tuner wel gelijk denk ik.
 

LdN

Forumguru
Kleine update die geen update is.
De auto staat nog steeds bij de dealer, de afgelopen 2 dagen is men er flink mee bezig geweest
i.c.m. pon maar nog geen oplossing.
Ik wacht rustig af, ik heb een nagenoeg nieuwe A4 1,4TFSI met DSG als leen auto, geen straf.
 
Ik heb mijn dealer per mail gevraagd naar wat er nu precies aan de auto is gedaan.
In afwachting van hun reactie kan ik op dit moment niet meer doen.
Mocht ik antwoord krijgen zal ik dit zeker hier plaatsen.
 

Antera

Donateur
Ja, hij is gechipt. Maar ik heb al overleg gehad met de tuner. Volgens deze tuner kan het onmogelijk aan het chippen liggen.

Wie moet ik dan nog geloven...
Ik kan natuurlijk altijd vragen aan de tuner om de originele instelling terug te zetten.
Eerst maar eens een tijdje gaan rijden denk ik en kijken of het lampje weer gaat branden. Daarna maar beslissen hoe of wat te doen.

Ik heb meer auto's gezien die na tunen storingen kregen. Te veel op het randje met bepaalde waarde's. Toch zou het niet heel onverstandig te zijn om de OEM software terug te zetten en te kijken of dit je probleem oplost. Zeker wanneer na korte tijd na tuning de klachten zijn gekomen.

Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat dit wel tot de mogelijkheden behoord
 
Daar zit ik eventueel ook aan te denken als het probleem nu weer terug komt. Maar als men ontdekt heeft dat er onderdelen echt defect waren of niet goed meer werken door bijv slechte contacten of bedrading kan dit niet door het tunen komen niet waar. Ik heb inmiddels wel een uitleg van de garage gekregen wat men voor werkzaamheden heeft uitgevoerd,
Quote :
" De lambdasonde was bij de eerdere reparatie het probleem en is toen vervangen en ingeleerd.
Echter bij de laatste storing hebben wij verder in de software van de auto laten kijken en bleek dat er bij het inleren van de lambdasonde op de achtergrond een fout is opgetreden,
wij hebben deze meetwaardes gewist en opnieuw aangepast en ingeleerd en hierna een proefrit van ongeveer 60 km gereden."
Einde quote.

De garage spreekt over de eerste en laatste storing, maar iedere keer was voor mij alleen zichtbaar dat het gele lampje brandde. Verder merkte ik ( denk ik) niets. Wat ze precies aan storing code hebben uitgelezen heb ik niet te horen gekregen.

Gisteren is er bijna 200 km gereden en is het lampje niet gaan branden. Het is dus of echt verholpen of het lampje gaat straks net alles andere keren vanzelf weer eens aan.

Wordt vervolgd.
 

LdN

Forumguru
Ook ik dacht al 2x dat het opgelost was, na het eerste dealerbezoek is de storing zeker 2 maanden weg gebleven.
Vanmiddag nog even een update gekregen van de dealer, ze zoeken overal in ze moeten nog contactdrukken van connectoren controleren
de draadboom controleren enz. enz. het is moeilijk te traceren. Men verwacht er nog zeker deze hele week mee bezig te zijn (al zal
dat niet continue zijn).
Ik wacht rustig af.
 

Cordoba

Forumguru
lambdasonde, verkeerde code, :pieker: Ik vraag me af, hebben ze soms de lambdasonde voor een verkeerde motorcode (ander type motor) geplaatst?
 
Bovenaan Onderaan