Gebruik losse simkaart

Bopper

Lid
Bij de hudige multimediasystemen van Skoda heb je de mogelijkheid om een losse sim kaart te plaatsen in de basiseenheid welke gemonteerd zit in het handschoenenkastje.
Wie heeft hier ervaring mee en welke provider wordt er dan gebruikt.
Ik heb begrepen dat, wanneer je 1 Gb data hebt over een heel jaar, dit in de regel voldoende zou moeten zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Welke provider er gebruikt wordt is natuurlijk afhankelijk van de SIM kaart die je erin steekt..
Overigens is hier al best het nodige over geschreven op het forum

1GB aan data is maar de vraag of dat genoeg is, je kunt het systeem bijvoorbeeld ook gebruiken als Wifi accesspoint en ik weet uit ervaring dat mijn kids die 1 GB er zo doorheen hebben gejaagd.
 

CDK

Forumguru
Wat @Bakkertje zegt :jaja: én als je online updates doet van het kaartmateriaal, dan gaat het hard.
Ik heb in mijn Kodiaq een kaartje van T-Mobile zitten, afgelopen zaterdag stond de teller op 17gb verbruik in 16 maanden.

Edit: Ik had een Mb verdeler (extra datasim) gekoppeld aan m’n iPad met datasim. Afgelopen zaterdag heb ik m’n abonnementen herzien en alles bij T-Mobile op unlimited gezet en een los extra data abbo afgesloten met 3Gb per maand voor €7,50 per maand.
 

SomeUser

Nieuw lid
Als je dicht naast je huis gaat staan, kun je dan niet verbinden met je Wifi thuis? Dan gaat het niet ten koste van je bundel
 

Bakkertje

Forumguru
Ja dat kan inderdaad, maar dan moet je de auto wel op contact laten staan.
Zelf update ik de kaarten door deze te downloaden op mijn laptop en op de SD kaart te zetten.
 

Bopper

Lid
Dat er veel geschreven is over dit onderwerp vond ik eigenlijk wel meevallen hoor
Het gaat mij erom te weten wat men zoal gebruikt voor Sim kaart.
Zelf zal ik nooit mijn navi via een netwerkverbinding updaten maar gewoon met een SD kaart.
Een hotspot voor mn dochters is heden ten dagen ook niet meer echt nodig daar deze al enorme databundels op hun telefoons hebben.
Wat ikzelf een fijne toevoeging vind, om continu online te zijn met het systeem, is het toevoegen van lokale wegen met blokkades en/of werkzaamheden aan de navigatie. Deze komen namelijk niet via TMC.
Ook vind ik het zoeken naar voordelige tankmogelijkheden door de extra toevoeging van prijsinfo erg fijn.
Voor deze functionaliteiten gebruik ik zeer zeker weinig data.
Wat mij opvalt is dat je enkel en alleen maar Data Simkaarten kan kopen met een beperkte houdbaarheid van Data voor slechts 1 maand. Hierna vervalt het tegoed en moet je weer opladen ( in geval van prepaid dan )
Een abbo voor, laten we stellen, 500mb per maand, kost daarentegen weer redelijk wat geld over een heel jaar.

Zoals ik het nu dan ook zie, is de voordeligste optie om gewoon mijn telefoon af en toe te koppelen wanneer ik denk het nodig te hebben.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Bopper, ik denk er net zo over als jij, en koppel ook m'n telefoon. Ik doe dat echter wel automatisch, precies vanwege die verkeersinformatie die echt veel beter is dan TMC en ik dus altijd wil hebben. Er zijn in principe twee manieren. Als je telefoon rSAP ondersteunt lijkt dat de beste manier. Mijn telefoon ondersteunt dat echter niet (schijn je wel toe te kunnen voegen, via rooten van je telefoon en een appje installeren) maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb "tasker", en heb daar een scriptje gemaakt wat herkent als de telefoon via bluetooth verbinding maakt met de auto. "Tasker" zet dan de hotspot aan, en de auto verbindt dan weer via de hotspot. Werkt prima, maar duurt een minuutje, en de telefoon verbruikt vrij veel energie. Via rSAP is een betere manier, dus dat zou ik eigenlijk nog eens moeten proberen (maar eerlijk gezegd vind ik "rooten" nog eng, moet ik eerst eens wat meer over lezen).
 

Bakkertje

Forumguru
@Bopper, kleine greep uit wat er allemaal over geschreven is:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/telefoonvoorbereiding-met-rsap.7322/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/dataverbruik-met-skoda-connect.34668/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wifi-in-de-superb-iii.27958/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wat-is-de-functie-mobiele-hotspot.35660/

Een simkaart is de link met je provider, welke je gebruikt is aan jou, aanbieders genoeg.
Ook daarover is trouwens al eens iets voorbij gekomen en heeft @Corné de Kluijver nog een tip gegeven en ik heb een tijdje bijgehouden hoeveel data ik verbruikt heb, dat staat in 1 van de bovenstaande draadjes.

Voor de functionaliteit die je zoekt kun je ook je navigatie als wifi client verbinden aan de hotspot op je telefoon. En ja dat is een extra handeling op het moment dat je vertrekt.
Overigens is het in Nederland inmiddels al zover dat iedereeen van dezelfde informatie is voorzien en dat omrijden (en alternatieve routes) doorgaans net zoveel vertraging hebben.
Ik ben met omrijden gestopt in ieder geval, zet een lekker muziekje op en sluit gewoon rustig aan.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb een klemmetje van € 1,-- in één van de luchtroosters zitten en klem daar mijn iPhone in. Op deze iPhone draait Flitsmeister, die automatisch mee gaat lopen als ik ga rijden. Is het dan druk, dan toets ik even in waar ik naartoe moet in het navigatie deel van de app en dan krijg ik real time de snelste route naar waar ik heen moet, gebaseerd op informatie van gebruikers die eventueel daadwerkelijk in een file rijden op dat moment.

Het komt tijdens een rit regelmatig voor, dat de route wordt omgelegd, de app vraagt dan of je een snellere route wilt, welke ook echt sneller is, omdat er real time wordt gemeten hoe lang gebruikers op de verschillende alternatieve wegen doen over een bepaalde afstand.

Dit is de snelste manier van verkeersinfo, waarbij je ook nog zéér accuraat wordt gewaarschuwd voor snelheidscontroles, voor als je wel even lekker kunt doorrijden.
 

Bopper

Lid
@Bakkertje, dank voor alle links echter sloten deze niet helemaal aan op mijn
vraag wie wat gebruikt als losse simkaart.

@B.Stuurder , de optie die je met flitsmeister beschrijft, is precies hetgeen wat toegevoegd wordt aan de Columbus met de dataverbinding en mooi zichtbaar op mijn virtual cockpit.
Een extra klemmetje is goed bedoelt maar met mn iPhone erbij zou je dan drie schermen krijgen ?
Dat was nou niet het idee van mij

@CharlesTucker , De genoemde opties werken helaas niet met een iPhone maar desondanks bedankt voor je tips.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Bopper dat klinkt goed, maar krijg je ook alle snelheidscontroles real time door? Ik gebruik de navigatie van Flitsmeister alleen als het heel druk is, in de spits dus, daarbuiten rij ik op de conventionele navigatie. En drie schermen heb ik geen last van...;)
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Ik heb een duosimkaart. Alle providers leveren dat voor niks of enkele euro's. deze kaart zit dus op hetzelfde abonnement als je telefoon.
updaten van kaartmateriaal doe ik ook met deze kaart maar alleen de landen waar ik kom.
Ik update bijvoorbeeld niet de kaart van Rusland en Engeland omdat ik daar niet kom.
Ga je er later alsnog naartoe dan ff downloaden. Het dataverbruik valt dan best mee.
Nadeel van duosim is dat als je de carkit in je auto aan zet dat je je telefoon uit of op vliegtuigstand moet zetten en bij uitstappen niet moet vergeten je telefoon weer aan te zetten. 1 van de 2 kaarten mag maar aan staan.
 

RonaldSkodiaq

Donateur
De app TomTom flitsers is gratis. in bovenstaand geval kan je je WIFI van je telefoon aanzetten en koppelen aan je carkit.
Je hebt dan flitserinfo met piepjes op je telefoon tijdens gebruik van je carkit (simkaart in auto)
 

elandjes

Nieuw lid
Ik heb ervaring met lebara. Daar in de lebra one prepaid best interessant. 1ct per mb...nagenoeg onbeperkt houdbaar. Bij weinig gebruik van data best interessant....en geen maandelijkse abbo nodig.
 

Bopper

Lid
Ik heb ervaring met lebara. Daar in de lebra one prepaid best interessant. 1ct per mb...nagenoeg onbeperkt houdbaar. Bij weinig gebruik van data best interessant....en geen maandelijkse abbo nodig.
@elandjes , ik had idd naar lebara gekeken echter staat er bij dat data slechts 31 dagen houdbaar is. Als ik dit niet goed zie, hoor ik graag waar ik het mis heb uiteraard
 

Bopper

Lid
@elandjes Ik zal het gaan proberen. Heb de SIM kaart aangevraagd. Ik vond ook nog de provider Blieb. Deze bied ook een voordelige sim kaart aan. Wanneer Lebara niet juist werkt, kan ik altijd die nog eens proberen.
 
Bovenaan Onderaan