Gedeeltelijk nieuw kentekenbewijs

clapton

Senior Member
Dit is waarschijnlijk niet een topic specifiek voor het Skoda-forum, maar om dat ik denk dat er wel leden zijn die de ervaring delen het volgende:
Ik heb in november 2009 een Yeti 1.2 aangeschaft welke in januari 2010 is geleverd.
Nu kreeg ik vandaag een schrijven van de RDW over het gedeeltelijk vernieuwen van mijn kentekenbewijs????
Het gaat erom dat de BPM is gewijzigd en nu moet ik mijn kenteken deel Ia opsturen naar de RDW. Verder lijkt de aanpassing geen gevolgen te hebben voor mijzelf om dat er uitsluitend gevolgen zijn voor zakelijke rijders (de bijtelling). Lijkt mij vreemd want stel de BPM wordt hoger, moet ik dan bijbetalen (wil ik niet) of wordt de BPM lager krijg ik dan geld terug.
(wil ik graag).
Wilde graag de mening/ervaring van het forum voordat ik mijn kentekenbewijs richting Veendam stuur:confused:

EdK

Forumguru
Vreemd verhaal, BPM is een éénmalige betaling bij nieuwkoop.
Zou eerst maar eens met de RDW gaan bellen voor je uberhaupt persoonlijke gegevens gaat versturen.
Gevoel zegt dat het klinkt als corruptie / oplichters oid

clapton

Senior Member
Naar het zich laat aanzien is het echt van de RDW afkomstig, ik moet de papieren ook opsturen naar een antwoordnummer van de RDW te Veendam. De afwijkende BPM is naar mijn mening ontstaan doordat ik de auto in 2009 besteld heb en de wagen onder een nieuw BPM regime is geleverd. (andere categorie)
Als ik me goed kan herinneren was de wagen al in december bij de dealer afgeleverd en ik neem aan ook op kenteken gesteld. (niet op naam)
Ik heb de website van de RDW al gechecked maar kon ik niet iet specifieks vinden. In de brief stond ook een verwijzing naar de belastingdienst, maar op die site stond ook niets wat hiernaar verwijst.
Maandag ga ik met de RDW bellen, ik ga zeker niet zomaar mijn papieren opsturen. Bovendien mag ik volgens mij niet eens meer met de auto rijden zonder kentekenbewijs.
Ik hoopte dat iemand van het forum dezelfde brief zou hebben gehad.

clapton

Senior Member
Ga maandag even bellen, hoefde geen kopie van een legitimatie mee te sturen.
Ziet er alle maal "echt" uit maar vind het echter kort door de bocht om zomaar te vragen een kentekenbewijs op te sturen.

EdK

Forumguru
Ja de site ban een bank ziet er ook soms echt uit en wordt je PIN gevraagd en blijkt het allemaal fake te zijn.
En misschien nu een geintje op deze wijze.
Zou het zeker eerst telefonisch checken met telefoonnummer op de site van de RDW en niet in eerste instantie vanuit de brief !
Speel het op safe, en bij twijfel of zeker dat het fake is altijd contact opnemen met die mensen die een pet hebben die ons allen past !

Constant

Erelid
Autopapieren opsturen naar een antwoordnummer? Niet aangetekend? En waarom niet op het postkantoor zoals normaliter bij omwisselen van kentekenbewijzen?

De gegevens die op de autopapieren staan, die zijn toch bekend bij de RDW?

En hoe kunnen de gegevens niet kloppen, het kentekenbewijs is in het nieuwe jaar afgegeven (?) en toen waren de nieuwe BPM bedragen bekend.

clapton

Senior Member
Het gaat om deel I en niet om deel III wat je nodig hebt om het kenteken op naam te zetten. Maar ik ga zeker niet verzenden voordat ik telefonische zekerheid krijg. Moet overigens wel naar een betaalnummer bellen, slechts 0,10 p/m maar toch, je moet betalen voor iets waar je niet om gevraagd hebt.
Kenteken is december 2009 afgegeven en in januari 2010 op naamgesteld.

hemi24

Forumguru
Voor nieuwe platen heb je ook alleen deel Ia en een legitimatiebewijs nodig...

Vandaar mijn eerdere vraag met link naar de site van de RDW:

Vermissing of diefstal van kentekenplaten
Bij vermissing van één of twee kentekenplaten hoeft u geen vervangend kentekenbewijs meer aan te vragen. U kunt dan bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant nieuwe kentekenplaten aanschaffen. Hierbij moet u (of iemand namens u) het originele Voertuigbewijs (deel 1A) en een geldig legitimatiebewijs laten zien.

Dus nu weet je wat een kwaadwillend persoon van je nodig heeft om een soortgelijke auto van hetzelfde/jouw kenteken te voorzien.

sador

Donateur
Ik vind het een vreemd verhaal,

Heb mijn Yeti in oktober besteld, is in januari op naam gesteld en opgehaald.

Het verschil in BPM is naderhand door Pon via de dealer verrekend.

Kenteken papieren zijn niet aangepast/omgeruild

EdK

Forumguru
HJa ho wie sjoemelt er met de BPM ? De dealer ?
Zo ja , mag hij de kosten ook dragen als hij dit gedaan heeft zonder mijn medeweten.

clapton

Senior Member
heb het betaal-telefoonnummer gecontroleerd op de site van de RDW en dat is hetzelfde nummer als ik in mijn brief ontvangen heb. Heb daar trouwens ook een Email-adres gevonden, niet zo simpel trouwens, daaraan heb ik nu een mailtje gestuurd en krijg binnen vier werkdagen antwoord.
Dat wacht ik nu even af, heb ik tenminste wat zwart op wit mocht e.e.a. foutlopen.

EdK

Forumguru
Succes met de afhandelingen en laat ons wel weten wat de redenen excact zijn.
En of het komt doordat een dealer aan de sjoemel is wat nu ten koste zou gaan voor de uiteindelijke koper.
Want met opmerking van corsaar erbij krijgt het een luchtje op dit moment.

Constant

Erelid
Corsaar doelt op het krantenartikel uit de telegraaf vandaag. Daarbij gaat het om gesjoemel bij de import van tweedehands auto's, aangezien het hier een geheel nieuwe auto betreft via de erkende dealer kan deze truuk hier nooit het geval zijn.

Multi1100

Actief lid
@Clapton, ik zou dus helemaal niet reageren..ook niet bellen, als het echt is krijg je nog wel een 2e kans en als het niet echt is hoor je nooit meer wat...
soms is stommetje spelen het beste..

@Hemi24

maar bij vervanging van je Kentekenplaten krijg je toch dat afschuwelijke "1" of hoger op je platen! of is dat nu niet meer zo?

Bovenaan Onderaan