Gebruik externe navigatie

Alola

Lid
Hallo beste leden van het Skodaforum!

Ik heb een probleem met GPS signaal ontvangst in de auto bij een externe navgatie (Becker). Het gaat hier om een Skoda Octavia E-tec. Het zit zo: Als wij met deze externe navigatie rijden raakt hij bij bochten het GPS signaal kwijt en raakt hij van de route. Dit probleem heeft waarschijnlijk met de thermo isolatie van de voorruit te maken, maar ik weet het niet zeker.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

EdK

Forumguru
Denk dat je je bochten te scherp en te hard neemt....... :koffie:

Maar als je een stukje doorrijd komt hij dan gewoon weer in beeld op de juiste plek ?
Of rijd hij dan gewoon door op die route ?

Maar misschien dat je anders eens een update moet doen op die becker !?

Ohja en kijk ook even in de "meet en greet" vele actieve leden stellen het op prijs als je je daar even voorstelt.

Alola

Lid
Dag EdK,

Dat kan van die bochten :), maar hij raakt ook op rechte weg de GPS vaak kwijt. Hij komt vaak niet meer terug op het goede spoor omdat hij de GPS kwijt raakt. We hebben het ook geprobeerd met de TomTom van mijn schoonvader, die helemaal up to date is, maar ook die heeft moeite om contact te maken met de GPS.

Bedankt voor de tip voor de meet en greet, daar heb ik me voorgesteld net:giggle:

Tees

Donateur
Thermische isolatie...? Er kan een coating aan de buitenkant zit, of er kan voorruitverwarming als folie inzitten. Dat laatste kan ik me bij voorstellen dat dat het signaal wat verstoort, aangezien dat een geleidend materiaal is.., en dus de kooi van Faraday die een auto al enigszins is verder sluit. Heb je al eens geprobeerd de navigatie op een andere plek op te hangen? Of voor de test eens tegen een van de zijruiten te hangen?

EdK

Forumguru
In principe is het rondom de achteruitkijkspiegel in je voorraam vrij van storende materialen in het glas.
Dus plak die antenne daar eens !?
Ik ga er even van uit dat die externe Becker een model is als een TT of Garmin !?

CharlesTucker

Forumguru
Het lijkt slechte ontvangst in je auto. Probeer eens iets te experimenteren met een smartphone en een app die signaal/ruisverhoudingen (C/N0) kan laten zien, bijvoorbeeld GPSTest. Mocht je een iPhone hebben dan kun je vast wel iets vergelijkbaars vinden. Doe dat eens buiten de auto, en daarna op de plek waar je normaalgesproken die Becker gebruikt.

Zie je het aantal satellieten verminderen, of die C/NO waardes sterk veranderen, dan heb je de oorzaak. Er bestaan autoruiten welke inderdaad de (toch al zeer zwakke) GPS signalen blokkeren of verzwakken. Een oplossing is er dan helaas niet, tenzij met wat experimenteren blijkt dat er ook wel een plekje te vinden is waar dit probleem niet speelt, zoals @EdK noemt. Kijk wel alleen naar de constellaties die je Becker ook ondersteunt, een beetje moderne smartphone gebruikt naast GPS ook de alternatieven (Galileo, BeiDou, GLONASS).

Alola

Lid
Hallo mensen! Heb even gps test geïnstalleerd en je ziet dat de satelietontvangst minder is. Bij de zijruiten heb ik 27 satelieten en bij de voorruit maar 17. Trouwens om verwarring te voorkomen: mijn externe navigatie is een Becker Active 6S zonder externe antenne.

Bovenaan Onderaan