Gebruik druppellader voor accu middels sigarettenaanstekerplug

Geachte forumleden

Ik heb gezocht in het forum naar een topic over het bovenstaand onderwerp.

En de volgende vraag

In mijn octavia die door omstandigheden zeer weinig gebruikt wordt doet zich het euvel voor dat door de genoemde stilstand de accu niet voldoende wordt bijgeladen, danwel op startpeil wordt gehouden, .
.
Waar het mij om gaat is het volgende
Kan ik via de sigaretten aanstekerplug een zogenaamde druppellader aansluiten die door een zonnecollector(tje) wordt gevoed?
Deze levert 12 volt en is uitgerust met een diode die eenrichtingsverkeer toestaat zodat de accu niet leegloopt.
Een nadere uitleg van het apparaat heb ik niet derhalve zeer belangstellend naar een reactie van u op de door mij gestelde vraag,

Mocht het onderwerp eerder zijn behandeld dan graag een verwijzing naar dat topic

Graag uw reactie
Met vriendelijke groet

Roelof

eigenaar van Skoda octavia combi 2005 fsi 2.0.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Ja hoor bijladen via de aansteker kan mits er stroom op staat als de auto van het contact af is.
 

andrehj

Forumguru
Ja, dat kan. En in alle Skoda's die ik tot nu toe heb gezien (toegegeven, dat zijn er niet erg veel) hangt de aanstekerplug direct aan de accu, dus dat gaat werken.
Je moet alleen even in de gaten houden dat je niet meer dan 10A gaat laden. De zekering achter de aansteker is weliswaar meestal veel hoger, maar het elektrisch contact van een aanstekerplug is dermate beroerd, dat je daardoor echt geen hogere stromen wilt hebben.
Die hoge stroom zal met de gemiddelde druppellader (laat staan het zonnepaneeltje) echter geen probleem zijn.
Wat waarschijnlijk wél een probleem is, is de stroom die dat zonnepaneeltje gaat leveren. Vol in de zon, in de zomer, zal dat misschien net genoeg zijn om het sluipverbruik van je auto te compenseren, maar in de winter, als je probleem zich voordoet, levert dat paneel misschien 10% (of nog veel minder) van zijn capaciteit, en dan ook nog maar gedurende een paar uur per dag. Dan werkt een gewone druppellader van het stopcontact veel beter.

Maar, zoals altijd, meten is weten.

Vraag:
Heb je al gemeten hoeveel mA je auto verbruikt bij langdurige stilstand?
Dan weet je ook hoeveel mA je moet compenseren. En vergeet dan vooral niet dat je auto in de winter gemiddeld misschien een uurtje in de zon staat, en het paneel dan haaks op de zon moet staan om fatsoenlijk te werken.
 

andrehj

Forumguru
Dat ding is leuk speelgoed op de camping, maar levert slechts 342 mA piekstroom. Dat is dus als het paneel vol in de zon ligt en precies haaks op de zon staat. Tenzij je het paneel elke paar uur in je auto gaat verleggen, haal je gemiddeld over de dag in de zomer misschien 50 mA, in de winter gaat het helemaal naar nul.
De OP kan beter een druppellader aanschaffen die gewoon in het stopcontact moet.

Een hele luxe is deze, hier te koop, maar veel goedkopere varianten zijn er vast ook wel.
 
Goeden morgen aan hen die een reactie hebben gegeven op mijn vraag
de info is duidelijk, het is inderdaad een solar lader zoals door het eerste forumlid wordt gevraagd.

Ik ga ervaren hoe de resultaten zijn en zal via dit prachtige medium info publiceren.

Allemaal hartelijk dank voor de snelle reflecties.

Een prettige zondag

Roelof
 

EdK

Forumguru
Hou er alleen rekening mee dat zo'n paneel een spanning afgeeft van meer dan 12 V ( 17 tot 19 Volt DC )
En dat vind een accu nu weer niet zo lekker, en in de manual van Conrad staat ook ergens dat je een spanningsregelaar er nog tussen moet plaatsen...

En die 12V die er in eerste instantie in specs staat is dus niet geheel waar..
 

andrehj

Forumguru
Dat zal in de praktijk "the least of your worries" zijn. Tenzij het paneel full-time haaks op de volle zon staat, denk ik dat het standby-verbruik van de auto hoger is dan de opbrengst van het paneel, zodat je op die manier overladen al voorkomt.
Die 17-19 Volt is namelijk de open klemspanning van het paneel, dus zonder aangesloten verbruikers.

Overigens vraag ik mij ten zeerste af hoe @Valkenier zo'n paneel precies gaat evalueren. Er zijn namelijk enorm veel storende variabelen die een eerlijk vergelijk nagenoeg onmogelijk maken, zoals:
  1. Hoe test je met of zonder paneel of je auto nog start? Klemspanning alleen is daarvoor niet genoeg. De staat van de accu is daarin ook belangrijk.
  2. De omgevingstemperatuur. Omdat een test over weken moet lopen ga je die niet constant houden.
  3. Het weer, veel of weinig zon, en de stand van de zon maken nogal wat uit.
  4. Hoeveel uur per dag staat de auto überhaupt in de zon, denk aan vallende bladeren.
  5. Parkeer je de auto steeds op dezelfde plek, en in dezelfde oriëntatie?
  6. etc
En ja, beroepsmatig ben ik nogal vaak betrokken bij technische tests. Daarbij valt steeds weer op dat het een grote uitdaging is om storende variabelen te kennen en bij voorkeur te elimineren.
 

Noord26

Forumguru
Een druppellader is een iets uitgebreider apparaat als die hier aangeboden accu-beschermer. Een accu-lader houd de conditie van de accu ook in de gaten en wisselt met laden om de accu zo in optimale conditie te houden. Deze accu-beschermer kijkt niet eens naar de accu zijn staat?
 

Cordoba

Forumguru
Dit is volgens mij al eens eerder besproken (ik schat ongeveer een half jaar terug). Dat hele zonnepaneeltje is flauwekul voor een dergelijke toepassing, het levert gewoon te weinig vermogen, je kunt net zo goed een 10-tal penlite batterijen in serie schakelen en daar je accu mee opladen. Je denkt dat die penlite batterijen weinig effect hebben? Datzelfde geldt voor het zonnepaneeltje, leuk voor bijvoorbeeld het bijladen van de accu van een mobiele telefoon of een tablet, maar veel meer moet je er niet van verwachten.
 

EdK

Forumguru
Als die accu losgekoppeld in de schuur staat en je hem op die manier op pijl wil houden is het een prima oplossing hoor.
Mits het zonnepaneel wel buiten hangt op de meest gunstige positie.
 

Ronnie

Forumguru
Een beetje fatsoenlijke accu moet het wel zo'n 4 weken volhouden, is dat niet het geval moet er een lekstroom zijn.
Zoals al geschreven: meten is weten.
Een echte lader zal hier beter zijn. upload_2014-11-9_22-0-26.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
Als die accu losgekoppeld in de schuur staat en je hem op die manier op pijl wil houden is het een prima oplossing hoor.
Mits het zonnepaneel wel buiten hangt op de meest gunstige positie.
th

Zoiets?

Overigens zo'n zonnepaneeltje zul je niet buiten maar binnen de auto leggen, waardoor er een flink deel van het licht verloren gaat, en niet beschikbaar is. Daarnaast vallen er diverse functies uit als je auto langdurig stilstaat, ik meen wel eens te hebben gelezen dat er bepaalde systemen bijvoorbeeld na 1 week stilstand zichzelf uitschakelen, om het stroomverbruik verder te beperken.

Een ander punt is de signaalfunctie van zo'n paneeltje: als dat in een auto ligt, mag je ervan uitgaan dat ie langdurig geparkeerd staat, en dus een prima auto om mee te nemen voor een joy-ride of andere niet legale doeleinden. De kans dat zo'n auto pas na lange tijd wordt gemist is groot, en de kans dat je dan nog mensen vindt die iets gezien/gehoord hebben is minimaal. Zo'n paneeltje in je auto is dus óók een uitnodiging voor criminelen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan